جمهوری خواهان در یک قدمی تصاحب سنا

۳۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۱۸۸۶۳ سرخط اخبار

مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیدبان آمریکا): برایان شوایتزر (دموکرات) فرماندار سابق مونتانا اعلام کرد که در سال آینده برای انتخابات سنای ایالات متحده کاندیدا نخواهد شد، با این تصمیم شوایتزر، دموکرات ها احتمالاً نمی توانند کرسی سناتور بازنشسته، مکس باکاس را حفظ کنند.

خبر شرکت نکردن شوایتزر در انتخابات، جدیدترین خبر بد برای دموکرات ها است، آنها در سال 2014 با انتخابات سنای سختی روبه رو خواهند بود.در این انتخابات، دموکرات ها در موضوع تدافعی قرار می گیرند.با انصراف شوایتزر از شرکت در انتخابات سنا، جمهوری خواهان کار آسان تری برای تصاحب اکثریت سنا پیش رو خواهند داشت.

هم اکنون، دموکرات ها 54 کرسی و جمهوری خواهان 46 کرسی، سنا را در اختیار دارند.بعد از انتخابات ویژه نیوجرسی که در اکتبر برگزار می شود، دموکرات ها یک کرسی دیگر هم به دست می آورند و ترکیب کرسی ها به 55 به 45 کرسی به نفع دموکرات ها خواهد رسید.بعد از فوت سناتور فرانک لاتنبرگ (دموکرات از نیوجرسی) کریس کریستی، فرماندار جمهوری خواه نیوجرسی جانشین وی را تا برگزاری انتخابات ویژه تعیین کرده است.پس با این حساب، جمهوری خواهان برای تصاحب  اکثریت سنا، نیاز مند، به دست آوردن 6 کرسی دیگر هستند.

ممکن است این موضوع کمی دور از ذهن باشد، اما کاملاً امکان پذیر است.از 35 کرسی ای که سال آینده در انتخابات سنا حضور دارند، 20 کرسی (21 کرسی با احتساب انتخابات ویژه نیوجرسی) متعلق به دموکرات ها است.این موضوع به این معنا است که جمهوری خواهان شانس بیشتری برای کسب اکثریت سنا در اختیار دارند.بدشانسی دموکرات ها این است که پنج سناتور دموکراتی که برای انتخابات آینده خود را بازنشسته کرده اند، همگی از ایالت هایی هستند که ایالت های متمایل به جمهوری خواهان می باشند.

نیت سیلور از نیویورک تایمز معتقد است که در ویرجینیای غربی و داکوتای جنوبی، جمهوری خواهان بیش از 95 درصد شانس پیروزی دارند.سناتور جی راکفلر و سناتور تیم جانسون که هر دو دموکرات می باشند، اهل این دو ایالت هستند که، در انتخابات سال آینده شرکت نخواهند کرد.

لری ساباتو، تحلیل گر سیاسی که در زمینه ی پیش بینی های سیاسی تخصص دارد، معتقد است که عدم شرکت شوایتزر در انتخابات، بزرگ ترین تحول به وجود آمده در انتخابات سنا است، به خاطر این که شوایتزر بسیار محبوب است و در صورت شرکت در انتخابات پیروز می شد، با عدم شرکت وی در انتخابات، مونتانا از ایالتی متمایل به دموکرات ها به ایالتی متمایل به جمهوری خواهان تبدیل شده است.

نیت سیلور هم پیش بینی کرده است که جمهوری خواهان از شانسی 75 درصدی برای تصاحب کرسی مونتانا برخوردار هستند.هم اکنون تحلیل ها نشان می دهند که جمهوری خواهان در انتخابات آینده شانس زیادی برای تصاحب سنا در اختیار دارند.به احتمال زیاد جمهوری خواهان کرسی های خود را به 50 یا 51 عدد خواهند رساند و در آستانه ی کسب اکثریت سنا قرار خواهند گرفت.

نیت سیلور در مورد سه ایالت دیگر هم پیش بینی کرده است، به این صورت که وی معتقد است در ایالت های کارولاینای شمالی، لوئیزیانا و آرکانزاس، به همراه آلاسکا که ایالت های برابر هستند، نتیجه ی انتخابات سنا مشخص خواهد شد و دموکرات ها مجبورند در همه ی این ایالات پیروز شوند.

منبع: جان تربوش


نظر شما :