احداث تاسیسات سری آمریکا در آسیای مرکزی

۲۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۲۳۱۳۴ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری آسیا نیوز،واشنگتن برای ساخت یک ساختمان پنج طبقه جدید در جوار سفارتخانه امریکا در بیشکک پایتخت قرقیزستان ، ۱۴۰ میلیون دلار اختصاص داده است .
بر اساس این گزارش امریکا برای تحقق این هدف ،در نظر دارد با تبدیل وضعیت کارمندان پایگاه هوایی مناس ،برای آنها مصونیت سیاسی تامین و در ساختمان محرمانه سفارت مستقر کند.
منابع خبری نوشتند: امریکا همچنین قصد دارد ،رادار مرکز اطلاعاتی این کشور را که پیشتر در پایگاه ماناس فعالیت داشت ، در ساختمان سری جدید خود در بیشکک فعال کند.
یک منبع دیپلماتیک آمریکایی در گفت و گویی اعتراف کرد که ساختمان قدیمی سفارت و ساختمان جدید به صورت کاملا سری است و فقط افراد خاص می توانند به محوطه آن وارد شوند.
تحلیلگران و کارشناسان منطقه آسیای مرکزی بارها اعلام کرده اند که نظامیان امریکایی قصد ندارند ،قرقیزستان را ترک کنند و به بهانه های مختلف از جمله ناامن کردن این کشور سعی در ماندن در قلمرو قرقیزستان دارند.
از سوی دیگر ، سوزان وود سخنگوی سفارت آمریکا در بیشکک ،قصد این کشور
برای استقرار کارمندان ماناس در مکان جدید را رد کرد و گفت: ساختمان جدید بجای ساختمان قدیمی ساخته می شود.
پایگاه هوایی مناس پس از حملات ۱۱ سپتامبر و در پی اشغال نظامی افغانستان توسط ناتو، در دسامبر ۲۰۰۱ میلادی توسط آمریکا در اختیار گرفته شد تا نظامیان خود را در افغانستان تجهیز و پشتیبانی کند.
دولت قرقیزستان در سال ۲۰۰۹ مجددا توافقنامه ادامه استقرار حضور نظامی آمریکا را در این فرودگاه امضا کرد اما اکنون دولتمردان قرقیزی می گویند با وجود خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان در سال ۲۰۱۴ دیگر نیازی به ادامه حضور آمریکا در این فرودگاه نیست بنابر این تصمیم به فسخ این توافقنامه گرفتند.
در مناس یکهزار و ۵۰۰ آمریکایی و ۷۰۰ قرقیزی نظامی و غیرنطامی فعالیت دارند.
از زمان حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون به طور متوسط ماهانه از فروگاه مناس ۲۵ هزار سرباز به سوی افغانستان و بالعکس منتقل و ۳۰ درصد سوخت گیری هواپیماهای نیروهای ائتلاف در افغانستان نیز از طریق این پایگاه هوایی انجام شده است.


نظر شما :