مذاکرات ژنو پیروزی دیپلماتیک برای ایران بود

۲۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۲۳۰۷۷ سرخط اخبار

رییس پارلمان لبنان ضمن تمجید از برگزاری دور تازه گفت وگوهای هسته یی بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو آن را یک «پیروزی» دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه دیلی استار لبنان گزارش داد که نبیه بری، رییس پارلمان لبنان از فضای مثبتی که پس از دو روز گفت وگوی هسته یی بین تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان ایجاد شد، ابراز خرسندی کرد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، این مقام لبنانی در ادامه این مذاکرات را «یک پیروزی برای دیپلماسی ایران» توصیف و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همانند هر کشور دیگری «از حق دستیابی به فن آوری صلح آمیز هسته یی برخوردار است».

رییس پارلمان لبنان افزود: ما باید از آن چه که در ژنو رخ داد یا در حال رخ دادن است درس بگیریم و بیاموزیم که سریع ترین راه برای پرداختن به اختلاف های بزرگ و کوچک، گفت وگو است.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) روز چهارشنبه مذاکرات دو روزه درباره برنامه هسته یی جمهوری اسلامی ایران را در ژنو به پایان رساندند. دو طرف توافق کردند که بار دیگر در ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در این سوئیس با یکدیگر دیدار کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک نشست خبری در پایان مذاکرات گفت: امیدورایم افق های تازه ای را باز کنیم. وضعیت جامعه بین المللی برای حل و فصل این موضوع راه حلی درازمدت را طلب می کند. ما در نیویورک و ژنو با این ذهنیت وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان ۳+۳ اراده لازم و سیاسی را برای پیشبرد این فرایند نشان داده اند.

وی همچنین این مذاکرات را «فشرده» و «پر ثمر» توصیف کرد اما به جزئیات آن اشاره ای نکرد.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات، آن را «مفصل ترین» و «پرمحتوا ترین» مذاکرات برگزار شده بین دو طرف توصیف کرد و گفت که گروه 1+5 با دقت در حال بررسی پیشنهاد ایران هستند.

اشتون ضمن این که پیشنهاد ایران را یک «همکاری مهم» توصیف کرد: گفت، دو طرف توافق کردند که جزئیات آن را فاش نسازند.

ظریف پیشنهاد ایران تحت عنوان «پایانی بر یک بحران غیر ضروری، آغازی برای افق های جدید» را روز سه شنبه در جریان نشستی غیر علنی به نمایندگان قدرت های جهان ارائه داد.


نظر شما :