عراقچی: تعلیق غنی‌سازی موضوع مذاکره نیست

۰۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۲۲۱۴۰ سرخط اخبار

 معاون وزیر خارجه گفت: اگر عکس العمل های طرف آمریکایی در آینده مناسب باشد و این تغییر لحن و ادبیات منجر به تغییر رویکردها و نهایتا تغییر سیاست ها و رفتارها شود، آن زمان گفت وگوها جدی تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو هیات ایرانی در نیویورک که در برنامه تلویزیونی نگاه 1 سخن می گفت با اشاره به سخنرانی ها و مصاحبه های رییس جمهور در نیویورک خاطرنشان کرد: حضور هیات ایرانی، امسال در نیویورک در یک فضای متفاوت و با صلابت و احترام ویژه ای بود که آن را در حقیقت بازتاب و ادامه حماسه سیاسی مردم ایران در انتخابات می دانیم. آن حضور پرشکوه و انتخابات شکوهمند و حماسه فضایی را فراهم کرد که رییس دولت جدید و وزیر خارجه آن در فضایی کاملا با نشاط توام با احترام بتوانند با صلابت و قدرت و البته با روحیه مبتنی بر تعامل و گفت وگو در نیویورک حضور پیدا کنند و برخوردی هم که کشورهای دیگر در جامعه بین الملل با این فضا و رویکرد جدید داشتند بسیار مناسب بود.

وی افزود: آقای روحانی حضور جدی و گسترده ای داشتند. هم در محل مجمع عمومی و سازمان ملل که نطق بسیار با صلابت و در عین حال متین و فاخری ارائه کردند و از حقوق ملت ایران دفاع کردند و در عین حال با زبان گفت و گو و تعامل فصل جدیدی را در سیاست خارجی ایران گشودند و با استقبال خوبی هم مواجه شد. البته دو نطق دیگر هم در سازمان ملل داشتند.

معاون وزیر خارجه گفت: در ملاقات هایی که آقای رییس جمهور با سران کشورهای مختلف انجام دادند بحث های بسیار جدی صورت گرفت و از تعارفات فراتر رفت و بسیار محتوایی و جدی بود. دیدارهای مختلفی با اندیشمندان و متفکرین جامعه آمریکایی در مناسبت های مختلف انجام دادند و دیپلماسی عمومی که با رسانه ها دنبال کردند و دیدار بسیار شکوهمندی که با ایرانیان مقیم آمریکا داشتند به هر حال نشاط آفرین بود و مورد استقبال بسیار ویژه ایرانیان مقیم قرار گرفت. ضمن این که رییس جمهور مدیریتی در موضوع هسته یی نشان دادند. در زمان حضور ایشان در نیویورک و با مدیریت ایشان مذاکرات ایران در کشورهای 1+5 وارد دوران و فاز جدیدی شد که شروع آن با یک نشست مذاکراتی بین وزیران خارجه ایران و 1+5 و همراه با فضا و ایده های جدید در مذاکرات بود.

عراقچی درباره این که چه شد که گفت وگوی تلفنی میان روحانی و اوباما انجام شد، گفت: شوق و علاقه برای دیدار با آقای روحانی از سوی همه کشورهای مختلف، اندیشمندان و رسانه ها بسیار زیاد بود. همه می خواستند در این فضای جدید وارد شوند و با نگاه ها و رویکردهای جدید ایران آشنا شوند. در این فضا بود که آقای اوباما رییس جمهور آمریکا هم تقاضای ملاقات با آقای روحانی داشتند که در اخبار مطلع شدید. تنظیم کردن چنین ملاقاتی از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. این که دو رییس کشور پس از دوران طولانی از تاریخ پرتنش بتوانند سریع با هم ملاقات کنند تنظیماتش پیچیدگی های خود را داشت که نهایتا انجام نشد و آقای دکتر روحانی تصمیم گرفت این دیدار انجام نشود. با این حال تماس هایی که بین دو طرف بود منجر به این شد که ایده های دیگری مطرح شود و نهایتا ایده گفت وگوی تلفنی از آن برآمد و اوباما با تلفن آقای روحانی تماس گرفتند و آن گفت وگو انجام شد.

