جواد لاریجانی: میز اوباما پوسیده است

۰۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۲۳۳۲۲ سرخط اخبار

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: محرمانه بودن مذاکرات در دنیا مرسوم است وانتقاداتی که در کشور صورت می گیرد نشانه سرزندگی فضای سیاسی کشور است.

به گزارش ایرنا محمدجواد لاریجانی درگفت وگوی با شبکه دوم سیما در مورد دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت : هیئت ایرانی بوی‍ژه دکتر روحانی حمایت کامل مردم ایران را دارند ومذاکره کنندگان ایرانی پشت گرم و پابرجا هستند خوشبختانه این مسئله را مذاکره کننده ها نیز به خوبی می دانند.

لاریجانی با این حال تاکید کرد که برای گروه 1+5 مشروعیت قائل نیستم، و گفت : انتقاداتی که در کشور در این خصوص انجام می شود نشانه سرزندگی فضای سیاسی کشور است.

وی در پاسخ این سووال که ایا باید ازسیر تا پیاز مذاکرات منتشر شود؟ جواب داد و گفت : خیر ، انتشار جزئیات مذاکرات توهین به طرف مذاکره کننده است واین در تمام مذاکرات مرسوم است.

وی با تاکید بر این مسئله که آیا بازگو نکردن این مسئله در رسانه ها درست است یا خیر گفت : درست نیست که همه چیز در رسانه ها پخش شود ومحرمانه بودن در مذاکرات امری عادی است، چرا که برخی مسائل کاملا محرمانه است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد : خاموشی رسانه ای نیز به مصلحت جامعه نیست چرا که دولت دکتر روحانی دولت اعتدال است پس این افراط وتفریط ها شایسته نیست.

لاریجانی با اشاره به اعتماد به دولت تدبیر و امید گفت: ما به این دولت اعتماد داریم و مذاکرات دوطرف برای رفع تجاوز انجام می شود واین در حالیست که حقوق اقتصادی ما مورد تجاوز وسیع و یکجانبه قرار گرفته وحال این سوال پیش می آید که آیا دیپلماسی می تواند مانع این تجاوز شود؟ درپاسخ باید بگویم که این مسئله صحیح نیست، چرا که استراتژی ما نباید براساس دیپلماسی ما باشد بلکه دیپلماسی ما باید بر اساس استرتژی ما باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: به طور مسلم دیپلماسی به تنهایی نمی تواند از عهده این کار برآمده واین امر در حوزه استرتژی ملی است.

محمدجواد لاریجانی اظهارداشت: دوستان مذاکره کننده ما باید بدانند که اگر پوشش خبری مناسبی ازمذاکرات نداشته باشند باعث فشار مردم بردولت خواهد شد وبنابراین درجه پوشش خبری لازم است.

لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات درمورد مسائلی مشخص بوده و می توان بخشی از اخبار مرتبط با آن را از طریق افراد وابسته به حکومت و بخشی دیگر را نیز از طریق مطبوعات بیان کرده وبدین ترتیب عطش طبیعی مردم را برآورده کنند.

وی افزود: این مسئولیت دولت است که نوعی مدیریت رسانه ای ایجاد کند و آن ها نباید کلمه محرمانه را به کار برند و این واژه مورد مناقشه است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی واستراتژیک گفت: کلمه مناقشه گاهی برای موارد معمولی همچون نزاع دو کشور برسر حق آب یا حق نفت به کار می رود اما این کلمه برای بحث مورد نظر ما مناسب نیست.

لاریجانی افزود: مناقشه آنجایی است که هر دو طرف درجه ای از مشروعیت را داشته وباهم به بده بستان می پردازند واصطلاح فنی بازی برد برد برای این نوع مناقشات است چراکه ما دراین بازی به طرف مقابل می گوییم بخشی از منافع شما در برنامه راهبردی ما گنجانده شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: آنچه که واضح است حقوق ملت ما به طور وسیعی ازطرف آمریکا وغربی ها مورد تجاوز واقع شده واستراتژی ما این است که این تجاوز را دفع کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: اگر بخواهیم تمام این مشکلات را با دیپلماسی حل کنیم دچار نوعی زیاده خواهی از دیپلماسی شده ایم.

وی افزود : البته دیپلماسی زمینه سازی کرده وندای ما را به دنیا می رساند دیپلماسی سبدی است که میوه توفیقات استراتژیک ما در آن جای می گیرد.

