رئیس جمهور موقت مصر: آماده گفت‌وگو با ایرانیم

۱۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۲۲۵۸۹ سرخط اخبار

رئیس جمهور موقت مصر با اشاره به اعلام آمادگی کشورش برای گفت وگو با ایران از کشورهای غربی خواست تا نسبت به برداشت های خود از تحولات اخیر خاورمیانه و مصر تجدید نظر کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «عدلی منصور» رئیس جمهور موقت مصر، در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط که بخش دوم آن امروز منتشر شد، گفت که هدف از سفرش به عربستان در درجه نخست تقدیر و تشکر از حمایت های این کشور از مصر است.

وی افزود که در دیدار با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد این کشور درباره شراکت و همکاری اقتصادی بین دو کشور و به جریان انداختن فعالیت کمیته عالی مشترک بین دو طرف گفت وگو خواهد کرد.

منصور تصریح کرد که حمایت عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس از مصر هیچ ارتباطی به خواسته ها و شروط آنها ندارد. وی درباره روابط بین مصر و ایران در سایه تصدی منصب ریاست جمهوری ایران از سوی حسن روحانی تأکید کرد که مصر برای گفت وگو با ایران و دیگر کشورها آماده است به شرط آنکه به اراده ملت مصر احترام بگزارند و نیت صادقانه داشته باشند.

وی درباره تنش به وجود آمده بین مصر با قطر و ترکیه نیز گفت: ما همچنان امیدوار هستیم هر طرفی که در مواضع خود دچار اشتباه شده از مواضع خود بازگردد و کنار مصری ها بایستد نه اینکه از منافع تنگ نظرانه خود با یک گروه که در جامعه کنار گذاشته شده است، حمایت کند.

وی اشاره کرد: ما بین مواضع نخست وزیر کنونی ترکیه و موضع ملت آن فرق قائل هستیم و در رابطه با قطر نیز مواضع این کشور را پس از تبادل قدرت دنبال می کنیم.

منصور یادآور شد که جهان غرب نیازمند آن است تا برداشت های خود را از تحولاتی که منطقه شاهد آن است، تصحیح نماید و ضروری است که اسیر برخی برداشت های غلط که برخی قدرت های منطقه ای سعی کرده اند به بعضی کشورها القا کنند، نباشد زیرا روزهای آینده اشتباه بودن این تصورات و غیرممکن شدن آن در عالم واقعیت را ثابت خواهند کرد.

رئیس جمهور مصر همچنین تأکید کرد که امنیت خلیج فارس در دل امنیت ملی مصر قرار دارد و پایبندی مصر به آن امری غیرقابل بحث است و مصر نیز قادر است به تعهدات خود برای حفاظت از امنیت خلیج فارس ادامه بدهد بدون اینکه تأثیری در جنگ علیه تروریسم که نیروهای مسلح با همکاری پلیس و حمایت مطلق مردمی در حال اجرای آن هستند، داشته باشد زیرا این جنگ بخش اصلی تلاش های مصر برای تأمین امنیت ملی و امنیت خلیج فارس است.

کلید واژه ها: مصر خلیج فارس


نظر شما :