وی تاکید کرد: این اتفاق را در راستای همین فضا و رویکرد جدید دنیا به سمت ایران می دانم. رویکرد جدیدی که دنیا به سمت ایران با صلابت و قدرتمند که پس از انتخابات عظمت و شکوه جدید تری پیدا کرده در این راستا است. مسلما یک تاریخ پرتنش و یک گفت و گوی تلفنی و با یک دیدار و یک مذاکره حتما به یک روابط کامل بر نمی گردد. اگر کسانی چنین برداشت و انتظاری دارند واقعا اشتباه است. آنچه که تعیین کننده تغییر ماهیت روابط بین ایران و آمریکا است، سیاست های عملی و گامهایی است که در عمل برداشته می شود. البته مقدمه تغییر سیاست ها تغییر در رویکردها است و مقدمه تغییر در رویکردها تغییر در لحن و ادبیات است و این روند جدید در حال آغاز است که وقتی به تغییر در سیاست ها و اقداماتی که طرف مقابل انجام می دهد، بیانجامد باعث اطمینان زایی و ایجاد اعتماد خواهد شد.

عراقچی اضافه کرد: ما هنوز در ابتدای یک مسیر طولانی هستیم ضمن این که بدبینی های خود را هم داریم. فرمایش مقام معظم رهبری همواره در مقابل دیدگان ما است که هیچ خوشبینی به این مذاکرات وجود ندارد، اما به هر حال مسیری است که ایشان گفته اند با آن مخالفتی ندارند. درباره موضوع هسته یی، گفت وگوها و صحبتهایی انجام خواهد شد اما اینکه به سرانجام برسد روشن نیست. شوخی هایی که امروز انجام می شود که مثلا با یک ملاقات قیمت دلار تغییر می کند مقداری فضای روانی است که صحت ندارد. مردم عزیز ما باید بدانند که انتظارات باید در حد معقول باشد. ما در ابتدای یک مسیر طولانی هستیم. پس از تغییر لحن و ادبیات باید رویکردها عوض شود و سپس سیاست ها تغییر کند و اقدامات عملی است که برای ما اطمینان زا است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه که بدبینی ها را به خوشبینی تبدیل می کند اقداماتی است که در عرصه ی عمل رخ می دهد که البته آن هم مقدمات خود را دارد و ما هنوز در مقدمات در گام اول هستیم.

عراقچی در ادامه درباره اینکه تماس تلفنی بین روحانی و اوباما از جانب چه کسی بوده و این که چرا آمریکایی ها عنوان کردند که این تماس از طرف ایران صورت گرفته است توضیح داد: آنها درخواست دیدار داشتند که آقای روحانی انجام آن را مناسب ندید. پس از آن گفت و گوهایی بین نمایندگی ما و آنها انجام شد دو طرف درباره ایده های دیگری بحث کردند و نهایتا ایده گفت و گوی تلفنی مطرح شد و آقای اوباما بودند که تماس تلفنی گرفتند و این گفت و گو انجام شد.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی طرف آمریکایی درباره چنین موضوع ابتدایی تا این اندازه صداقت ندارد آیا می تواند برای مذاکره قابل اعتماد باشد گفت: یکی از مقامات آنها عبارت نادرستی در این باره به کار برده بود و سپس در برخی رسانه هایی که نمی خواهند این ارتباطات صورت گیرد این مساله بزرگ و برجسته شد ما هم اعتراض کرده ایم و گفته اند که در صحبت های آینده شان آن را اصلاح خواهند کرد.

وی در عین حال اضافه کرد: ما هیچگاه به آمریکایی ها اعتماد صد در صد نداشته ایم و در ادامه مسیر هم هیچگاه اعتماد صد در صد نخواهیم کرد. بدبینی که مقام معظم رهبری فرمودند کاملا درست و مبتنی بر این تجربه و تجربیات مشابه زیادی است که ما داشته ایم. مسلما این گونه نیست که ما کوچکترین اعتماد را داشته باشیم تمام اقداماتی که صورت می گیرد با توجه به تجربیات گذشته است.

عراقچی در ادامه توضیح داد: باید توجه داشت که آمریکا هم یک هویت یکپارچه ای نیست. در آن کشور هم جناحها و افکار مختلف و بعضا متضاد وجود دارد و هستند کسانی که به تبعیت از رژیم صهیونیستی خواهان هیچگونه تحولی در روابط ایران و آمریکا نیستند بنابراین آنها هم نقش خود را در تخریب هر حرکتی که بخواهد صورت گیرد ایفا می کنند.

