امریکا: «ان‌پی‌تی» حق غنی‌سازی را به کشورها نمی‌دهد

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۰۳:۴۲ کد : ۱۹۲۴۷۶۲ سرخط اخبار

«جن ساکی» در کنفرانس خبری روز سه شنبه با اشاره به دور تازه مذاکرات هسته ای، گفت آمریکا در این مذاکرات تلاش می کند به محکم ترین توافق ممکن دست پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به فاصله یک روز تا آغاز دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، گفت معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی به هیچ کشوری حق غنی سازی را نمی دهد.

وی همچنین تأکید کرد که آمریکا در مذاکرات با ایران تلاش می کند به «محکم ترین توافقنامه ممکن و محکم ترین گام اول ممکن» دست پیدا کند. ساکی با اشاره به دور پیشین مذاکرات هسته ای که در ژنو برگزار شد، گفت طرفین در آن دور توانستند بسیار بیشتر از قبل به هم نزدیک شوند.

ساکی که در کنفرانس خبری هفتگی حضور پیدا کرده بود، بار دیگر به وجود اختلاف میان آمریکا و اسرائیل در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته ای ایران اذعان کرد و گفت: من وجود برخی اختلاف نظرها در مورد ایران را رد نمی کنم. اما ما چند دهه است که همکاری های مستحکمی داریم و این روابط همچنان ادامه دارد.

وی در مورد ابراز ناخرسندی مقامات اسرائیلی از توافق احتمالی با ایران هم گفت: شما می توانید به نگرانی ها احترام بگذارید و به آن گوش دهید، اما در عین حال با آن مخالف باشید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مسیر دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته ای ایران هم مخالفان و هم موافقان زیادی دارد، گفت اختلاف در مورد موضوع هسته ای ایران، «تاکتیکی» است.

ساکی تاکید کرد که مذاکرات هسته ای بر روابط دوجانبه آمریکا و اسرائیل چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت، اثر نمی گذارد.

وی به موضوع تلاش سنا برای تصویب دور تازه ای از تحریم ها علیه ایران نیز پرداخت و بار دیگر توفق این تلاش ها را خواستار شد. کاخ سفید می گوید تصویب تحریم های جدید، مذاکرات هسته ای را با مشکل مواجه می کند. ساکی هم روز سه شنبه با درخواست از سنا برای به تعویق انداختن بررسی این تحریم ها، گفت: چرا نباید یک ماه تا 6 هفته صبر کنیم و به شانسی به دیپلماسی بدهیم تا نتیجه بدهد؟

ساکی در این کنفرانس خبری انفجارهای امروز در برابر سفارت ایران در بیروت را نیز قویا محکوم کرد. پیش از این «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه ای به این انفجارها که به مرگ دستکم 26 نفر منجر شد، واکنش نشان داده بود.


نظر شما :