شرط ظریف برای ادامه مذاکرات چه بود؟

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۲۴۲۱۶ سرخط اخبار

«آقای ظریف در دور نخست مذاکرات که سه هفته پیش در ژنو برگزار شد به اعضای گروه 1+5 اعلام کرد که در همین ابتدا جمله ای می گویم اگر با آن موافق بودید می توانیم مذاکرات را ادامه دهیم اما اگر غیر از این بود فکر می کنم که باید یا همان روند مذاکره برای مذاکره را پیش بگیریم و یا هر یک از طرفین مسیر خود را پیش بگیرد و آن جمله این است که « توقف غنی سازی در ایران دیگر امکان پذیر نیست و مردم ایران به هیچ وجه موافق توقف غنی سازی نیستند اما برای سطح و میزان غنی سازی آماده مذاکره هستیم.» این موضع وزیر خارجه همان رویکردی است که تا پیش از جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود یعنی پذیرش حق هسته ای ایران.»

جاوید قربان اوغلی، در گفتگو با فرارو ضمن بیان این مطلب درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو گفت: آنچه که از اخبار منتشر شده در ژنو بر می آید می تواند به این نتیجه رسید که خوشبختانه برای اولین بار پس از ده سال پرونده مذاکرات هسته ای ایران به یک مسیر صحیحی که منتج به یک نتیجه شود افتاده است.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بر اساس همان استراتژی اعلام شده در پی دستیابی به یک توافقی با نتیجه برد - برد با گروه 1+5 است و نه مذاکره برای مذاکره و خرید زمان است. در نتیجه برد – برد هم قرار نیست هیچ یک از طرفین یکدیگر را شرمنده کنند و خود را دست بالا و طرف مقابل را دست پایین قرار دهند بلکه با احترام متقابل و حفظ مواضع اصولی مذاکرات را به یک نتیجه ملموس برسانند.

مدیر کل پیشین وزارت خارجه با تاکید بر اینکه نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این دور از مذاکرات با جدیت در جریان است گفت: یکی از این نشانه ها تداوم حضور آقای ظریف در ژنو و لغو سفر به ایتالیا است اما از آن مهمتر حضور غیر منتظره و از پیش برنامه ریزی نشده وزاری خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 و در راس آن وزیر خارجه آمریکا است.

وی افزود: وزیر خارجه آمریکا در حالی خود را به ژنو رساند که قرار بود در ادامه سفرهای منطقه ای خود حضور در عمان را نیمه کار گذاشت و سفر به الجزایر را هم به تعویق انداخت و خود را به ژنو رساند تا در این دور از مذاکرات فشرده و حساس حضور مستقیم داشته باشد.

قربان اوغلی ادامه داد: به دنبال اعلام حضور جان کری در ژنو بود که ابتدا لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، سپس گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان و ولیام هیگ وزیر خارجه انگلیس اعلام کردند که آنها نیز خود را به ژنو می رسانند تا مذاکرات را از نزدیک هدایت کنند. همچنین برخلاف آنچه اعلام شده بود سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و همچنین وزیر خارجه چین خود را امروز به ژنو می رسانند تا عملا سطح مذاکرات در سطح وزرای خارجه برگزار شود.

وی تصریح کرد: حضور وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در ژنو نشان دهنده آن است که به مرحله ای از تصمیم گیری رسیده است که  برای تفاهم بر سر آن ضروری است که وزرای خارجه حضور داشته باشند. و این را باید موفقیتی برای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران دانست.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:  بر این اساس ما در ایران باید خوشحال باشیم که پس از ده سال  طرح مسئله هسته ای در عرصه بین المللی و همچنین پس از شش سال مذاکرات بی نتیجه قطار مذاکرات هسته ای دوبار در ریل بازگشته است. با این حال همین امروز برخی روزنامه های تیترهایی زدند که نه تنها هیچ کمکی به فضای مذاکرات نمی کند بلکه منجر به تخریب آن و تضعیف تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می شود.

وی افزود: اگر هیات مذاکره کننده هسته ای ایران را بر اساس آنچه که بزرگان اعلام کرده اند رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماتیک بدانیم جوانمردانه نیست که به جای پشتیبانی به آنها تهمت های ناروا بزنیم که در جریان این مذاکرات  بر روحیه آن ها تاثیر گذار شود.

قربان اوغلی با تاکید بر اینکه پرونده هسته ای فارغ از اختلافات ملی دیده شود گفت: برای پیشبرد این مذاکرات نیاز به وفاق ملی هر چند این وفاق به معنای بستن دهان مخالفان و منتقدان نیست اما این انتظار وجود دارد همانطور  که 6 سال از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با وجود ضعف های بسیار حمایت شد، مدافعان تیم قبلی و منتقدان تیم کنونی حداقل 6 ماه صبر کنند تا ببینیم مسیر مذاکرات به کدام سمت سوق پیدا خواهد کرد.

مدیر کل پیشین وزارت خارجه با تاکید بر اینکه عمده اتهاماتی که متوجه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می کنند از جمله اینکه در مذاکرات وادادگی پیشه کرده است و یا اینکه قرار است امتیازت فراوانی بدهد ناشی از ناآگاهی است گفت: بنده با اطلاع موثق از یک بخش از محتوای دور نخست مذاکرات هسته ای در ژنو که تاکنون در هیچ رسانه ای  منعکس نشده عرض کنم که آقای ظریف در دور نخست مذاکرات که سه هفته پیش در ژنو برگزار شد به اعضای گروه 1+5 اعلام کرد که در همین ابتدا جمله ای می گویم اگر با آن موافق بودید می توانیم مذاکرات را ادامه دهیم اما اگر غیر از این بود فکر می کنم که باید یا همان روند مذاکره برای مذاکره را پیش بگیریم و یا هر یک از طرفین مسیر خود را پیش بگیرد و آن جمله این است که « توقف غنی سازی در ایران دیگر امکان پذیر نیست و مردم ایران به هیچ وجه موافق توقف غنی سازی نیستند اما برای سطح و میزان غنی سازی آماده مذاکره هستیم.» این موضع وزیر خارجه همان رویکردی است که تا پیش از جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود یعنی پذیرش حق هسته ای ایران.

کلید واژه ها: توقف غنی سازی


نظر شما :