ماجرای "درِ نیمه باز" در رابطه ایران و آمریکا

۲۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۲۲۸۸۵ سرخط اخبار

در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 که فردا در ژنو آغاز می شود، دو چهره شاخص دولت جزئیات تازه ای از رویدادهای مهم نیویورک و نیز مدیریت رسانه ای و دیپلماتیک دولت در این سفر را تشریح کردند.

به گزارش روزنامه ایران محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری ناگفته هایی از طراحی دیپلماسی روحانی برای ارائه تصویر نوین ایران و نحوه مواجهه با طرف های آمریکایی بازگو کردند. این دو چهره دیپلماتیک و رسانه ای همچنین به تشریح دیدگاه ها و بازتاب های داخلی و خارجی سفر رئیس جمهوری به مقر سازمان ملل پرداختند.

ظریف: امتیازگیری را به عرصه دیپلماسی نکشانیم
مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکرات هسته ای ایران درخصوص دستاوردهای دیپلماسی نیویورک با صراحت بیشتری سخن گفت.

وزیر خارجه کشورمان با تشریح نگاه های مختلف جناح های آمریکایی نسبت به رویکرد جدید ایران تاکید کرد: تلاش کردیم صدای واقع بین های آمریکایی را بشنویم و مدیریت کنیم.

ظریف گفت: در پی این دپیلماسی تهران در نیویورک پروسه چند ساله جریان های تندرو و صهیونیستی با چالش روبه رو شده است.

ظریف اما در پاسخ به این سؤال که آیا انتقادهای داخلی، در عزم دستگاه دیپلماسی خلل وارد کرده یا نه، توصیه کرد که همه جریان ها برای یکبار هم که شده، زیر چتر منافع ملی جای بگیرند و مطالبات سیاسی را برای وقتی دیگر بگذارند چرا که این بار ایران با دست پر به ژنو می رود تا به بازی مذاکره برای مذاکره پایان دهد.

وی تاکید کرد که بنده از تمام جریانات داخلی تقاضا می کنم که در شرایط کنونی به دنبال بازی سیاسی و امتیازگیری داخلی نباشند چرا که یک اقدام و هدف بزرگ ملی در دستور کار است که نیازمند وحدت، همدلی و انسجام ملی است. تاریخ در مورد کسانی که در این شرایط به خاطر منافع جناحی، منافعی ملی را زیر پا گذاشتند، قضاوت خواهد کرد و مردم به چنین برخوردی روی خوش نخواهند داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امیدوارم جریانات داخلی به جای این که به فکر منافع جناحی و دیدگاه های خودشان باشند، به فکر منافع ملی باشند.

آشنا: در بسته بود اما پنجره را گشودیم
مشاور فرهنگی رئیس جمهور که در یک هفته تاریخی تلاش کرد مدیریت رسانه ای متفاوتی را نسبت به حضور تیم دیپلماسی در نیویورک سازماندهی کند، از زوایای پیچیده و تو در توی مبادله پیام میان تهران و واشنگتن خبرداد.

وی گفت زمانی که تیم ایران برای سفر به نیویورک آماده می شد، با رصد و تحلیل فضای رسانه های غربی به خصوص آمریکا دریافتیم که عمده رسانه های امریکایی تحت تأثیر فضای قبل از انتخابات نه تنها نگاه خوشبینانه ای به این سفر نداشتند بلکه نوعی پیش درآمد منفی هم برای این سفر دیده بودند.

وی گفت: برای غلبه بر این فضا مصاحبه رئیس جمهور با یک شبکه آمریکایی طراحی شد. از قضا مصاحبه با ان بی سی تاثیر فراوانی در آماده سازی فضای داخلی امریکا برای حضور دکتر روحانی در اجلاس نیویورک فراهم کرد. در واقع مصاحبه آقای روحانی با شبکه امریکایی ان بی سی کمک کرد که این نگرانی ها به انتظار تبدیل شود. یعنی رویکرد آن ها به گونه ای تغییر کرد که گویا فرد جدیدی از ایران در راه است و حرف جدیدی گفته خواهد شد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ادامه از بخش دیگر این طراحی خبر داد و گفت: پیام ما باید این می شد که ما در را باز نمی کنیم اما پنجره را هم نمی بندیم. این کل نقشه راهی بود که تیم براساس آن کار کرد. این پیام در واقع از نظر نمادین و زیبایی شناسی در مصاحبه ان بی سی با آقای روحانی تعبیه شده بود. پشت سر آقای روحانی یک در «نیمه باز» بود که نه «باز» است و نه «بسته» ما این پیام را گذاشته بودیم و تا آخر هم همین مسیر را رفتیم. پاسخ به تلفن اوباما هم براساس این دیدگاه داده شد.

کلید واژه ها: نیویورک


نظر شما :