آیا فرصت دیگری در قبال ایران از دست خواهد رفت؟

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۳ کد : ۱۹۲۰۲۰۹ سرخط اخبار

 روزنامه ژاپن تایمز نوشت: در حالی که حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران احیای گفت وگوها درباره برنامه هسته یی را خواستار شده است نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که آمریکا پاسخگوی رویکرد وی نباشد. اگر این اتفاق رخ دهد، فرصت مهم دیگری در قبال ایران از دست خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در مقاله ای با عنوان «آیا فرصت دیگری در قبال ایران از دست خواهد رفت؟» به قلم دکتر سزار چلالا، نویسنده در حوزه مسایل حقوق بشر، پزشکی و سیاست خارجی که در چند کارگزاری سازمان ملل نقش مشاور را دارد، ادامه داد: روحانی گفته است: اگر پاسخ مناسب می خواهید، با ایران به زبان تکریم و نه تحریم سخن بگویید.

این روزنامه ادامه داد: انتصاب محمد جواد ظریف، به عنوان وزیر امور خارجه وی نشان دهنده قصد رییس جمهور جدید ایران برای شکستن بن بست 34 ساله میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکاست. همان طور که جیاندومنیکو پیکو، فرستاده پیشین سازمان ملل در خاطراتش می گوید، ظریف، فارغ التحصیل دانشگاه دنور در رشته سیاست و حقوق بین الملل، در مذاکراتی که منجر به آزادی گروگان های آمریکایی توسط مردان مسلح در لبنان منجر شد، نقش داشت.

اعتبارنامه دانشگاهی او بی عیب و نقص است و درباره حقوق بشر، حقوق بین الملل و مناسبات منطقه ای بسیار قلم زده است. انتصاب او به گفته فلینت لیورت، کارشناس مسایل ایران نشان می دهد که «ایران جدی است».

در ادامه این گزارش با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه ایران در حوزه های مختلف و اثرات آن ها آمده است که در عین حال این تحریم ها باعث افزایش چشمگیر حجم تبادلات تجاری ایران و چین شد و عرصه نفوذ چین را افزایش داد. برخی کارشناسان می گویند که در بلند مدت ممکن است تحریم ها به نفع ایران تمام شود زیرا این کشور را واداشت اقتصادش را تنوع بخشد و از اتکا به درآمدهای نفتی خود بکاهد و بودجه سال 2014 - 2013 ایران بیش تر متکی بر صادرات مواد معدنی، سیمان، کود اوره و دیگر کالاهای صنعتی بود.

این گزارش می افزاید که بر اساس گزارش سرویس پژوهشی کنگره آمریکا، تحریم به ایران «صدمه زده اما این صدمه در حدی نیست که مقامات ایران را مجبور کرده باشد با جامعه جهانی درباره برنامه هسته یی ایران به مصالحه برسند.»

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به بیانیه کاخ سفید بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران و خوش بینانه خواندن آن به نامه 76 سناتور آمریکایی به اوباما اشاره می کند که در آن تشدید تحریم و تهدید به توسل به نیروی نظامی علیه ایران را خواستار شدند و می افزاید: این نامه که بلافاصله بعد از انتخاب روحانی ارسال شد در بهترین حال باعث تاسف و در بدترین حالت قابل محکوم کردن است.


نظر شما :