تحلیل رسانه های جهان از مذاکرات ژنو

محرمانه نگاهداشتن جزئیات نشانه جدیت طرفین است

۲۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۲۳۰۴۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اینکه طرفین بر محرمانه نگاهداشتن جزئیات بسته پیشنهادی تاکید دارند،و اخبار محدودی به رسانه ها درز کرده، حاکی از عزم راسخ طرفین برای دستیابی به توافق است.
محرمانه نگاهداشتن جزئیات نشانه جدیت طرفین است

دیپلماسی ایرانی: با پایان مذاکرات هسته ای ژنو، مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5، اعلام کردند مذاکرات سازنده و امیدوار کننده ای داشته اند و برای پیگیری موضوع بار دیگر در 16 و 17 آبان ماه در ژنو تشکیل جلسه می دهند. این در حالی است که هم طرف ایرانی و هم نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، بر محرمانه ماندن جزئیات تا زمان توافق مقدماتی، تاکید کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، این نخستین باری بود که یک بیانیه مشترک از جانب کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران منتشر شد.با این حال در پایان این نشست هیچ اشاره ای به توافق جامع یا اقدامات اعتمادساز نشد.

به نظر می رسد هرگونه توافق با ایران برای دولت اوباما ساده نباشد، چرا که کاخ سفید باید حمایت کنگره را نسبت به استراتژی مذاکره ای جلب کند. در کنگره بسیاری بر این باورند که تحریم ها باید علیه ایران حفظ شود.

روزنامه گاردین نیز بر این باور است که دلایلی برای خوش بینی در مورد مذاکرات انجام شده با ایرن و جود دارد. به گزارش این روزنامه انگلیسی، نخستین دلیل این است که مذاکره کنندگان ایرانی تلاش کردند مذاکرات را به زبان انگلیسی انجام دهند و از طرف مقابل نیز خواسته اند، جزئیات را محرمانه نگاهدارد. به این ترتیب فشار روانی ناشی از صف آرای محافظه کاران علیه توافق، کاهش می یابد و در مقابل شانس به نتیجه رسیدن ایران و غرب بیشتر می شود. دومین دلیل نیز این است که ایرانیان با ورود به جزئیات در مذاکرات، جدیت خود را به نمایش گذاشتند. این در حالی است که به نظر می رسد غرب نیز از درخواست خود برای خاتمه دادن به تمامی فعالیت های غنی سازی ایران صرفنظر کرده است. در مقابل تهران نیز می گوید آماده اجرای پروتکل الحاقی در مراحل نهایی توافق است.

با این وجود گاردین نیز به دشواری های پیش روی اوباما در توافق با ایران اشاره می کند. چرا که در کنگره و لابی اسرائیل، هنوز اعتمادی نسبت به روند مذاکره ای با ایران و جود ندارد. از سوی دیگر هرچند تل  آویو می گوید توافق نکردن بهتر از یک معامله بد است، برخی بر این باورند که توافق بد بهتر از این است که هیچ معامله ای انجام نمی شود. آنها در توجیه نظریه خود می گویند، نخست مشخص نیست که ایران در آستانه هسته ای شدن قرار داشته باشد و دوم اینکه ایران با قبول توافق هسته ای، با بازرسی های اعلام نشده از تاسیسات هسته ای اش موافقت می کند که یک دستاورد برای غرب به شمار می رود.

الجزیره با اشاره به مذاکرات روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ژنو نوشت:این مذاکرات در حالی به پایان رسید که ایران تمایل خود برای محدود کردن فعالیت های غنی سازی را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر هیات مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرده است که با بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای ایران موافقت می کند. به گزارش الجزیره ، عدم درز جزئیات طرح پیشنهادی ایران به رسانه ها حاکی از آن است که طرفین برای توافق، عزمی راسخ دارند. این در حالی است که کاخ سفید نیز اعلام کرده است که مذاکرات جدی و صریح بوده است.

تایمز در این زمینه نوشت: سه شنبه شب، زمانی که دیپلمات های آمریکایی برای مذاکره با ایرانیان در ژنو آماده می شدند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به بلندی های جولان رفت. بر خلاف ژنو که می خواهد به صحنه آشتی ایران و غرب تبدیل شود، بلندی های جولان یک صحنه نبرد و رویارویی است. جایی که نیروهایی اسرائیلی بارها در آن جنگیده اند و در شش سال گذشته دست کم سه بار برای پس گرفتن آن از سوریه تلاش کرده اند. نتانیاهو ساعاتی قبل از اینکه به بلندی های جولان برود به پارلمان اسرائیل گفت، تل آویو نمی تواند از گزینه اقدام نظامی پیشگیرانه صرفنظر کند. او لغو تحریم های اعمالی علیه ایران را یک اشتباه تاریخی خواند.

این در حالی است که هاآرتص مدعی شد، تل آویو ایران را با رفتارش قضاوت می کند نه با پاور پوینت. اشاره این روزنامه اسرائیلی به نسخه پاورپوینت از بسته پیشنهادی ایران است که ظریف آن را برای کاترین اشتون، تشریح کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات ژنو


نظر شما :