ادعای جدید رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای

۲۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۲۳۱۲۰ سرخط اخبار

رفع توقیف احتمالی بخشی از دارایی های خارجی ایران از سوی دولت آمریکا، ادعای رسانه های اسرائیلی درباره پیشنهادات هسته ای ایران، اشاره وزیر خارجه ایران به تلاش رژیم اسرائیل برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای، موضع دولت فرانسه در قبال مذاکرات هسته ای ژنو و تصمیم ایران برای ارائه سوخت ارزان تر به شرکت های هواپیمایی بین المللی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادعای جدید رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای


به گزارش «تابناک»، بررسی موضوع رفع توقیف دارایی های ایران در آمریکا از سوی دولت این کشور، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب داشته است.

سایت شبکه خبری «نیوز مکس» ضمن پرداختن به این موضوع به نقل از منابع خبری نزدیک به کنگره و دولت آمریکا می نویسد دولت اوباما قصد دارد در مقابل انجام اقداماتی از سوی ایران در موضوع هسته ای، موضوع آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی های توقیف شده ایران در خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهد. با این حال، به نوشته این سایت، این اقدام با مخالفت کنگره روبروست؛ زیرا نمایندگان کنگره آمریکا معتقدند هرگونه کاهش تحریم ها علیه ایران باید تنها در مقابل موافقت ایران با متوقف کردن همه فعالیت های هسته ای خود انجام گیرد. دسترسی به درآمدهای حاصل از فروش نفت که اکنون در بانک های غربی ذخیره شده و ایران امکان دسترسی به آن را ندارد، بخشی از این طرح است که هم اکنون در دولت آمریکا تحت بررسی قرار دارد.

ادعای جدید رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای


این در حالی است که رسانه های رژیم اسرائیل به فضاسازی خود علیه ایران جهت ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ادامه می دهند. در این راستا، «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی مدعی شده ایران در مذاکرات هسته ای هیچ پیشنهاد جدی به طرف مقابل ارائه نکرده است. بنا بر ادعای این روزنامه، مقامات آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود گفته اند پیشنهاد ارائه شده از سوی ایران جدی نبوده و وارد مسائل محتوایی نشده است. با این حال، به نوشته این روزنامه، رژیم اسرائیل نگران است که ایران بتواند با ارائه پیشنهاداتی از قبیل توقف غنی سازی در سطح 20 درصد و تبدیل ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود به صفحه های سوخت، جامعه بین المللی را متقاعد سازد که در تحریم های وضع شده علیه این کشور بازنگری صورت پذیرد.

ادعای جدید رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای


البته تلاش رژیم اسرائیل برای ضربه زدن به مذاکرات، موضوعی است که به صراحت مورد اشاره وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گرفته است. «عرب نیوز» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد به گفته محمد جواد ظریف، رژیم اسرائیل سعی دارد به پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات هسته ای ایران ضربه بزند. این روزنامه با اشاره به مطلبی که در صفحه فیسبوک ظریف منتشر شده، می نویسد این گونه تلاش های رژیم اسرائیل، از وحشت زدگی و همچنین جنگ افروزی این رژیم ناشی می شود.

ادعای جدید رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای


اما در پی اعلام موضع کشورهای مختلف طرف مذاکره با ایران درباره گفت و گوهای اخیر در ژنو، دولت فرانسه نیز در این زمینه به اظهار نظر پرداخته است. به نوشته «واشنگتن پست»، وزارت خارجه فرانسه ضمن اتخاذ موضعی محتاطانه در این زمینه، اعلام کرده هنوز برای شادی کردن بابت موفقیت مذاکرات بسیار زود است و مسائل نامشخص زیادی باقی مانده که باید روشن شود. لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته هنوز برای نتیجه گیری درباره مذاکرات زود است و با توجه به دشواری های گذشته بر سر به دست آوردن اطلاعات از ایران درباره فعالیت های هسته ای این کشور، هرگونه واکنشی در شرایط کنونی باید با احتیاط انجام گیرد. واشنگتن پست اشاره می کند که این موضع فرانسه با دیدگاه دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران متناقض است.

ادعای جدید رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای


در نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «ترند» از تصمیم ایران برای ارائه سوخت ارزان تر به شرکت های هواپیمایی بین المللی به منظور جذب این شرکت ها برای فعالیت در ایران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی می نویسد ایران قصد دارد با ارائه سوخت به شرکت های بین المللی به نرخ 10 سنت در هر لیتر ارزان تر از شرکت های منطقه، زمینه جذب آن ها را فراهم کند. از سوی دیگر، این خبرگزاری اشاره می کند که سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرده قصد دارد با آزاد کردن قیمت بلیت هواپیما، خطوط هوایی داخلی را به بهبود خدمات خود تشویق کند.

 

کلید واژه ها: فرانسه مذاکرات هسته ای


نظر شما :