شرایط سخت تر مذاکره کنندگان در ژنو 3

فریب دام فرانسه را نخوریم

محمد حسین ملائک سفیر سابق ایران در چین و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که بحث های منتشره بین دولت و مجلس آمریکا ظرف چند روز گذشته نشان می دهد که دولت "اوباما " برای رسیدن به یک توافق با ایران از جدیت برخوردار است
فریب دام فرانسه را نخوریم

دیپلماسی ایرانی: مخالفت فرانسه با نتیجه مذاکرات ایران و 5+1 در خلال 8و9 نوامبر  به چند صورت تحلیل شده است :

  1. فرانسه در هماهنگی با دیگر کشور های غربی برای به تعویق انداحتن مذاکره و اخذ امتیاز بیشترچنین اقدامی نموده است . یا به اصطلاح "روزنامه کیهان خودمان " بازی پلیس خوب و بد بین آمریکا و فرانسه برای فشار بر ایران راه افتاده شد.

این گزینه قدری نا محتمل است . زیرا نحوه حضور وزیر خارجه آمریکا که سفر خاورمیانه ای خود را  نیمه کاره رها و به ژنو آمد  به همراه حضور وزیر خارجه روسیه و قائم مقام وزارت خارجه چین که باید راه طولانی را برای حضور می پیمودند دال بر آن بود که نمایندگان آنها در ژنو گزارش از جدی و نهایی بودن مذاکرات مخابره کرده و آنها برای امضاء نهایی به این سفر آمدند . این دو کشور اخیر قطعا اجازه چنین بازی خوردنی را به غربی ها  نخواهند داد حتی اگر فرض بر هماهنگی کامل کشور های غربی داشته باشیم.

  1.  فرانسه با توجه به سیاست نزدیکی با عربستان ودر حمایت از سیاست ضد ایرانی این کشور سعی کرده است که نقش مخالف را بازی کند .

این گزینه با توجه به فرصت طلبی ذاتی در سیاست خارجی فرانسه امکان پذیر است بدین مفهوم که با سر سختی در مذاکرات می تواند نفوذ خود را در تصمیمات عربستان افزایش دهد . به عبارت دیگر فرانسه بدنبال طرح یک نماد در مقابل ایران است که از عربستان دفاع خواهد کرد . برای چاشنی چنین گزینه ای نیز  گفته می شود در سال 2013 ده ملیارد دلار قرارداد بین شرکت های فرانسوی با عربستان امضاء شده و به همین مقدار نیز قراراست برای سال 2014  خصوصا درفروش های نظامی تنظیم گردد. 

  1. با توجه به درخواست شخصی "نتانیاهو" نخست وزیر اسراییل از رئیس جمور فرانسه "فرانسوا اولاند " این مخالفت  صورت گرفته است .

این گزینه نیز همانند  فوق امکان پذیر است . اما هردو این گزینه ها مواجه با این سئوال جدی است که آیا آمریکا اجازه خواهد داد فرانسه  عربستان و اسراییل را در این مذاکرات نمایندگی کند  ؟ آیا فرانسه میتواند وارد چنین بازی جدی شود ؟ جواب حتما نه است. اگرعربستان درک درستی از سیاست خارجی و نظام بین الملل نداشته باشد فرانسه اما به آن واقف است . چنانچه آقای "کری "  روز 11 نوامبر به خبرگزاری رویتر گفت : " واشنگتن در یک رقابت برای به سرانجام رساندن  مذاکرات اتمی با ایران قرار ندارد. وی ضمنا تاکید کرد واشنگتن ازمتحدین خود در مقابل هر گونه تهدید حمایت خواهد کرد."

  1. بطور اصولی سیاست سوسیالیست های فرانسه ضد جمهوری اسلامی است .

گفته می شود در مذاکرات نیویورک در سپتامبر گذشته نیز آقای " فابیوس " اگرچه بی منطق اما نظرات متفاوت و تند تری از سایر کشورهای غربی ارائه می داد . آقای "لاوروف"  سه روز پیش علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات 5+1 با ایران در 9 نوامبر را  مطرح شدن درخواست جدید در آخرین ساعات  مذاکرات می داند . بنا به گفته ایشان ایران و آمریکا از قبل توافق نموده بودند  و فقط در خواست جدید در آخر مذاکرات بود که نتیجه را به تعویق انداخت .   

