وزیر خارجه آمریکا در محل اقامت ظریف

۱۷ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۹۲۴۱۲۶ سرخط اخبار

 

ˈجان کریˈ وزیر خارجه امریکا دقایقی پیش، پس از ورود به ژنو سوئیس محل برگزاری مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5، به هتل محل اقامت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران رفت.
 
یک منبع دیپلماتیک روز جمعه در حاشیه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: قرار است جان کری و دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم اشتون و دیگر وزیران خارجه دیداری با یکدیگر داشته باشند.
 
ˈوندی شرمنˈ معاون وزیر خارجه آمریکا در حال ارایه گزارشات نشست های ایران و گروه 1+5به جان کری وزیر خارجه است. 
 
این منبع دیپلماتیک در عین حال در پاسخ به اینکه آیا احتمال دیدار دو جانبه ظریف و کری نیز وجود دارد، این احتمال را رد نکرد و گفت: ممکن است چنین دیداری نیز صورت گیرد. 
 
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز به مذاکرات ژنو پیوسته است. مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران شب گذشته اعلام کرد که احتمال توافق میان ایران و گروه وجود دارد و دو طرف تدوین پیش نویس این توافقنامه را آغاز کرده اند.
 
ظریف در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا اعلام کرد که حسن نیت طرف ها ضمانت اجرایی این توافقنامه است و در این توافقنامه باید ساز و کاری هم برای شرایطی که هر یک از دو طرف به تعهدات خود عمل نکرد، دیده شود. 
 
وزیر خارجه آمریکا سفر خاورمیانه ای خود را نیمه تمام گذاشته و به ژنو آمده است تا با وزیر خارجه کشورمان دیدار کند. گفته می شود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای کمک به دستیابی به یک توافق هسته ای، عازم ژنو شده است.
 
خبرگزاری اتریش (آپا) در گزارشی با بیان اینکه جان کری می خواهد در سفر خود به ژنو با وزیر خارجه ایران دیدار کند، تصریح کرده که نشانه های قوی برای توافق وجود دارد.
 
این خبرگزاری خاطرنشان کرده که دست یافتن ایران و گروه 1+5 به یک توافق در مذاکرات امروز بزرگترین موفقیت در مذاکرات هسته ای طی یک دهه گذشته خواهد بود.
 
برخی گزارش ها حاکی از آن است که جان کری برای نهایی کردن متن توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 وارد ژنو شده است.
 
وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در روز چهارم مهرماه برای نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات هسته ای در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نشست مشترکی برگزار کردند که در آن محمدجواد ظریف و جان کری همتای آمریکایی اش به مدت نیم ساعت با یکدیگر مذاکره کردند. 
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز پنجشنبه پس از پایان مذاکرات دو جانبه هیات ایرانی با اعضای 1+5، گفت: زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه بین ایران و 1+5 فراهم شده است.
 
ظریف که شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در هتل محل اقامت خود در ژنو سخن می گفت، افزود: ضرورت داشت که اعضای 1+5 با خانم اشتون گفت و گویی داشته باشند و هماهنگی هایی با یکدیگر انجام دهند.
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ادامه داد: مذاکرات آن طور که همکارانم گزارش داده اند، بسیار مثبت بوده و زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن فراهم شده که آن هم مرحله دشواری است؛ باید جزییات هماهنگ شود تا جلو برویم.
 
ظریف در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه ها اعلام کرده اند امکان دارد آخر این هفته توافق نامه ای امضا شود، گفت: امکان دارد به یک بیانیه مشترک یا چیزی مانند آن برسیم. این که نیاز به امضای آن و یا این مسائل باشد بحث دیگری است، اما اینکه به یک تفاهمی برسیم این امکان وجود دارد.
 
وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که رسانه های آمریکایی از طرحی به نام طرح آمریکا صحبت کرده اند‎ که طرحی 6ماهه است‎، نظرتان در این باره چیست؟ گفت: این طرح باید از فردا (جمعه) شروع به نگارش شود.‎ نکات مختلف طرح در دیدارهای سه هفته گذشته مطرح شده است، اما در باره جزییات آن ما هم دیدگاه هایمان را در پاورپوینتی که من طرح کردم و هم در بحث های دوستانم بوده، مطرح کردیم.
 
ظریف افزود: لازم است دیگر وارد نوشتن متن شویم. آمریکایی ها هم نظراتی داشته اند که حتما با خانم اشتون در میان می گذارند.
 
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد روز جمعه توافقنامه ای امضا شود، گفت: امکان دارد به یک بیانیه مشترک یا چیزی مانند آن برسیم؛ این که نیاز به امضای آن و یا این مسائل باشد بحث دیگری است، اما اینکه به یک تفاهمی برسیم این امکان وجود دارد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه فرانسه گفته است ایران اگر می خواهد پیشرفتی در مذاکرات ایجاد شود باید برخی از برنامه های هسته ای خود را کنار بگذارد نیز اظهار داشت: ما به همه تاکید کرده ایم که جمهوری اسلامی حق خود را معامله نمی کند.
 
دیدار ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که قرار بود پس از پایان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان کشورمان و سه کشور اروپایی و سه کشور آمریکا، روسیه و چین برگزار شود، به دلیل طولانی شدن جلسات کارشناسی به امروز جمعه موکول شد.
 
«سیدعباس عراقچی» معاون وزیر خارجه نیز در گفت وگو با خبرنگاران در ژنو، گفت: در حال آماده شدن برای ورود به متن تفاهم نامه (با گروه 1+5 )هستیم و امیدواریم از جمعه این گفت وگو ها آغاز شود که مشخص نیست چقدر طول بکشد.
 
وی درباره اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر این که متن تفاهم نامه ایران و 1+ 5هفته آینده منتشر می شود، افزود: نمی توانم این موارد را تایید کنم، اما در باره واقعیت مذاکرات می توانم بگویم تاکنون به خوبی پیش رفته است و از روز جمعه مکتوب کردن موضوعات آغاز می شود.
 
عراقچی در عین حال اظهار داشت: مکتوب کردن موضوعات پروسه طولانی مدت، سخت و زمان بری است.
 
در پی مذاکرات ژنو 1 و جلسه کارشناسی وین، مذاکرات ژنو 2 از روز پنجشنبه در حالی آغاز شده که این گفت و گو ها امیدهای زیادی را برای دستیابی طرفین به توافق ایجاد کرده است.
 
دیپلمات ها در وین و ژنو با توجه به تحولات بسیار مثبتی که طی روز گذشته در مذاکرات هسته ای صورت گرفته است، پیش بینی می کنند که توافق بزرگ هسته ای قریب الوقوع باشد. 

کلید واژه ها: جان کری


نظر شما :