موسویان: به ایران برنمی‌گردم

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۲۰۱۷۹ سرخط اخبار

به گزارش افکارنیوز، منابع مطلع دو روز پیش (دوشنبه هفته جاری) طی خبری فوری به خبرنگار «ایران هسته ای» گفتند حسین موسویان در حال حرکت به سمت تهران است.

به گفته این منابع موسویان تصمیم گرفته است که ابتدای شهریور ماه (تا دو روز دیگر) در تهران باشد و درباره این سفر برخی از مرتبطان خود در تهران را مطلع ساخته و با برخی مقام های دولت روحانی هم مذاکره کرده است.

در پی انتشار این خبر، موسویان در واکنش به انتشار این مطلب گفت: «من خودم خبر ندارم که قرار است دو روز دیگر تهران باشم و فعلاً هم برنامه ای برای این سفر ندارم.»

موسویان که در سال های ۸۲-۸۵ معاون سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بود، اکنون به عنوان عضو هیئت عملی دپارتمان علم و امنیت جهانی در دانشگاه پرینستون مشغول به کار است.

وی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۶، به اتهام ارتباط با بیگانگان و جاسوسی بازداشت شد و پس از هشت روز بازداشت، در تاریخ نوزدهم همان ماه با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

در ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ دادگاه انقلاب تهران موسویان را به اتهام «اخلال در امنیت ملی» مجرم شناخته شده و براساس ماده ۵۰۷ قانون مجازات اسلامی، به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم کرد اما از اتهام "جاسوسی" تبرئه شد.

به نوشته "ایران هسته ای"، حکم دادگاه تأکید می کند که منظور از مشاغل دولتی در اینجا "مشاغل دیپلماتیک" است.

این پایگاه اینترنتی افزوده بود: «اکنون با نشستن آقای دکتر روحانی در مستند ریاست جمهوری ظاهرا موسویان تصمیم به بازگشت به کشور گرفته است و این در حالی است که هنوز یک سال از دوره محکومیت وی باقی مانده و بنابراین او نمی تواند عضوی از تیم مذاکره کننده هسته ای حسن روحانی باشد.»

موسویان در واکنش به این خبر نیز گفت: «حکم دادگاه، اردیبهشت امسال پایان یافت.»

همچنین یکی از نزدیکان موسویان نیز در گفت وگویی با پایگاه خبری "انتخاب" ضمن بی اطلاعی از چنین موضوعی گفت «موسویان علاقه ای به پذیرش پست و مسؤولیتی ندارد.»

وی با اشاره به طرح این ادعا که " هنوز یک سال از دوره محکومیت وی باقی مانده و بنابراین او نمی تواند عضوی از تیم مذاکره کننده هسته ای حسن روحانی باشد گفت که دادگاه بدوی در فروردین ١٣٨٧ ضمن تبرئه موسویان از اتهام جاسوسی، پنج سال محرومیت از پست دیپلماتیک را برای وی صادر کرد که این محرومیت اردیبهشت امسال پایان یافت.

این منبع مطلع افزود: «این محرومیت عملاً برای دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بود چون نه احمدی نژاد به وی پست دیپلماتیک می داد و نه أقای موسویان می پذیرفت.»

البته موسویان در کتاب هسته ای خود نوشته که آقای احمدی نژاد پست وزارت امور خارجه را در سال ١٣٨٥ ابتدا به وی پیشنهاد کرد که او به خاطر اختلاف دیدگاه در سیاست خارجی با آقای احمدی نژاد این پیشنهاد را نپذیرفت.

این منبع افزود: «بعد از رأی دادگاه هم آقای هاشمی علاقه مند بود که آقای موسویان مسؤولیت دیگری در مجمع بپذیرد و حتی آقای روحانی هم وی را به سمت مشاور خود منصوب نمود ولی آقای موسویان علاقه ای به ادامه کار در مشاغل دولتی را نداشت و لذا دعوت برای تحقیق و تدریس در یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان را پذیرفت.»

این منبع مطلع در پاسخ به این سؤال که زمان بازگشت موسویان چه موقع است؟»، گفت: «وی تصمیم دارد امسال کار پژوهشی خود را به اتمام رسانده و به کشورش بازگردد اما تاریخی را مشخص نکرده اند.»

کلید واژه ها: موسویان روحانی احمدی نژاد


نظر شما :