سناتورها به توافق برای پایان تعطیلی دولت نزدیک شدند

۲۳ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۹۲۲۹۵۷ سرخط اخبار

دیده بان آمریکا: رهبران سنا به توافق بر سر پایان تعطیلی دولت، افزایش سقف بدهی های دولت و ممانعت از به وجود آمدن بحران اقتصادی جدید، نزدیک شدند. مشاورین کنگره پیش بینی می کنند که سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) رهبر اکثریت سنا و سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) رهبر اقلیت سنا، امروز به توافق دست پیدا کنند، این تاریخ دو روز قبل از پایان مهلت استقراض دولت می باشد.

براساس این توافق، دولت تا 15 ژانویه بازگشایی می شود و به وزارت خزانه داری اجازه داده می شود تا اواسط فوریه بتواند استقراض کند. این اقدامات می تواند جلوی بحران دو گانه ی سلب اطمینان به اقتصاد و افت شدید محبوبیت حزب جمهوری خواه را بگیرد. سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) معتقد است که یک چارچوب کلی میان رید و مک کانل به وجود آمده است. وی همچنین اعلام کرد که مذاکرات با مجلس نمایندگان ادامه خواهد یافت و احتمالاً تا اواسط بعد از ظهر سه شنبه قبل از نهایی شدن طرح ادامه داشته باشد.

تعدای از نمایندگان محافظه کار از پیشرفت در مذاکرات ناراحت هستند و منتظر هستند تا ببینند توافق نهایی چیست، سپس آن را تغییر دهند. طرح مذکور فاصله ی زیادی با خواسته ی جمهوری خواهان عضو تی پارتی دارد، آنها به دنبال لغو قانون بیمه ی درمانی اوباما با استفاده از حربه ی تعطیلی دولت و عدم تصویب بودحه ی دولت بودند. همچنین در این طرح، درخواست جمهوری خواهان مبنی بر کاهش بودجه در قبال افزایش استقراض بیشتر از سقف کنونی 16.7 تریلیون دلاری، برآورده نشده است.

همچنین در چارچوپ پیشنهادی، خبری از تقاضای نمایندگان جمهوری خواه مبنی بر تاخیر یک ساله در اجرای قانون بیمه درمانی اوباما نیست. در عوض امکان دارد الزامات سخت تری برای بهره مندی افراد از این قانون در نظر گرفته شود و  از سال 2014، هزینه ی 63 دلاری که شرکت ها برای هر شخصی متقاضی باید پرداخت کنند، لغو شود.  مشاورین دموکرات و جمهوری خواه از توضیح بیشتر درباره ی این طرح خودداری می کنند، به خاطر این که مذاکرات هنوز ادامه دارد.

در حالی که براساس نظرسنجی ها و همزمان با وارد شدن به هفته ی سوم تعطیلی دولت، اوضاع جمهوری خواهان به شدت بحرانی است، سناتورهای جمهوری خواه به دنبال پایان تعطیلی دولت هستند و به دنبال این هستند تا از بحران بزرگتری که می تواند به وجود بیاید یعنی پایان مهلت استقراض دولت، جلوگیری کنند. هرگونه توافقی که مورد حمایت رید و مک کانل باشد، در سنا تایید خواهد شد، البته هر سناتوری می تواند با آن مخالفت کند و آن را به تاخیر بیندازد.

البته اوضاع در مجلس نمایندگان فرق می کند و این طرح در آنجا طرفدارانی در میان محافظه کاران ندارد. نماینده جو بارتون (جمهوری خواه از تگزاس) معتقد است اعضای محافظه کار مجلس نمایندگان به شدت بدبین هستند. وی در این رابطه می گوید لایحه ی مذکور باید کاهشی جدی در هزینه ها داشته باشد تا وی به افزایش سقف بدهی رای بدهد. همچنین وی در ادامه می گوید به نظر من رئیس جمهور باراک اوباما و جک لو وزیر خزانه داری باید بیشتر از آنچه تاکنون در اظهار نظرهای عمومی گفته اند، انعطاف پذیری داشته باشند. بارتون همچنین می گوید عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.

منبع: آسوشیتدپرس

کلید واژه ها: تعطیلی دولت استقراض خواه از


نظر شما :