نشست شورای امنیت درباره اوضاع سوریه

۳۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۲۰۲۳۰ سرخط اخبار

شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره گزارش برخی کشورهای عضو مبنی بر کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، جلسه ای غیرعلنی تشکیل داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، ادواردو دل بویی، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد با بیان این مطلب افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد از گزارشی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در اطراف دمشق شوکه شده است.

معاون سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: هیات بازرسان شیمیایی سازمان ملل متحد که به تازگی وارد سوریه شده اند، در حال اجرای مراحل بررسی های تخصصی خود هستند ولی زمان دقیق اعلام نتایج آن معلوم نیست.

آکه سیلسروم، رئیس گروه بازرسان شیمیایی سازمان ملل متحد در سوریه به همراه متخصصان این سازمان اوائل هفته جاری و پس از توافق دمشق و سازمان ملل وارد سوریه شده اند.

معاون سخنگوی سازمان ملل همچنین به دیدارهای جفری فیلتمن، معاون سیاسی بان کی مون در مصر اشاره کرد و گفت: فیلمن در قاهره با نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر و همچنین نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و گفتگو کرده است.

وی افزود: معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با وزیر امور خارجه مصر، آخرین تحولات و نظرات مقامات این کشور را دریافت و دیدگاه بان کی مون را به آنها انتقال می دهد.

به گفته معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد درگیری مرزی یمن و عربستان، اوضاع در سرزمین های اشغالی فلسطین و بحران سوریه سه محور گفتگوهای معاون سیاسی بان کی مون با دبیرکل اتحادیه عرب بوده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ادعاهای مطرح شده درباره استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی همزمان با آغاز به کار کارشناسان سازمان ملل متحد چه بسا اقدامی تحریک آمیز و برنامه ریزی شده است.

 روسیه روز چهارشنبه اقدامات تحریک آمیز را درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه محکوم کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به گزاریش قریب الوقوع بازرسان سازمان ملل متحد برای یافتن حقایقی درخصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، اعلام کرد هنوز هیچ مدرکی مبنی بر استفاده اسد از سلاح شیمیایی وجود ندارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، تیم مارشال  افزود: تیمی مجهز و مجرب از بازرسان سازمان ملل متحد  هم اینک در دمشق به سر می برند و در حال حاضر  تنها بیست دقیقه با نخستین محل مشکوک به استفاده از سلاح های شیمیایی فاصله دارند. این موضوع  میتواند  به خواسته  روسیه که خواهان بازرسی عادلانه و حرفه ای در سوریه ، پاسخ مناسب دهد.تیم مارشال ادامه داد: وقتی نخستین بار یعنی دوسال  پیش انفجار خودروهای بمب گذاری شده در دمشق روی داد، بیشتر مردم بر این باور بودند که بشار اسد عامل این انفجارها بر ضد مردم کشورش است اما بعدا مشخص شد این انفجارها  از سوی تندروهای جهادی و عوامل خارجی  و با هدف ایجاد رعب و وحشت ؛ صورت گرفته است. ادعاها و اثبات خلاف این ادعاها مشکل  بسیار جدی محسوب می شود. برخی معتقدند شواهد زیادی در خصوص استفاده دولت سوریه از سلاح های  شیمیایی در دست است اما این در حالیست که این مسائل و حتی دیدن تصاویر افرادی که در اثر حملات و یا  استنشاق گازهای مختلف با مشکلات تنفسی مواجه هستند ، تنها جنبه احساسی دارد و مدرکی به حساب  نمی آید. از سوی دیگر حملات یا گلوله باران شدید برخی کارخانه های شیمیایی میتواند به انتشار برخی گازهای سمی منجر شود که این موضوع و آثار آن  ، حمله شیمیایی محسوب  نمی شود. در نتیجه ممکن است  احتمالات زیادی در این مورد وجود داشته باشد و مردم نیز با این موارد احساسی برخورد کنند ولی این مسائل مدرکی برای اثبات استفاده از سلاح شیمیایی  محسوب نمی شوند.

دولت سوریه: استفاده از سلاح شیمیایی دروغ است

وزارت اطلاع رسانی سوریه: اخبار برخی از شبکه های تلویزیونی دروغ پرداز مبنی بر استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی در حومه شرقی دمشق بی پایه و اساس است .

 وزارت اطلاع رسانی سوریه افزوده است :  این شبکه ها تلاش می کنند فعالیت تیم بازرسان سازمان ملل در سوریه را منحرف کنند تا این تیم نتواند به ماموریت اصلی خود در این کشور بپردازد.

شبکه های تلویزیونی العربیه و الجزیره صبح امروز به طور همزمان ادعا کردند در حمله نیروهای نظامی سوریه در غوطه شرقی با سلاح شیمیایی دهها نفر کشته و مصدوم شده اند .

العربیه به نقل از شبکه شام متعلق به مخالفان سوری در خارج از کشته شدن بیش از 220نفر در این حمله ادعایی خبر می دهد و به مصاحبه های مختلف در این خصوص اقدام کرده است.

اقدام همزمان الجزیره و العربیه به پخش حمله شیمیایی با سفر هیئتی از سازمان ملل متحد به دمشق و دیدار اعضای آن با مقامات سوری همزمان شده است.

یک تیم از متخصصان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل با وجود پافشاری و درخواست دولت سوریه برای تحقیق در این خصوص پس از ماه ها تاخیر یکشنبه گذشته وارد دمشق، پایتخت سوریه شد.

گفتنی است دولت سوریه بارها درباره متوسل شدن گروههای تروریستی برای به کارگیری چنین سلاحهایی و متهم کردن آن به سازمان ملل متحد هشدار داده است و نمونه آن در خان العسل بود که در حمله شیمیایی تروریستها به مردم دهها نفر کشته و مصدوم شدند.

دمشق بارها آمادگی خود را برای تحقیق در این خصوص اعلام کرده است.

ستاد کل نیروهای مسلح سوریه با تاکید بر این که مقابله با تروریست های مسلح در این کشور ادامه خواهد یافت، ادعای تروریست ها را درباره استفاده از سلاح شیمیایی در ریف دمشق بی پایه و اساس خواند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سوریه، این ستاد در بیانیه خود در خصوص حمله شیمیایی به منطقه غوطه شرقی در ریف دمشق گفت: شبکه های تلویزیونی دروغپرداز و فتنه گر که در کشتار ملت سوریه نقش دارند به مانند دروغ های سابق خود مدعی شده اند امروز ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در مناطق ریف دمشق استفاده کرده است. ستاد کل نیروهای مسلح سوریه تاکید می کنند این ادعاها بی پایه و اساس است و در چارچوب جنگ رسانه ای زشت برخی از کشورها علیه سوریه قرار دارد. ارتش سوریه در حمایت از کشور و شهروندان سوری به ماموریت ملی خود برای مقابله با تروریسم در هر نقطه ای از این کشور ادامه خواهد داد. ادعای گروه های مسلح تروریست و شبکه های تلویزیونی حامی این گروه ها درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی تلاشی شکست خورده برای تحت الشعاع قرار دادن شکست های خود در سوریه و بیانگر آشفتگی و از دست روحیه تروریست ها و حامیان آنان است.

ستاد کل نیروهای مسلح سوریه بر اجرای وظایف قانونی برای پاکسازی این کشور از لوث گروه های مسلح سوریه تاکید دارد و از همه کسانی که علیه دولت دست به سلاح بردند می خواهد قبل از این که فرصت را از دست دهند، تسلیم شوند.

کلید واژه ها: سوریه سلاح شیمیایی سازمان ملل متحد


نظر شما :