فارن پالیسی بررسی کرد

کنگره در مقابل اوباما، علیه ایران

۰۹ آبان ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۹۲۳۷۱۵ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
برخی تحلیلگران بر این باورند روند عقب نگهداشتن کنگره برای کاخ سفید به هیچ وجه آسان نخواهد بود.
کنگره در مقابل اوباما، علیه ایران

 دیپلماسی ایرانی: مقامات کاخ سفید، وزارت خارجه و خرانه داری آمریکا از صبح امروز (پنجشنبه)، روز پر مشغله ای را آغاز کرده اند. کاخ سفید میزبان یک گروه کوچک از رهبران یهودی است و جان کری، وزیر خارجه به همراه جک لیو از خزانه داری، راهی کنگره شده اند. هدف تمامی این اقدامات چانه زنی با گروه هایی است که به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران هستند.

به گزارش رویترز، مقامات دولت آوباما از قانونگذاران آمریکایی می خواهند برای تصویب تحریم های مضاعف علیه ایران دست نگهدارند. اما برخی از سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه گفته اند که هنوز برای به تعلیق انداختن رای گیری در مورد تحریم های بیشتر، مجاب نشده اند.

سناتور باب کورکر، سناتور جمهوریخواه از کمیته روابط خارجی سنا و عضو کمیته بانکداری، که تصویب بسته تحریم های جدید را دنبال می کند، می گوید، سناتورها بر این باورند که کاخ سفید باید از تحریم های بیشتر حمایت کند. کورکر به این خبرگزاری انگلیسی گفت: دشوار است که مقامات وزارت خارجه و خرانه داری آمریکا بتوانند درظرف 24 ساعت یا 48 ساعت، سناتور ها را راضی کنند از تحریم بیشتر دست بردارند. او که صبح روز گذشته، صبحانه را با کری و لیو صرف کرده بود، با اشاره به محتوای مذاکرات اش با این دو مقام ارشد آمریکایی گفت: آنها می گویند اعمال تحریم های بیشتر در حال حاضر برای مذاکرات تاثیر عکس به همره دارد.

این در حالی است که انتظار می رفت کمیته بانکداری در ماه سپتامبر تحریم های بیشتر را به تصویب برساند اما دولت آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو از این کمیته خواست، فعلا تحریم ها را تصویب نکند.

مارک کیرک جمهوریخواه که همواره در پس پرده اعمال تحریم ها علیه ایرن قرار دارد، ادعا می کند هر روزی که تصویب بسته جدید به تاخیر می افتد، ایران سانتریفوژهای بیشتری نصب می کند، اورانیوم غنی شده بیشتری تولید می کند و به هسته ای شدن نزدیک تر می شود. وی در ادامه ادعا کرد، اگر ایران در عین مذاکره کردن، قوانین را نقض می کند، آمریکا نیز باید بتوانند در حالی که مذاکره می کند، تحریم های جدیدی را نیز اعمال کند.

سایت فارن پالیسی این فوکوس، در این زمینه می نویسد، تندروها در تهران از تحولات اخیر پدید آمده در روابط تهران – واشینگتن خرسند نیستند. اما تندروهای آمریکایی  شامل برخی اعضای دمکرات کنگره، تهدیدی به مراتب بزرگتر برای روند مذاکرات به شمار می رود.

در نخستین گام به منظور دستیابی به یک توافق، ایران و غرب به تفاهمی مقدماتی در مورد اعمال برخی محدودیت ها در برنامه های غنی سازی در مقابل تعدیل تحریم ها دست یافته اند. اما سناتورها از هر دو حزب آمریکا حتی با لغو کوچترین تحریمی نیز مخالفت می کنند و در مقابل به دنبال اعمال تحریم های مضاعف هستند.

پاسخ به میانه روی در ایران

هرچند پس از مذاکرات هسته ای اخیر در ژنو، مقامات آمریکایی گفتند این صریح ترین و جدی ترین مذاکره ای بوده که با ایرانیان داشته اند، مجلس نمایندگان آمریکا دو روز پیش از مراسم تحلیف روحانی، بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند. تحریمی که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفتی ایران تعیین شده است. با این حال جمعی از کارشناسان و مقامات سابق آمریکایی و 15 عضو کنگره در نامه ای خطاب به مجلس نمایندگان، خواستار به تعویق انداختن  تصویب تحریم های جدید علیه ایران شدند.

سناتورها از هر دو حزب آمریکا حتی با لغو کوچترین تحریمی نیز مخالفت می کنند و در مقابل به دنبال اعمال تحریم های مضاعف هستند.

در مقابل 76 سناتور از دو حزب دمکرات و جمهوریخواه نیز در نامه ای به اوباما از او خواهستند نظام تحریم ها علیه ایران را حفظ کرده و بر روی گزینه نظامی نیز تاکید کند.

عقب نگهداشتن سنا

دولت اوباما این روزها در تلاش است از تصویب تحریم های بیشتر در سنا جلوگیری کند. در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته ای در ژنو، گروهی از 10 سناتور تاثیرگذار آمریکایی شامل رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در نامه ای خواستار تشدید تحریم ها شده اند. این در حالی است که شاهین های دمکرات کنگره نیز از نفوذ زیادی در بین همکاران خود برخوردارند. برخی تحلیلگران بر این باورند روند عقب نگهداشتن کنگره برای کاخ سفید به هیچ وجه آسان نخواهد بود.

جنگ یا تحریم؟

در صورتی که در مذاکرات هسته ای پیش رو تاکید گروه 1+5 بر به صفر رساندن غنی سازی در ایران و مهر و موم تاسیسات هسته ای باشد، به احتمال زیاد، این گفت و گو ها به نتیجه ای نمی رسد. در واقع هر کسی که در حل بحران مطالعاتی داشته باشد، درک می کند که به منظور راضی کردن طرف مقابل برای عمل به خواسته های مان، باید هم مشوق ارایه کنیم و هم مجازات. اعمال تحریم های سخت، بدون امید به تعدیل آنها در صورت همکاری طرف مقابل، اقدامی غیر واقع بینانه است. این در حالی است که متاسفانه جایگزین مذاکرات موفق؛ جنگ است. برخی سناتورهای آمریکایی می گویند باید مجوز اقدامی نظامی علیه ایران در دست دولت باشد تا در صورت نیاز، از این گزینه استفاده کند. حامیان این پروژه ادعا می کنند ایران نه تنها باید بخش تهدید آمیز برنامه های هسته ای خود را متوقف کند، بلکه باید اسرائیل را نیز به رسمیت بشناسد . حتی گروهی نیز پا را از این فراتر گذاشته و مدعی شده اند که آمریکا باید حمله هسته ای علیه ایران انجام دهد.

برخی تحلیلگران بر این باورند تا زمانی که چنین افکاری در آمریکا خریدار داشته باشد، ارایه کنندگان این ایده ها می توانند در جامعه نفوذ داشته باشند و یکی از پیامدهای این روند، افزایش احتمال درگیری نظامی است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :