بازتاب سخنان رفسنجانی درباره سیاست خارجی

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۱۸۹۵۹ سرخط اخبار

بازتاب سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی درباره سیاست خارجی، امضای قرارداد بزرگ گازی میان ایران و عراق، اظهارات یک ژنرال بازنشسته آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران، چالش ها و فرصت های دولت روحانی در عرصه اقتصاد و آمادگی برای ارائه لیست نامزدهای کابینه به مجلس، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره سیاست خارجی


به گزارش «تابناک»، سخنان اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره سیاست خارجی و تعامل با جهان، بازتاب کم و بیش گسترده ای در مطبوعات جهانی داشته است. روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد رئیس جمهور اسبق ایران ضمن درخواست تغییرات عمیق در سیاست خارجی کشور، گفته ایران نمی تواند همیشه با جهان قهر باشد.

این روزنامه می نویسد، اظهارات هاشمی را می توان انتقادی تند و غیرمعمول از رویه تهاجمی محمود احمدی نژاد در عرصه سیاست خارجی دانست. واشنگتن پست اشاره می کند که حسن روحانی، «متحد» هاشمی، توانست در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران قاطعانه پیروز شود و وعده داده که اعتدال را در سیاست خارجی ایران حاکم خواهد کرد.
شماری از مطبوعات منطقه نیز سخنان اخیر هاشمی را مورد توجه قرار داده اند.

بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره سیاست خارجی


امضای یک قرارداد گازی میان ایران و عراق، خبر دیگری است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه های جهان قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد، ایران یک قرارداد بزرگ گازی به ارزش ۳. ۷ میلیارد دلار در سال را با عراق بسته است.

این خبرگزاری اشاره می کند، بنا بر مفاد قرارداد که روز یکشنبه به امضا رسیده، ایران روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز برای پالایشگاه های عراقی فراهم می کند. با این حال، با توجه به این که تحریم های غرب علیه ایران، دسترسی این کشور به سیستم جهانی بانکی را قطع کرده، مشخص نیست مبلغ این قرارداد به چه صورت به ایران پرداخت خواهد شد!

بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره سیاست خارجی


در مطلبی مربوط به موضوع هسته ای، روزنامه «واشنگتن تایمز» اظهارات یک ژنرال بازنشسته آمریکایی را بازتاب داده که توقف برنامه هسته ای ایران از طریق حمله نظامی را ناممکن دانسته است.

به نوشته این روزنامه، «جیمز ماتیس»، ژنرال تازه بازنشسته نیروی دریایی آمریکا اظهار داشته: «من گمان نمی کنم کسی بتواند برنامه ای را که از تهران تا دل کوهستان ها و از تأسیسات زیرزمینی تا سطح زمین گسترده شده، نابود کند».

به گفته وی، حتی حملات نظامی موفق نیز تنها می تواند سبب تخریب ورودی تأسیسات هسته ای زیر زمینی و دشوار شدن دسترسی به آن ها شود. وی گفته تنها چیزی که آمریکا و کشورهای منطقه می توانند از حمله نظامی به دست بیاورند، به تعویق انداختن برنامه هسته ای ایران برای مدتی کوتاه است و تنها راهکار بلندمدت در این زمینه، به کارگیری دیپلماسی است.

بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره سیاست خارجی


در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «اینتر پرس سرویس» به بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی دولت جدید در ایران پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد در روزهای اخیر، تیم اقتصادی حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، مشغول تبیین عمومی این مسأله بوده که نمی توان انتظار احیای اقتصادی بسیار سریع را داشت و اوضاع از آنچه گمان می رفت وخیم تر است.

به باور تحلیلگر اینتر پرس، جدای از بحث های سیاسی، سخن گفتن از دشواری هایی که روحانی در عرصه تحول اقتصادی ایران با آن روبه روست، به هیچ وجه مبالغه نیست و به ویژه در صورت برداشته نشدن دست کم برخی از تحریم های جهانی، انجام این کار بسیار سخت و مشکل است.

بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره سیاست خارجی


در پایان، خبرگزاری «ترند» با انتشار مطلبی به موضوع کابینه پیشنهادی حسن روحانی به مجلس پرداخته و به نقل از منابع خبری داخلی اشاره می کند که لیست نامزدهای تصدی پست های کابینه، آماده ارائه به مجلس ایران است.

این خبرگزاری به نقل از محمدرضا تابش، نماینده مجلس شورای اسلامی می نویسد، این لیست تهیه شده و آماده ارائه به مجلس است. با این حال، ترند می نویسد تابش هیچ گونه جزییاتی از این لیست را بیان نکرده و از اقدام برخی رسانه ها در انتشار لیست های احتمالی وزرای روحانی انتقاد کرده است.

کلید واژه ها: روحانی ایران


نظر شما :