وزیر خارجه آلمان هم به ژنو می رود

۱۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۲۴۱۲۱ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا،ˈمارتین شفرˈ روز جمعه در نشست خبری سخنگویان دولت آلمان با خبرنگاران، در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص سفر گیدو وستروله به ژنو و احتمال برگزاری نشست وزیران امور خارجه گروه 1+5 و دستیابی به توافق مشترک در این نشست،گفت: مذاکرات هسته ای به مرحله مهم و حساسی رسیده است و با توجه به تحرک مثبتی که در این دور از گفت و گو ها شاهد هستیم، دستیابی به توافق دور از انتظار نیست.

شفر خاطرنشان کرد: آلمان به عنوان یکی از کشورهای گروه 6 کشور مذاکره کننده با ایران،امیدوار است که اولین توافقات در مذاکرات هسته ای نشست ژنو 2 حاصل شده و گام های اولیه برای حل و فصل نهایی این مسئله برداشته شود.

این مقام وزارت امور خارجه آلمان درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با یک رسانه فرانسوی مبنی بر اینکه برای دستیابی به توافق با گروه 1+5در نشست ژنو 2 خوشبین است،گفت: ما نیز نسبت به دستیابی به توافق امیدوار هستیم و باید منتظر روند امروز مذاکرات باشیم.

شفر همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص لغو مرحله به مرحله تحریمهای آمریکا و غرب علیه ایران درصورت دستیابی به توافق هسته ای در ژنو،گفت:به طور کلی چنین روندی قابل تصور است و باید بگویم که حرکت گام به گام به سمت دستیابی به راه حل نهایی حل و فصل مناقشه اتمی هم امکان پذیر است و هم اینکه می بایست به این شکل باشد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در واقع دو طرف در مذاکرات باید نسبت به دادن و گرفتن امتیازات اقدام کنند.

این مقام وزارت امورخارجه آلمان در ادامه اظهار داشت:به هر حال مهم این است که ما چگونه خواهیم توانست به یک توافق نهایی و کامل برسیم که البته این امر مستلزم برداشتن گام های نهایی از سوی طرفین مذاکره خواهد بود.

شفر در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز درمورد واکنش منفی مقام های اسرائیلی نسبت به توافق هسته ای ایران و گروه 1+ 5 و احتمال لغو مرحله ای تحریم ها،گفت: به طور کلی هرگونه ارزیابی اسرائیلی ها از روند مذاکرات هسته ای برای ما مهم بوده و مورد توجه ما قرار دارد.

در همین رابطه یک مقام وزارت امور خارجه آلمان نیز در رابطه با سفر وزیر امور خارجه این کشور به ژنو،گفت: گیدو وستروله قبل از سفر به ژنو با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود برای ملحق شدن به مذاکرات هسته ای رایزنی هایی انجام داده است.

کلید واژه ها: آلمان


نظر شما :