این عضو هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 اظهار کرد: مسلما دیدار و گفت وگو و مذاکره با یک گفت وگو و تماس تلفنی که عمدتا به تعارفات خواهد گذشت تفاوت ماهوی بسیار زیادی دارد. تلاش هایی شد طرف آمریکایی اصرار داشت که ملاقات حضوری صورت گیرد. به هر حال با محاسباتی که انجام شد و طبق نظر و فرمایش آقای روحانی این دیدار صلاح به برگزاری اش دیده نشد.نهایتا آنها به دنبال ایده های دیگر رفتند و پیشنهادات دیگری را مطرح کردند. با طرف ایرانی در این باره صحبتهایی شد و نهایتا به ایده تماس تلفنی رسیدند که برقرار شد و عمدتا هم به یک سری تعارفات و سپس بحث هسته یی که محور گفت وگو در شرایط حاضر است پرداخته شد. از نظر ماهیت روابط دیپلماتیک بین یک گفت وگوی تلفنی و یک ملاقات حضوری جدی تفاوت زیادی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اعتراضی به اینکه آنها گفته اند طرف ایرانی درخواست گفت وگو داشته است کردید؟ تصریح کرد: اعتراض کردیم و مدعی شدند آن صحبت از جانب کسانی بوده است که یا اطلاع نداشته اند و یا در جریان اصل موضوع نبوده اند. ضمن این که تصور می کنم چندان در این زمینه ریز شدن و وارد جزییات بسیار شدن ارزش خاصی ندارد. آنچه که مهم است این است که تقاضا برای دیدار با ایران و آمدن به سمت ایران از طرف آمریکا صورت گرفت و آنها هم گفته اند که تقاضا برای ملاقات از طرف آقای اوباما بود و اصرار زیادی بر آن داشتند. این که بخواهند به سمت ایران بیایند که ناشی از قدرت و صلابت ایران است، که دولت آمریکا به این نتیجه برسد باید جلو بیاید و گفت و گو کند مهم است و این نشان دهنده ی عظمت مردم ایران است. آنها جلو آمدند و ما با محاسباتی که انجام دادیم آن را به صلاحدید کشور ندانستیم. در گام بعدی کارشناسان دو طرف بررسی هایی کردند و ایده تماس تلفنی مطرح شد و آقای اوباما بود که نهایتا تلفن زد. بنابراین نبایدگرفتار جزییاتی که ممکن است ما را از مسیر اصلی منحرف کند شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از مقامات عالی رتبه کاخ سفید گفته که این تماس از سوی ایران بوده است گفت: بله این حرکت ها به هر حال مخالفینی در جهات مختلف دارد ما اعتراض خود را کرده ایم و آنها هم گفته اند تصحیح خواهیم کرد و قبول کرده اند که اشتباه کرده اند. اما بحث این است که در این کشمکش ها موضوع اصلی گم نشود. آنکه به سمت ایران آمد ایرانی که آن را 35 سال تحریم و 10 سال تحریم های جدی کرده است امروز به سمتش می آید و خواهان صحبت و مذاکره می شود طرف آمریکایی است. ما با عزت کامل برخورد کردیم و آنها به سمت ما آمدند و در این شکل و حداقلی که می شد اجرا شد. این نکته در این میان نباید مغفول واقع شود که چگونه یک ابرقدرتی که داعیه های زیادی دارد نهایتا برای دیدار با رییس جمهور ما به نوعی التماس می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که موافقت کلی ایران برای گفت وگو با آمریکا با چه هدفی صورت گرفت، اظهار کرد: این موضوع مباحث طولانی مربوط به خود را دارد این بار اولی نیست که ما با آمریکایی ها گفت و گو می کنیم و سابقه داشته است ما درباره ی موضوع افغانستان و عراق با آمریکایی ها گفت و گو کردیم. درباره ی عراق چند دور گفت و گو، در بغداد انجام شد. در موضوع هسته یی هم گفته بودیم مخالفتی با گفت و گو نداریم اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به این گفت و گوها بدبین هستیم. بنابراین اینکه دراین فضای جدیدی که ناشی از انرژی برآمده از انتخابات و حماسه ی سیاسی اخیر است، رویکرد جدیدی از طرف آمریکا صورت گیرد و با پاسخ ما به این شکل مواجه شود امر غریبی نیست به هر حال برای تامین منافع و حقوق مردم ایران اگر تشخیص دهیم باید گفت و گویی با آمریکایی ها صورت گیرد این کار صورت خواهد گرفت و این تصمیمی بود که آقای روحانی گرفتند که در این شرایط به یک گفت و گوی تلفنی بسنده کنند. اگر عکس العمل های طرف آمریکایی در آینده مناسب باشد و این تغییر لحن و ادبیات منجر به تغییر رویکردها و نهایتا تغییر سیاست ها و رفتارها شود آن زمان گفت و گوها جدی تر خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که در برخی