در نشست گروه 20 چه گذشت؟

۳۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۱۸۸۹۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لاتریبون، وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی 20 قدرت اقتصادی جهان (اعم از غول های اقتصادی و نوظهورها) روزهای جمعه و شنبه در مسکو گرد هم آمدند تا زمینۀ نشست بزرگ گروه 20 که قرار است در روزهای 5 و 6 سپتامبر برگزار شود را فراهم کنند.
اعضاء به مدت چند ساعت پیرامون سیاست ریاضت اقتصادی و حمایت از شغل و رشد اقتصادی بحث و مذاکره کردند. اعضای حاضر به اتفاق بر این مسئله تأکید کردند که با ایدۀ دادن اولویت به رشد اقتصادی در کوتاه مدت موافق هستند. آنها همچنین بر این مسئله اتفاق نظر داشتند که:"اقتصاد جهانی در شرایط فعلی بسیار ضعیف است و این مسئله می تواند بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد، از این رو اولویت در کوتاه مدت، تقویت اشتغال و رشد اقتصادی خواهد بود."  
پی یر مسکوویسی، وزیر اقتصاد فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: ریاضت را فراموش نمی کنیم اما چند ماه دیگر دوباره از سر گرفته خواهد شد. استراتژی تحکیم بودجه برای بسیاری از اقتصادهای پیشرفته جهان ضروری است، اما در میان مدت. اما استراتژی جدید می تواند در راستای سیاست های مورد نظر فرانسه و آمریکا هم باشد یعنی اولویت دادن به اشتغال و رشد اقتصادی. از این رو به اعتقاد وزیر اقتصاد فرانسه، اولویت 20 قدرت اقتصادی جهان در کوتاه مدت"تأکید بر رشد اقتصادی" خواهد بود.
این در حالیست که چین و آلمان که خواهان کاهش کسر بودجه هستند، باید امتیاز و انعطاف بیشتری از خود نشان دهند. سیاست و برنامه ای که بتواند در عین ایجاد تعادل میان تقاضای جهانی و بدهی، دوباره اشتغال و رشد اقتصادی ایجاد کند، در نشست سن پترزبورگ در ماه سپتامبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در نهایت پیرامون، برنامه های تغییر سیاست های بودجه ای که به درخواست اقتصادهای نوظهور مطرح شد، بانک های مرکزی قرار است در این زمینه فعال شوند. اعضای گروه 20 متعهد شدند که سیاست های آتی پولی با احتیاط و شفافیت بیشتری از سوی کشورها دنبال شود. این مسئله در کنار تغییر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، برای برخی کشورها از جمله برزیل و روسیه مشکلاتی را ایجاد کرده است.
گفتنی است کشورهای عضو گروه 20 نزدیک به 90% از تولید ناخالص داخلی و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

کلید واژه ها: رشد اقتصادی


نظر شما :