وی تاکید کرد: باید شاه رگ های اصلی وحیاتی خود را زنده نگه داشته وامکانات ملی را بسیج کنیم همچنین علماٰٰ روشنفکران ومساجد باید افکار عمومی را آگاه کنند وآن زمان است که دیپلماسی معنا پیدا می کند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی واستراتژیک اظهارداشت: امروزه غرب فهمیده است که ما راه مقابله را پیدا کرده ایم.

لاریجانی تاکید کرد: اگر ما همه تخم مرغ های رادر سبد دیپلماسی بگذاریم غرب از این امر سواستفاده می کند البته اعتقاد من این است که دیپلماسی اخیر به دلیل پشتوانه قدرتمند خود نتایج خوبی خواهد داشت.

وی اظهارداشت: اگر تحریم ها برای این بوده که توان هسته ای صلح آمیز ما کاسته شود واضح است که این تحریم ها شکست خورده اند واگر هدفشان آسیب رساندن به مردم و مملکت ما بوده راهکار حقیقی توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری اقتصاد مقاومتی است.

کارشناس مسائل ارشد سیاسی و استراتژیک تصریح کرد: نباید استراتژی اقتصادی ما منتظر گشایش ها در حوزه دیگری باشد البته نمی توان به راحتی نظر دکتر روحانی را در مورد کاهش روند ناصحیح بین المللی در مورد ایران را به راحتی رد کرد اما ما باید دیپلماسی خود را براساس استراتژی خود بنا کنیم نه بالعکس.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر رویکرد و لحن طرف غربی در مذاکرات گفت: تغییر لحن آن ها در بیشترین حد مورد نظر تعدیل مقداری از انتظارات آن ها بوده است.

وی افزود: ما باید بتوانیم که در صورت نیاز سوخت نیروگاه های خود را تامین کرده و همچنین اگر خواستیم بتوانیم برای مصارف غیر انرژی اورانیوم لازم را تهیه کنیم.

وی افزود: طرف غربی باید بداند امروزه ما مباحث آر.اند.دی را دست پایین نمی گیریم چراکه دانش وتکنولوژی هسته ای متوقف شدنی نبوده وما باید در داخل کشور به اکتشافات خود ادامه دهیم.

لاریجانی تاکید کرد: ایران عضو ام.پی.تی است عضویتی که صرفا از مضرات آن برخوردار بوده و شامل هیچ یک از محسنات آن نمی شود.

وی افزود: ایران وارد پیمانی شده که هیچ محاسنی در آن برای این کشور وجود نداشته وصرفا شاهد بازرسی های مکرر از کشورمان هستیم.

وی تصریح کرد: این انتظار احمقانه ای است وطرف غربی باید بداند ایران آقایی و شرافت بسیاری به خرج داده که هنوز پای این پیمان ایستاده چراکه طرف غربی عملا می خواهد زیرآب معاهده ام پی تی را با رفتار خود و با مسلح کردن رژیم صهیونیستی به سلاح های هسته ای بزند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک اظهارداشت: خواسته ایران کاملا مشخص است و امروزه آمریکا و دیگر کشورهای غربی به خوبی می دانند که بخشی از این خواسته ها به هیچ وجه دست زدنی نیست و این امر دستاورد بزرگی است که به خاطر مقاومت ملت ایران ایجاد شده وما برای اینکه به این نقطه برسیم بهای سنگینی را پرداخت کرده ایم.

لاریجانی افزود: این دستاورد برای تیم مذاکره کننده ما سرمایه بزرگی بوده که البته قابل مصرف کردن نیست بلکه پایگاهی است برای پرتاب به موضعی بالاتر نسبت به طرف مقابل.

وی همچنین تصریح کرد: مسائل منطقه ای و شکست های بزرگ آمریکا در خاورمیانه و همچنین ظهور ایران به عنوان یک عضو قدرتمند در تغییر لحن طرف غربی موثر بوده است.

وی افزود: قطعا تغییر لحن غرب بی معنا نبوده و ما نیز آن را می پذیریم البته باید بدانیم که تغییر لحن طرف مقابل ما همراه با شیطنت خواهد بود چراکه ما با یک دولت قلدر مغرور و آلوده به نژادپرستی و خودبزرگ بینی روبروییم که صرفا منطق زور را می فهمند وبه همین دلیل است که زمانی که ما پر زور می شویم حرف ما را می فهمند درغیر این صورت اگر طرف مقابل ما اهل منطق بود هیچ کدام از این موارد لازم نبود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست غرب برای اعتمادسازی گفت: می توان با تسامخ پذیرفت که آن ها به ما بی اعتمادند وفکر می کنند که ما در پی ساخت بمب هسته ای وکلاهک اتمی هستیم وبه اصطلاح به سرمایه گذاری هسته ای ما مشکوک اند.