اخبار منتشر شده که قرار است پیش نویش لغو تحریم های ایران به شورای امنیت ارسال شود، گفت: نه چنین خبری نشنیده ایم، اما موضوع برنامه ی هسته یی ایران و در کنار آن بحث تحریم ها یکی از موضوعات اصلی تقریبا همه ی ملاقات هایی بوده است که آقای روحانی و دکتر ظریف داشته اند ، ما در این دور از گفت و گوها با 1+5 ایده ای مطرح کرده ایم که باید دو مرحله برای مذاکرات خود قائل باشیم. در مرحله ی اول باید چشم انداز و هدف واحد را برای دو طرف تعیین کنیم که به سمت آن حرکت کنند. در واقع ابتدا باید چارچوب مفهومی و کلی تعریف شود که بدانیم به چه سمتی حرکت می کنیم و پایان خط ما کجا است و آن جایی است که همه تحریم ها رفع شده است و ایران برنامه ی هسته یی خود را از جمله غنی سازی دارد و البته اگر نگرانی های منطقی هم وجود دارد رفع شده است. معتقد هستیم باید این ایده آل را در گفت و گوهای با 1+5 اول تعریف کنیم و پس از آن از طریق گامهای مختلف به سمت هدف نهایی حرکت کنیم. در همه گفت و گوهایی که انجام شد به صورت دو جانبه و چند جانبه در قالب 1+5 طرفهای مقابل ما همه این ایده را می پسندیدند و قبول داشتند که منطقی است. در قالب 1+5 هم قرار شد در دور بعدی مذاکرات درباره ی این چارچوب مفهومی و چشم انداز نهایی مذاکرات صحبت کنیم و توافق شود و سپس بلافاصله گامهایی که باید برداشته شود و گام اول که نقش کلیدی در ایجاد اعتماد دارد را برداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار است در مذاکرات هسته یی چه چیزی بدهیم و چه چیزی بگیریم گفت: قرار نیست از حقوق مردم ایران به ویژه حقوق هسته یی چیزی بدهیم و یا کم کنیم. این تلقی اشتباهی از بازی برد برد است که تصور می کنند که حتما باید چیزی داده شود یا چیزی گرفته شود. بازی برد برد بازی است که در آن هر دو طرف احساس برنده شدن می کنند و این برنده شدن برای مردم ما نقطه ای است که حقوق مردم ایران در امر هسته یی تثبیت شود و طرف مقابل هم اگر مدعی است که نگرانی هایی در این باره دارد بردش زمانی است که نگرانی هایش برطرف شده باشد. بنابراین قرار نیست چیزی بدهیم یا بگیریم اما در حرکت گام به گام می توانیم نگرانی ها را به گونه ای رفع کنیم که طرف مقابل ما نتواند ادعا و یا اتهامی و یا به قول خودش نگرانی هایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مسیر مذاکرات مسیری خواهد بود که هدف مشترک در آن تعریف شود و در آن هدف مشترک از یک سو تثبیت حقوق مردم ایران، تثبیت برنامه هسته یی ایران و ادامه ی آن از جمله غنی سازی و از آن سو رفع نگرانی های منطقی آنها در نظر گرفته شود. قائل به این نیستیم که هر کسی اظهار نظری کرد باید جواب دهیم. اما اگر نگرانی هایی وجود دارد که از یک منطق و پایه ای برخوردار است و سوالات و ابهاماتی وجود دارد که از پایه ی درستی برخوردار است ما آمادگی پاسخگویی داریم تا به نقطه ای برسیم که وضعیت مطلوبی برای هر دو طرف باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای مذاکرات پیش شرطی می پذیرید گفت پیش شرط به معنای این که ما از حقوق خود کوتاهی کنیم و یا مثلا قائل به کاستی از برنامه و حقوق هسته یی خود باشد را قطعا نخواهیم پذیرفت. اما در یک روند مذاکراتی رسیدن به یک چارچوب مشترک که دو طرف در آن چارچوب بتوانند حرکت کنند مطلوب است و نام آن پیش شرط نیست. نام آن تعیین کردن چارچوب مذاکراتی است. در این قالب مسلما منطقی دارد که می توان بر اساس آن حرکت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر آنها تعلیق غنی سازی را مطرح کنند ایران خواهد پذیرفت گفت: ما در گذشته اعلام کرده ایم و 10 سال بر آن پافشاری کرده و ایستاده ایم که تعلیق غنی سازی به صورت کامل غیر ممکن و امکان ناپذیر است و اصلا موضوع بحث مذاکره ما نیست . غنی سازی در هر شرایطی ادامه پیدا خواهد کرد و این موضع مسلم ما است. اما چارچوب های غنی سازی، سطح و میزان آن و شکل و محلش طبیعتا موضوعاتی است که می تواند موضوع مذاکره باشد تا جایی که اصل حق غنی سازی و اصل برنامه را نفی نکند ابعاد آن می تواند مورد مذاکره واقع شود . بنابراین مسلما اصل غنی سازی موضوع مذاکره نخواهد بود و به هیچ وجه تعلیق بردار نیست.