البته جای این سئوال از آقای "ظریف"  که یک هفته قبل از این مخالفت در خلال اجلاس یونسکو  با آقای "فابیوس"  در پاریس ملاقات نمود وجود دارد که آیا شواهدی از این مخالفت را در آن ملاقات پیدا کرده بود  یا نه؟

 شرایط و موقعیت مذاکره برای ایران واضح است : ایران باید از برخی توانایی های مکتسبه خود در حوزه اتمی در مقابل رفع محدودیت های بین المللی چشم پوشی کند . آمریکا در راس دول غربی بطور خاص با در نظر گرفتن واقعیت ها مجبور است برخی از توانایی های اتمی ایران را فرض گرفته و تلاش کند قدرت تحرک و توسعه آنرا محدود کند.  قدرت تیم ایرانی نیز در پیدا کردن راههایی است که قدرت فنی ایران در این مذاکرات حذف ویا تعلیق دائم نشود . اگر در این مسیر بتوان فرانسه را قدری منزوی نمود برای سیاست خارجی ایران و تمرکز کار با آمریکا و انگلیس مفید تر خواهد بود .  

اما اقدام فرانسه با هر منظوری احتمالا شرایط جدیدی را بوجود می آورد . با به تعویق افتادن مذاکرات حتی برای 10 روز نمیتوان انتظار داشت که  مذاکره کنندگان بار دیگر با موقعیت گذشته در جلسه حاضر شده و همان تفاهم  را امضاء نمایند . احتمالا در خواستهای بیشتری از ایران به بحث گذاشته خواهد شد که  تیم ایرانی باید خود را برای آن آماده کند .

بحث های منتشره بین دولت و مجلس آمریکا ظرف چند روز گذشته نشان می دهد که دولت "اوباما " برای رسیدن به یک توافق با ایران ( حال به منظور برگرداندن تعادل به اوضای سیاسی خاور میانه و یا محدود کردن جناح جنگ طلب و تند رو ) از جدیت برخوردار است . این جدیت البته مانع طرح درخواست های جدید در مذاکرات 20 نوامبر نخواهد شد.

احتمال ناخوشایند آن است که مذاکرات بخواهد جنبه های سیاسی بیشتری پیدا و نهایتا موضوع اسراییل مورد توجه قرار گیرد . به عبارت دیگر  خارج کردن مذاکرات اتمی از چهارچوب تکنیکی به مذاکرات سیاسی که در آن سیاست های ایران در مورد اسراییل به بحث گذاشته شود  می تواند همه توافق های گذشته را کان لم یکن نموده و دوباره شرایط رکود در روابط خارجی ایران را رقم زند. به هر صورت  شرایط جدید باید مدیریت گردد تا روند قبلی که تیم مذاکره کننده آنرا تا به این مرحله رسانده است  بهم نخورد .

شاید یکی از اشتباهات دولت فرانسه ( که ازعدم آشنایی با فرهنگ ایرانی نشات می گیرد ) در مخالفت با مذاکرات هسته ای هفته گذشته در ژنو را زمان این مخالفت بتوان عنوان کرد. گروه مذاکره کننده ایرانی اگرچه با تیمی کار آزموده تر و استدلال قوی تر و سیاست منسجم تری از گذشته در این مذاکرات شرکت نمود اما به هر حال مواجه تنها و بدون متحد با همه قدرتهای سلطه گر جهانی در یک زمان خود اعصاب و اراده بالایی را طلب می کند.  آنچه تیم ایران در این مذاکرات حاضر به واگذاری شد  حتما با گذر از مراسم عاشورایی در تهران نه تنها بیشتر نخواهد شد که چه بسا تیم ایران آمیخته شده با احساسات  نهضت حسینی  مواضع سرسختانه تری را در مذاکرات 20 نوامبر دنبال نماید . یا ابا عبدلله

 

کلید واژه ها: فرانسه اسراییل


نظر شما :