آنچه باید در مورد مذاکرات صلح بدانید

۳۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۱۸۹۰۶ سرخط اخبار

 "وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیرش به اردن در مورد دیپلماسی رفت و برگشت خود سخنانی را ابراز داشت و گفت که این رویکرد در حال پایان یافتن است و علاوه براین، وی اعلام کرد که به توافقی در زمینه ایجاد اولویت برای آغاز مجدد مذاکرات میان طرف فلسطینی و اسرائیلی دست یافته است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جی. دانا استاستر، تحلیلگر مجله فارن پالسی می نویسد: « جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به اردن سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت که دیپلماسی رفت و برگشت وی درباره خاورمیانه در حال اتمام است. وی افزود: ما به توافقی برای ایجاد یک اولویت برای از سرگیری مذاکرات نهایی و مستقیم میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها دست یافته ایم.

روند صلح را به یاد بیاورید؛ پس از سه سال مسکوت ماندن این مذاکرات هم اکنون زمان آن فرا رسیده تا گفت وگوها را از سر بگیریم! توافقی هم اکنون در روند عادی سازی روابط در حال انجام است. صائب عریقات، مذاکره کننده فلسطین و تزیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل قرار است در هفته آینده برای تداوم برنامه ریزی ها به منظور برگزاری مذاکرات در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند.»

تحلیلگر مجله فارن پالسی می نویسد: « در صورتی که این مسأله را فراموش کرده باشید که تمام این موارد چه مفهومی دارند، تنها یک راهنمای عملی برای شعارهای روز که شما آنها را طی چند هفته آتی خواهید شنید، در دست دارید.

پیش شرط ها: چه چیزی مانع رسمی شدن این مذاکرات می شود؟

مذاکره کنندگان فلسطینی و اسرائیلی از نشستن بر سر یک میز بدون داشتن یک چارچوب کاری کلی و برخی از توافق ها و سازش های اولیه خودداری کرده اند. گزارشی که باعث ایجاد محدودیت در جدیدترین تلاش ها برای رسیدن به موفقیت به منظور از سرگیری مجدد مذاکرات شده، تأکید و پافشاری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است که به مذاکره کنندگان اسرائیلی پیشنهادی را مبنی بر ایجاد کشور فلسطین بر اساس مرزهای مشخص شده 1967 داده است و آنها نیز باید این مساله را بپذیرند که شهرک سازی ها را در مناطق فلسطینی نشین متوقف کنند. آیا این همان چیزی است که شما خواهان آن هستید؟

توقف شهرک سازی ها: یک مشکل همیشگی در مورد مذاکرات فلسطین و اسرائیل این است که مقام های فلسطینی همواره از دولت اسرائیل خواسته اند که شهرک سازی ها را در کرانه باختری و بیت المقدس متوقف کنند؛ مکان هایی که مذاکره کنندگان فلسطینی امیدوارند به عنوان کشور مستقل فلسطین قلمداد شود. بسیاری از فلسطینی ها منع شهرک سازی ها در کرانه باختری را که اغلب توسط دولت اسرائیل مورد حمایت مالی قرار دارد، خواستار هستند؛ اقدامی که بعنوان یک تلاش تاکتیکی برای الحاق غیررسمی کرانه باختری به زمین های اسرائیلی ها قلمداد می شود. ساخت شهرک های بیشتر به این معناست که دستیابی به راه حل دو کشوری بر مبنای مرزهای 1967 بسیار سخت خواهد بود.

مرز 1967: پیش از آغاز جنگ شش روزه 1967، غزه توسط مصر، بلندی های جولان توسط سوریه و کرانه باختری توسط اردن اداره می شد اما در جنگ شش روزه اسرائیل موفق شد تا با تصرف صحرای سینا اعراب را به سمت غرب و با اشغال کرانه باختری و بلندی های جولان اردن و سوریه را به سمت شرق عقب براند و تصرف و اشغال این مناطق بجز غزه که هم اکنون در اختیار حماس است، تا به امروز نیز ادامه یافته است. راه حل دو کشوری بر اساس ایجاد کشور مستقل فلسطین در غزه و کرانه باختری که پیشتر توسط مصر و اردن اداره می شد، استوار است؛ اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این مساله را مورد بحث قرار داده که غزه و کرانه باختری به مرزهایی غیر قابل دفاع تبدیل شده اند و مذاکره کنندگان اسرائیلی به دنبال حفظ مناطقی در کرانه باختری هستند که شهرک ها در آنها ایجاد شده اند.

معاوضه و مبادله دو طرفه اراضی: مصالحه و سازش، در قبال قلمرو است؛ اقدامی که مذاکره کنندگان فلسطینی شهرک سازی ها را در کرانه باختری با توجه به اقدام اسرائیل درقبال قلمرو بیشتر برای کشور مستقل فلسطین خواهند پذیرفت. دقیقا آنچه که در این مبادله زمین اتفاق می افتد یکی از موارد مهم هر مذاکره میان فلسطینیان و اسرائیلی ها محسوب خواهد شد.

حق بازگشت: این اقدام می تواند یک حقه و اقدامی از روی نیرنگ و تزویر باشد حتی برای برخی از سیاستمداران. مذاکره کنندگان فلسطینی این مساله را مورد بحث قرار می دهند که فلسطینی ها و پیشینیان آنها در پی جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 میلادی موسوم به جنگ النکبة که منجر به ایجاد اسرائیل شد، باید اجازه داشته باشند تا به خانه هایشان که از آنها گریختند، بازگردند. مذاکره کنندگان اسرائیلی دائما تاکید دارند که مستقر کردن مجدد آوارگان فلسطینی در اسرائیل به صورت لجستیکی ممکن نیست و هشداری است بر هویت بنیادی "کشور اسرائیل".

به رسمیت شناختن شدن به عنوان یک کشور یهود: آخرین دور مذاکرات مستقیم زمانی که مذاکره کنندگان فلسطینی نپذیرفتند که اسرائیل یک کشور یهود است در قبال این مساله که شهرک سازی ها را متوقف کنند، از هم پاشید و ناکام ماند. هویت اسرائیل در یک دهه گذشته به عنوان یک کشور به شدت به عنوان یک اولویت مهم برای مذاکره کنندگان اسرائیلی تبدیل شده و همزمان با رویارویی اسرائیل با افزایش تغییرات و چالش های جمعیتی این اولویت بیشتر به چشم می خورد.

فرصت از دست رفته: "آبا اِبان"، مسئول امور خارجه اسرائیل مذاکره کنندگان فلسطینی را به حاشا کردی یک فرصت تا از دست دادن یک فرصت، متهم کرده اما می توان گفت که تمامی طرف های درگیر از جمله آمریکا نیز چنین فرصتی را از دست داد ه اند. این آخرین دور مذاکرات که همچنان مذاکرات بالقوه محسوب می شود و یادآور نشست هفته آتی است که با محوریت جزئیات اولیه برگزار خواهد شد، هنوز یک فرصت از دست رفته برای تمام طرف های درگیر نیست. می توان به مذاکرات ناموفق گذشته همچون مذاکرات 2010، کنفرانس آناپولیس، نقشه راه برای صلح، نشست کمپ دیوید با حضور بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا، مذاکرات اسلو- نروژ و کنفرانس مادرید اشاره کرد که در آنها نیز فرصت ها از دست رفتند.»


نظر شما :