تازه ترین ادعای وال استریت ژورنال

بدهی ایران به بانک جهانی محصول تحریم ها است

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۹۱۸۸۳۲ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: روز پنجشنبه بانک جهانی اعلام کرد ایران 6 ماهی است که بدهی های خود را پرداخت نکرده و به این ترتیب  پس از زیمباوه دومین کشوری است که به این موسسه مالی واقع درواشینگتن بدهی دارد.

به گزارش وال استریت ژورنال، بدهی ایران ، جنبه دیگری از تاثیر تحریم هایی بین المللی را نشان می دهد که هزینه گرفتن وام را برای تهران افزایش خواهد داد.

بانک جهانی می گوید بدهی های 6 ماهه ایران با حساب جریمه، بالغ بر 81 میلون دلار است. بانک جانی در سال های 1990 برای برنامه های توسعه ای به ایران وام های کم بهره داد اما بد حسابی ایران و همچنین تحریم هایی بین  المللی موجب شده است که همزمان با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، ایران نیز از وام های این بانک بی نصیب بماند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، هنوز مشخص نیست که ایران برای پرداخت اقساط وام پول نداشته یا اینکه این یک شیوه سیاسی از جانب جمهوری اسلامی در مورد بانک جهانی تحت هدایت آمریکا، است. آمریکا بزرگترین سهام دار بانک جهانی است و تعیین رئیس این بانک نیز بر عهده ایالات متخده است.

این در حالی است که اکتبر گذشته، سید شمس الدین حسینی، نماینده ایران در بانک جهانی از اینکه این موسسه مالی حقوق مردم ایران را نادیده می گیرد و به ایران وام پرداخت نمی کند، گلایه کرده  و آن را انحصار آمریکا بر مدیریت بانک جهانی توصیف کرده بود. این درحالی است که طبق قوانین، بانک جهانی نمی تواند به کشورهایی که بیش از حد بدهکار شده اند، دوباره وام کم بهره بدهد.


نظر شما :