وی افزود: اما در طرف مقابل ما نه تنها به آن ها اعتماد نداشته بلکه به خوبی به دشمنی آن ها علیه خود واقفیم و موضع ما فراتر از بی اعتمادی است.

لاریجانی تاکید کرد: طرف های غربی تا به حال پای هیچ یک از قراردادهای خود نایستاده اند حتی آلمانی ها با وجود ادعاهای گزاف خود یکی از عهد شکن ترین کشورهای اروپایی هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: آن ها می گویند به دلیل بی اعتمادی ما باید همه فعالیت های خود را متوقف کنید اما ما می گوییم که شما می توانید برمبنای سخنان خود خواستار شفاف سازی بیشتر باشید.

لاریجانی افزود: طرف غربی صرفا می تواند خواستار شفافیت بیشتر آن هم به نحو موضعی و مشخص باشد آن ها باید بگویند که چرا وبه چه نقطه ای مشکوک اند و این سخن برمبنای قوانین ام پی تی است.

وی تاکید کرد: دلیل اینکه ما دنبال بمب هسته ای نیستیم ، فتوای مقام معظم رهبری واین استدلال است که بمب هسته ای به هیچ وجه توانمندی دفاعی ما را بالا نخواهد برد.

این نظریه پرداز و تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه ما باید برای نیروگاه هایمان سوخت تامین کنیم ، گفت: ما باید برای نیروگاه هایمان هم سوخت بسازیم وهم بتوانیم بخریم.

لاریجانی با اشاره به اینکه اب سنگین اراک یک سیستم رآکتوری پیشرفته است افزود : این آب سنگین براساس دوتریوم کار می کند، البته پلوتونیوم میزان آلودگی اش ازدوتریوم زیادتر است، به گونه ای که ممکن است نیروگاه هایی که با دوتریوم کار می کنند کوچک باشد که به همین میزان هم مطلوب به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه برای پلوتونیوم تکنیک های رباتیکی پیدا شده که آلودگی را کاهش می دهد ، خاطرنشان کرد: تاسیسات فردو خیلی معقول به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه این بچه لوس غیر قانونی منطقه که رژیم صهیونیستی به حساب می آید درصدد تهدید همه کشورها به خصوص ایران است، افزود: رژیم صهیونیستی حرف مفت می زند زیرا تهدید اقدامی بسیار زشت وناپسند است.

لاریجانی با اشاره به اینکه آمریکایی ها به خصوص اوباما مدام می گویند که تهدید بر روی میز است ، اظهارداشت: این میزی که اوباما از آن صحبت می کند پوسیده است وآنها باید خجالت بکشند که دولتی را مدام اقدام به تهدید می کنند.

این کارشناس ارشد راهبردی با اشاره به اینکه غنی سازی ایران در چارچوب ان پی تی به صورت مشخص تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: امروز ممکن است خواستار ۲۰ درصد سوخت برای رآکتور تهران باشیم وفردا ممکن است احتیاجمان برای مصارف صلح آمیز تغییر کند وبه ۴۰ درصد برسد.

لاریجانی گفت : ما می توانیم راجع به تک تک مباحثی همچون غنی سازی تحقیقاتی درسطوح مختلف وتهیه سوخت نیروگاه با ۱+۵ بحث وگفت وگو کنیم.

وی با اشاره به اینکه شفافیت تنها چیزی است که ۱+۵ از ما می خواهد افزود: پروتکل الحاقی سندی است که ممکن است بخشی از آن بودار باشد.

این نظیریه پرداز با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم حقوق ان پی تی مان را از دست بدهیم گفت: ما باید بتوانیم سوخت را از همه کشورها بخریم، زیرا آنها باید سوخت را به ایران بفروشند وما هم نیز بتوانیم همچون سایر کشورها ازآن استفاده و بهره لازم را ببریم.

محمد جواد لاریجانی اظهارداشت: ما باید غنی سازی های بالاتری را در چارچوب ان پی تی و درسایر غرض های صنعتی بکار گیریم.

وی گفت : توصیه ام به دکتر روحانی این است که بر روی دانش وفناوری هسته ای سرمایه گذاری عظیمی درکشور صورت گیرد .

وی بااشاره به اینکه چرا باید لوازم مورد نیاز برای سکیوریتی نیروگاه را برایمان تحریم کنند، افزود: نیروگاه ها نیاز به امکانات تکنیکی مختلفی دارند پس چرا ما نباید بتوانیم دربازار با یک کمپانی قرارداد ببندیم وازسوخت مورد نظرمان استفاده کنیم.

کلید واژه ها: ستاد حقوق بشر


نظر شما :