خوش خدمتی نفتی روس‌ها به عراق

۲۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۲۴۶۸۶ سرخط اخبار

شرکت گازپروم پس از وقت کشی در طرح توسعه میدان آذر و اخراج از طرح توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق توسط شرکت ملی نفت ایران، این روزها فعالیت خود را برای توسعه این میدان مرزی در خاک عراق افزایش داده است.

به گزارش مهر هم اکنون توسعه میدان نفتی بدری که مشترک با میدان نفتی آذر در ایران است، با مشارکت 4 شرکت گازپروم روسیه، کوگاز کره جنوبی، پتروناس مالزی و تی.پی.ای.او ترکیه مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد و پیش بینی می شود تولید نفت تا پایان سالجاری میلادی از این میدان مشترک در خاک عراق آغاز شود.

از این رو، روس ها که حدود دو سال با وقت کشی خود توسعه میدان مشترک نفتی آذر را به تعویق انداخته اند، در طول چند ماه گذشته عملکرد قابل قبولی به اعتقاد وزارت نفت عراق برای توسعه میدان بدری داشته اند.

در این بین شرکت ملی نفت ایران هم برای شتاب در طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر تاکنون چهار دستگاه حفاری را در این میدان مرزی مستقر کرده است و مطابق با برنامه زمان بندی قرار است به زودی دو دکل جدید هم در این میدان مشترک نفتی مستقر شوند.

بر این اساس مهر ماه سال گذشته و پس از ماه ها تعلل گازپروم روسیه، قرارداد طرح توسعه میدان نفتی آذر (مشترک با بدری عراق) به ارزش تقریبی نزدیک به 2 میلیارد دلار به کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی واگذار شد.

مطابق با این قرارداد پیش بینی می شود در صورت تامین منابع مالی و اجرای عملیات توسعه بدون کوچکترین تاخیری، نخستین محموله نفت خام از این میدان مرزی تا سال 2014 میلادی (36 ماهه) آغاز شود.

در همین حال، وادیم یاکولف معاون رئیس شرکت گازپروم نفت روسیه پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده است: نتایج به دست آمده از چاه های ارزیابی اطلاعات بیشتری از موقیعیت زمین شناسی میدان بدری و اجرای یک برنامه قطعی برای حرکت به سوی تولید روزانه 15 هزار بشکه در اوت 2013 را در اختیار ما می گذارد.

در طرح توسعه میدان مشترک بدری عراق، شرکت گازپروم روسیه 40 درصد، کوگاز 30 درصد، پتروناس مالزی 20 درصد و تی.پی.ای.او ترکیه 10 درصد از سهام پروژه توسعه این میدان نفتی را در اختیار دارند.

این کنسرسیوم به ازای تولید هر بشکه نفت خام از میدان بدره، پنج دلار و 50 سنت پاداش دریافت می کند و هدف تولید خود را برای برداشت از این میدان 170 هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

به گزارش مهر، میدان نفتی مشترک آذر دربلوک نفتی اناران در استان ایلام و درمرز ایران و عراق قرار گرفته که حجم نفت خام قابل استحصال این میدان مشترک با بدرای عراق حدود 400 میلیون بشکه برآورد شده است.

پیش بینی می شود با توسعه کامل و بهره برداری نهایی از این میدان روزانه 50 تا 65 هزار بشکه نفت خام سبک با درجه "ای پی آی" 32 در مدت 25 سال استحصال شود.

طرح توسعه میدان نفتی آذر با هدف تولید روزانه ٦٥ هزار بشکه نفت شامل، تولید روزانه ٣٠ هزار بشکه در قالب تولید زودهنگام و ٦٥ هزار بشکه نفت در مرحله تولید نهایی در حال اجراست؛ بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت نفت، تولید زودهنگام از این میدان دی ماه سال ٩٣ آغاز خواهد شد و این پروژه قرار است تا مرداد سال ٩٥ به بهره برداری نهایی برسد.

میدان آذر با مساحت 482 کیلومتر مربع و با نفت درجایی بالغ بر 2.5 میلیارد بشکه، در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام واقع شده است؛ برنامه تولید زودهنگام از این میدان 30 هزار بشکه در روز است.

کلید واژه ها: گازپروم روسیه


نظر شما :