بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق با درخواست بغداد

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۲۰۱۸۴ سرخط اخبار

روزنامه القبس چاپ کویت نوشت: منابع آگاه در بغداد گفته اند عراق و آمریکا در حال انجام توافقات نهایی برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق هستند.


به گزارش عصر ایران، این پایگاه نظامی آمریکا برای مقابله با فعالیت های روبه رشد القاعده در عراق ایجاد خواهد شد.

دستگاه های امنیتی و نظامی عراق نیز ناتوانی خود را در مقابله با موج روبه افزایش کمی و کیفی فعالیت های تروریستی اعلام کرده اند به همین دلیل به دنبال کمک گرفتن از آمریکایی ها هستند.

براساس گفته های کارشناسان، تعداد اعضای القاعده در عراق بین سال 2007 و 2008 در اوج فعالیت های مسلحانه علیه نیروهای نظامی آمریکا و عراق به حدود 5 هزار نفر می رسید که اکثر آنها غیرعراقی بودند. تعداد این افراد هم اکنون به حدود 20 هزار نفر می رسد که اکثریت آنها عراقی هستند. هم اکنون شبکه القاعده شاخه عراقی، بومی شده است.


منابع عراقی اضافه کردند: دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق از توسعه فعالیت های القاعده و ناامنی در این کشور نگران است به همین دلیل هیات بلندپایه سیاسی امنیتی متشکل از طارق نجم عبدالله مشاور سیاسی نخست وزیر و فالح فیاض وزیر امنیت ملی را به آمریکا اعزام کرده است.

برخی رسانه ها نیز نوشته بودند که دولت بغداد به دنبال خرید هواپیماهای بدون سرنشین از آمریکا برای استفاده علیه تروریست ها در عراق است. این هیات عراقی در دیدار مقامات آمریکایی، فعال سازی توافقنامه استراتژیک میان دو کشور را بررسی کرده که از جمله آن بخش امنیتی است.

هم اکنون مقامات عراقی بر ایجاد پایگاه آمریکایی با تجهیزات بالا و شامل هواپیماهای نظامی بدون سرنشین و تجهیزات ویژه کشف و تعقیب تروریست ها و آموزش نیروهای امنیتی عراق در خاک این کشور تاکید دارند.

منابع عراقی گفته اند: خطر و تهدید القاعده علیه دولت عراق به جایی رسیده است که دولت بغداد مجبور به استفاده از نیروهای آمریکایی است.

درباره سرنوشت مسئله "مصونیت" نظامیان آمریکایی در عراق نیز گفته شده است هم اکنون وضعیت امنیتی این کشور به گونه ای است که مقامات بغداد، مصونیت نظامیان آمریکایی در خاک عراق را می پذیرند.

قبل از این دولت آمریکا خواستار مصونیت نظامیان این کشور در عراق شده بود اما بغداد نپذیرفت و به همین دلیل ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق امکانپذیر نشد.

دولت آمریکا در سال 2003 به حمله نظامی به عراق، حکومت بغداد به ریاست جمهوری صدام حسین را سرنگون کرد. نظامیان آمریکایی در اسفند 1390 به طور کامل خاک عراق را ترک کردند. مهمترین دلیل برای باقی نماندن بخشی از نظامیان آمریکایی در عراق، رد موضوع مصونیت این نظامیان از سوی حکومت بغداد بود.

 

کلید واژه ها: عراق آمریکا


نظر شما :