کردهای سوریه زنگ خطر را به صدا درآوردند

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۱۸۸۰۳ سرخط اخبار

 کردهای شمال سوریه اعلام کردند که درصدد هستند با تشکیل یک دولت مستقل اداره مناطق کردنشین در شمال این کشور را بر عهده بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، صالح مسلم، دبیر حزب اتحاد دموکراتیک کرد با بیان اینکه بحران سوریه در آینده نزدیک پایان نمی یابد، تصریح کرد که این نیاز شدید حس می شود که دولت خودمختار دموکرات کرد در شمال سوریه تشکیل شود.

مسلم با بیان اینکه ما از سال 2007 جهت فراهم ساختن نیازهای کردها این طرح را در سر داشتیم تاکید کرد: این دولت موقت است و به محض اینکه توافق گسترده ای در خصوص آینده سوریه صورت گیرد، ما به کار آن پایان می دهیم.

در همین راستا، شیرزاد الایزدی، سخنگوی شورای مردمی کردهای سوریه اعلام کرد که کردها درصدد هستند دولت محلی موقتی را تشکیل دهند که تدابیر لازم را جهت برگزاری انتخابات اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه این دولت به منزله "دولت محلی موقت" خواهد بود، عنوان داشت: دولت موقت در برخی موارد شبیه به دولت منطقه کردستان عراق خواهد بود.

شیرزاد الایزدی تصریح کرد: چندین گروه کرد پیشنهادها برای تشکیل دولت و برگزاری انتخابات را مورد بررسی قرار می دهند و این نظر وجود دارد که قانون اساسی موقتی تدوین شود تا بدین ترتیب خلا ء نبود دستگاه اجرایی احساس نشود.

از زمانی که نیروهای نظامی سوریه از اواسط سال 2012 از مناطق کردنشین در شمال این کشور عقب نشین کردند، شوراهای محلی کرد اداره این مناطق را بر عهده دارند.

بیشتر گروه های کرد با عدم حمایت از مخالفان یا نیروهای دولتی، تلاش کرده اند تا مناطق خود را از درگیری ها در این کشور دور نگاه دارند. کردها 15 درصد از جمعیت کل سوریه را تشکیل می دهند و بیشتر در شمال این کشور ساکن هستند.

از سوی دیگر، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه یونان در آنکارا به کردها در سوریه نسبت به هر اقدام جدایی طلبانه و "عواقب وخیم" آن هشدار داد.

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: پیامدهایی که می تواند از این اقدام نشات بگیرد، بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد که رویکرد جدایی طلبانه کردهای سوریه باعث خواهد شد آتش درگیری ها شعله ورتر شده و اوضاع در سوریه نابسامان شود.

احمد داوود اوغلو همچنین به گروه های مختلف درگیر در سوریه نسبت به انتقال درگیری های این کشور به ترکیه هشدار داد و تاکید کرد که آنکارا تمام تدابیر لازم را جهت حفظ امنیت مرزهای خود با سوریه اتخاذ خواهد کرد.


نظر شما :