گدایی برخی ایرانی‌ها، عامل توقف صدور ویزای عمان

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۲۱۷۸۱ سرخط اخبار

سلطان قابوس پادشاه عمان سوم شهریور برای دیدار با حسن روحانی به ایران آمد. او اولین مقام بلندپایه یک دولت خارجی بود که در دوره ریاست جمهوری جدید ایران به تهران سفر کرد، به همین دلیل نیز بسیاری از کارشناسان این سفر را نشانه ای از عمق روابط دوستانه ایران و این کشور پادشاهی در جنوب ایران تحلیل می کردند. با این حال کمتر از 15روز قبل از این سفر وزارت خارجه عمان صدور ویزای توریستی برای اتباع ایران را که پیش از آن به راحتی صادر می شد، برای مدتی نامعلوم متوقف کرد.

 «شرق» برای پیگیری علت این موضوع اقدام کرد با این حال اگرچه مسوولان سفارت عمان در تهران علت خاصی برای این کار اعلام نمی کنند اما آنگونه که برخی منابع خبری نزدیک به این سفارتخانه گفته اند، علت این اقدام ورود برخی از اتباع ایرانی به این کشور با ویزای توریستی و سپس اقدام به گدایی در شهر مسقط پایتخت عمان علت اصلی آن بوده است.

این ممنوعیت همچنان ادامه دارد و هنوز هم اگر کسی از اتباع ایران برای دریافت ویزای توریستی عمان اقدام کند، پاسخی که از سفارت این کشور در تهران می شنود منفی خواهد بود. لغو صدور ویزای عمان برای اتباع ایرانی فقط به ویزای توریستی خلاصه نمی شود، اخبار حکایت از آن دارد سفارت این کشور حتی صدور دیگر انواع ویزا برای اتباع ایران را به نسبت قبل به شدت سخت تر کرده است. این اقدام سفر به این کشور را برای افرادی که به منظوری غیر از گردشگری قصد سفر به عمان دارند را هم مشکل کرده است.

 علی شیرازی عضو یک سازمان غیردولتی به نام موسسه توسعه پایدار از افرادی است که اخیرا به همین دلیل با سفرش به عمان برای شرکت در یک همایش زیست محیطی بین المللی موافقت نشد. شیرازی در این رابطه به «شرق» می گوید: «من و یک عضو دیگر موسسه از تیرماه امسال برای شرکت در اجلاس معاهده بین المللی منابع ژنتیک گیاهی برای غذا و کشاورزی دعوت شده بودیم، چندی پیش برای شرکت در این اجلاس از سفارت عمان درخواست ویزای توریستی کردیم، با این حال پس از مدت زیادی ویزای ما صادر نشد و پیگیری های ما مشخص کرد صدور ویزای توریستی عمان برای اتباع ایرانی کاملا متوقف شده است.»

او می افزاید: «برای حل مشکل دست به دامن یکی از کسانی که با این سفارت در ارتباط است و اصطلاحا به آنها کارراه انداز می گویند، شدیم. او ابتدا قول حل شدن مشکل را داد اما پس از مدتی به ما گفت این ممنوعیت خیلی جدی است و گویا فعلا به هیچ وجه امکان صدور ویزای توریستی برای ایرانیان وجود ندارد. وقتی از او علت را پرسیدیم، به ما گفت اخیرا تعدادی از اتباع ایران با دریافت ویزای توریستی به این کشور سفر می کنند و با توجه به ارزش بالای واحد پولی این کشور که به آن عمانی گفته می شود و هر واحد آن برابر است با یک یورو، اقدام به گدایی و گاهی سرقت می کنند. همین موضوع هم باعث شده است مسوولان این کشور صدور روادید را برای اتباع ایران متوقف کنند.»

آنطور که شیرازی به «شرق» گفته است، در نهایت تلاش برای تغییر نوع ویزا جهت شرکت در این اجلاس که از 21 تا 28 سپتامبر (30 شهریور تا 6 مهر) برگزار می شود هم به نتیجه نرسید و آنها از حضور در این برنامه محروم شدند.

پیگیری های انجام شده از سفارت عمان هم نشان می دهد قانون توقف صدور ویزای توریستی برای اتباع ایرانی تا اطلاع ثانوی برقرار است. آنطور که برخی از مسوولان آژانس های فعال در زمینه راه اندازی تورهای خارجی به «شرق» می گویند، صدور ویزای کشور عمان برای اتباع ایرانی یکی از آسان ترین و بی دردسرترین نوع ویزاها بود.

با این حال ویزای توریستی این کشور برای اتباع ایرانی در زمانی که صادر می شد دو نوع 10روزه و یک ماهه داشت. برای دریافت ویزای 10روزه عمان هر نفر باید صددلار به علاوه یک چک ضمانت به مبلغ پنج میلیون تومان و برای ویزای یک ماه باید 140دلار پول به علاوه یک چک 10 میلیون تومانی از شخص ثالث پرداخت می کرد. علاوه بر این دیگر مدارک لازم نیز پاسپورت با اعتبار بالای شش ماه بود.

نگاهی به آخرین آمار بانک جهانی از درآمد سرانه سالانه در کشورهای جهان نشان می دهد عمان با درآمد سالانه سرانه 18 هزارو620دلار در رتبه 43 قرار دارد، این در حالی است که ایران در میان 173کشور مورد محاسبه این آمار با درآمد سالانه سرانه چهارهزارو520دلار در رتبه 96 است. این آمار از تقسیم درآمد ملی هر کشور به جمعیت آن به دست می آید. همچنین واحد پول این کشور ریال عمان است که در میان باارزش ترین واحدهای پولی جهان پس از دینار کویت و دینار بحرین مقام سوم را دارد. ریال عمان به هزاربیضا تقسیم می شود و یک ریال آن برابر با 59/2دلار است. بر همین اساس و با توجه به آخرین قیمت دلار در بازار ایران هر واحد پولی این کشور در حدود هفت هزارو500تومان ایران می ارزد.

  به نظر می رسد این نکات دست به دست هم داده و عامل اصلی سفر تعدادی از اتباع ایران به این کشور برای انجام گدایی بوده است. شواهد نشان می دهد گدایان ایرانی برای راه اندازی کار و کاسبی در کشور عمان هزینه های دریافت ویزا را با فراغ بال تقبل می کردند تا در این کشور پادشاهی در جنوب ایران با واحد پولی گرانقیمتش در مدت 10روز یا یک ماه اعتبار ویزایشان، پول قابل توجهی به جیب بزنند. با توجه به ارزش بالای این واحد پولی به نظر می رسد هر گدا در این کشور اگر به صورت میانگین روزانه 50ریال هم درآمد داشته باشد، چیزی حدود 370 هزارتومان درآمد کسب کرده است. با این حال طمعکاری گداهای هموطن کار را برای دیگر ایرانیانی که قصد سفر توریستی واقعی یا کاری به عمان داشته اند را با مشکل مواجه کرده و باعث شده است صدور ویزا برای همه هموطنان متوقف شود.

کلید واژه ها: عمان اتباع ایرانی


( ۱۱ )

نظر شما :