عراقچی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اینکه آنها می گویند ایران حق غنی سازی دارد به چه معناست ؟ گفت: آنچه که آمریکایی ها می گویند و در صحبت های آقای اوباما در نطق مجمع عمومی در سازمان ملل هم بود این است که ما حقوق هسته یی ایران و برخورداری ایران از یک برنامه ی صلح آمیز هسته یی را در چارچوب ان پی تی و مقررات بین المللی به رسمیت می شناسیم. البته این موضع جدیدی نیست و قبلا آنها و سایر کشورهای غربی گفته بودند.

عراقچی توضیح داد: ما از آنها خواسته ایم که شناسایی حق ایران به جای خود محفوظ است اما باید حتما در کنار آن اذعان کنیم که این حق شامل غنی سازی هم می شود و این چیزی است که آنها تاکنون از آن خودداری کردند و ما در گفت و گوهای با 1+5 حتما مشخص خواهیم کرد که چشم انداز نهایی و هدف غایی ما جایی است که در آن برنامه ی هسته یی ایران از جمله غنی سازی وجود دارد و اگر این مورد پذیرش واقع شود امکان جلو رفتن خواهد بود. آنها می گویند پذیرش برنامه ی هسته یی ایران به معنای پذیرش غنی سازی نیست اما ما بر خلاف آن کاملا معتقد هستیم که به معنای پذیرش غنی سازی است . بنابراین اختلاف نظر در این مورد است که امیدواریم در چارچوب گفت و گوها و مذاکرات 1+5 بتوانیم به تفاهم واحدی برسیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که این شناسایی حق ایران چه اقداماتی می خواهد تصریح کرد: وقتی قبول کنند که ایران در چارچوب مقاصد صلح آمیز حق غنی سازی را دارد باید بپذیرند که این کار ادامه پیدا کند و قبول کنند تحریم هایی که اعمال کرده اند باید مرتفع شود و موضوع اصلی مذاکرات هم درباره ی این محور اصلی است که شناسایی حقوق ایران که آنها مدعی هستند انجام می دهند باید حتما شامل غنی سازی هم باشد. طبعا اگر این امر صورت گیرد راه برای مذاکره و این که ما گامهای متقابل برداریم باز می شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از موارد در قالب پیش شرط برای ما قابل قبول نیست اما در قالب گامهایی که دو طرف به صورت متقابل بردارند، ما گامهایی برداریم و آنها در مقابل اقداماتی در راستای رفع تحریم انجام دهند. آن زمان قابل بررسی است. اگر 1+5 به این درک مشترک با ایران برسد که پایان مذاکرات زمانی است که حق ایران از جمله غنی سازی به رسمیت شناخته شود و همه ی تحریم ها رفع شود و پرونده مسیر عادی خود را طی کند و به آژانس انرژی اتمی بازگردد آن زمان قادر خواهیم بود در یک مسیر گام به گام ، گامهای مختلفی به صورت متقابل و برابر برداریم ما اقداماتی برای اعتماد سازی انجام می دهیم و آنها نیز باید اقداماتی برای اعتماد سازی انجام دهند که از نظر ما رفع تحریم ها یک گام اعتماد ساز بزرگی است.

معاون وزیر خارجه با بیان این که گفت و گوهای ایران و 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نقطه ی عطفی درباره ی این مذاکرات بود توضیح داد: این مذاکرات در سطح عالی بین وزیران خارجه ی 6 کشور انجام شد که برای اولین بار اتفاق می افتاد، ضمن این که با یک محتوای متفاوت همراه بود. لحن گفت و گوهای طرفین متفاوت بود و بحث های محتوایی که صورت گرفت در چارچوب رسیدن به یک هدف واحد انجام شد. پیشنهاد آقای ظریف مورد استقبال هر 6 وزیر واقع شد که ما در دو مرحله گفت و گوهای ایران و 1+5 را انجام دهیم. در مرحله اول تکلیف هدف نهایی مذاکرات را روشن و چشم اندازمان را با هم یکی کنیم و مطمئن شویم برای هدف واحد مذاکره می کنیم و آن هدف واحد از نظر ما این است که به نقطه ای برسیم که حقوق و برنامه ی هسته یی ایران مورد شناسایی قرار گیرد و تحریم ها رفع شود و در مقابل اگر طرفهای ما نگرانی های منطقی دارند مرتفع شده باشد. این چشم انداز در جلسه مطرح شد در مورد اصل ایده یک توافق کلی وجود داشت در مرحله ی اول باید هدف کلی روشن شود و در مرحله دوم باید گامهای عملی آغاز شود این گام ها بسیار سخت و پیچیده خواهد بود که برای هر کدام باید مذاکرات طولانی صورت گیرد مهم گام اول است که در آن بتوانیم از اقداماتی که برای هر دو طرف قابل پذیرش است شروع کنیم و بخصوص رفع تحریم ها در این گام حتما باید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: آقای ظریف در ابتدای جلسه قاطع و محکم مواضع اصولی را بیان کردند. مخالفت ما با تحریم ها و غیر قانونی بودن و غیر عادلانه بودن این تحریم ها و حتی تحریم های شورای امنیت مورد تذکر ایشان قرار گرفت و بسیار جدی اشاره کردند که از نظر ما تحریم ها غیر قانونی و غیر عادلانه است اما نمی خواهیم خود را درگیر این قبیل مباحث بکنیم. می خواهیم در مسیر حل و فصل حرکت کنیم و برای حرکت به سمت آینده این دو مسیر پیشنهاد شد که مورد استقبال واقع شد . هر 6 کشور صحبت کردند و اظهارات بسیار مثبتی را بیان کردند و اعلام آمادگی کردند که در این مسیر کمک کنند بخصوص روسیه و چین به صراحت اعلام موضع کردند که در این مسیر حاضرند به ایران و کشورهای غربی برای طی شدن این مسیر کمک کنند و اشاره کردند که حق ایران از جمله غنی سازی را به رسمیت می شناسند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان و مکان مذاکرات بعدی مشخص شده است؟ گفت: 15 و 16 اکتبر در ژنو گفت و گوها انجام خواهد شد. ژنو شهر بین المللی و مقر سازمان ملل است . ما از نیویورک شروع کردیم و در ژنو ادامه خواهیم داد. قرار شده است برای سطح مذاکرات رایزنی ها ادامه پیدا کند. حضور آقای ظریف و خانم اشتون قطعی است. درباره ی سطح بقیه هیات ها در حال رایزنی هستیم تاکید کردیم که یک جلسه در نیویورک و یک جلسه در ژنو خواهیم داشت . پس از آن ارزیابی خواهیم کرد که چگونه باید ادامه دهیم. این گونه نیست که ما از الان برای هر مسیری که آنها می خواهند برویم آماده باشیم . قرار شد پس از جلسات نیویورک و ژنو درباره ی جلسات جدید و شکل ادامه ی کار دو طرف رایزنی های انجام دهند.

عراقچی درباره ی دیدارهای حاشیه ی هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل از جمله دیدار با آقای ظریف و جان کری در حاشیه ی نشست با 1+5 گفت: دیدارهای حاشیه ای در این قبیل جلسات بین المللی بسیار معمول است وقتی گفت و گوها تمام می شود و یا قبل از آغاز آن حاضران بعضا با هم رایزنی هایی دارند در این جلسه وقتی اصل مذاکرات تمام شد آقای ظریف از آنجا که قبلا ملاقات های دو جانبه ای با سایر اعضاء انجام داده بود. آقای کری در خواست کرد چند دقیقه ای کنار سالن با هم ملاقات داشته باشند که آقای ظریف قبول کرد در کنار سالن حدود نیم ساعت گفت و گویی با هم داشتند. در این گفت و گوها آقای کری همان مواضعی که اوباما در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود را با جزییات بیشتری بیان کرد و تاکید مستقیم داشت در این که آمریکا آماده پذیرش برنامه و حقوق هسته یی ایران است و تاکید بر این که راهکار سیاسی و دیپلماتیک را ترجیح می دهند و اینکه باید در مسیر دیپلماتیک به نقطه ای برسیم که مطالبات ایران محقق شود و تحریم ها رفع گردد. آقای ظریف هم مواضع ما و طرح دو مرحله ای را برای مذاکرات با جزییات بیشتر مطرح کردند و بر اراده ی ما برای حرکت در یک مسیر دیپلماتیک برای حل این موضوع و رویکرد جدید دولت ایران و تعامل برد برد را توضیح داد و تاکید کرد که حقوق هسته یی مردم ایران اصلا قابل مصالحه نیست.

عراقچی ادامه داد: در این گفت و گو تاکید شد اصل حقوق هسته یی ایران قابل سازش نیست اما می شود درباره ی ابعاد آن و اقداماتی که بتواند به نگرانی های معقول پاسخ دهد مذاکرات صورت گیرد و به هدف مشترک برسد.

عراقچی همچنین درباره ی رایزنی های ایران درباره ی سوریه در نیویورک نیز گفت: مواضع ما درباره ی سوریه کاملا روشن است و به دنبال راهکار سیاسی هستیم و خواهان برقراری گفت و گوهای ملی که دولت و معارضین واقعی سوریه و نه گروههای تروریستی را در بر بگیرد هستیم. درباره ی برگزاری کنفرانس ژنو 2 گفته ایم که ایران به این نشست دعوت شود یا خیر از راهکار سیاسی و توافقی که مورد نظر دولت سوریه و معارضین واقعی آن باشد حمایت خواهیم کرد. ما به دنبال گفت وگوهای سوری سوری هستیم. هیچ کس حق ندارد از خارج راه حلی را تحمیل کند و درباره ی انتخابات و زمان آن و شرکت کنندگان آن نظر بدهد. اینها مربوط به مردم سوریه است.

وی ادامه داد: قویا استفاده از سلاح های شیمیایی را توسط هر کس که باشد محکوم می کنیم ما قربانی این سلاح ها هستیم و حرمت شرعی برای استفاده از آنها قائل هستیم و همه گونه سلاح های کشتار جمعی را محکوم می کنیم اما مدارک و دلایل و شواهدی وجود دارد که گروههای تروریستی و معارض در سوریه هم به این سلاح ها دسترسی دارند و از آن استفاده کرده اند . بنابراین هرگونه خلع سلاح شیمیایی در سوریه باید به صورت کامل و جامع صورت گیرد. ما از اقدام دولت سوریه استقبال کردیم حتی آنها را ترغیب و تشویق کردیم که این مسیر را ادامه دهند و عضو کنوانسیون منع سلاح شیمیایی شوند و در جهت معدوم کردن سلاح های شیمیایی شان حرکت کنند. انتظار داریم همین حرکت درباره ی بازیگران غیر دولتی و گروههای تروریستی در سوریه هم صورت گیرد.

وی درباره ی شرکت ایران در نشست ژنو 2 گفت: درباره ی زمان برگزاری این نشست و شرکت کنندگان در آن تصمیم گیری نشده است. بحث هایی وجود دارد که احتمالا در نیمه ماه نوامبر بخواهند آن را برگزار کنند. درباره ی کشورهایی که دعوت خواهند شد هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و این که کدام گروههای معارض دعوت می شوند و کدام خواهند آمد روشن نیست.

وی تاکید کرد: ما در هر صورت مساعی خود را برای تحقق یک راهکار سیاسی به کار خواهیم گرفت.

عراقچی گفت: هیات ایرانی که هم اکنون در نیویورک حضور دارند آخر این هفته به تهران بازمی گردند.

کلید واژه ها: ژنو


نظر شما :