خیز آلمانی ها برای تجارت میلیاردی با ایران

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۲۵۲۲۴ سرخط اخبار

دستیابی به تفاهم در مناقشه هسته ای با ایران سبب خرسندی صاحبان صنایع آلمان شده است. تولیدکنندگان خودرو، صنایع هوایی و شیمیایی به رونق کسب در ایران امیدوارند و نمی خواهند از قافله رقبا عقب بمانند.
 
به گزاش ایرنا، از صبح روز دوشنبه (25 نوامبر/4 آذر) تلفن دفتر اتاق بازرگانی آلمان و ایران یک لحظه هم قطع نمی شود. مراجعان تلفنی پشت خط بیش از همه مدیران شرکت های متوسط آلمانی هستند که می خواهند در مورد جزئیات توافقنامه هسته ای غرب با ایران در ژنو پرس و جو کنند.
 
آن ها امید دارند که با توافق های به دست آمده، شرکای ایرانی شان سرانجام این امکان را به دست بیاورند که اجناس مورد نیازشان را بار دیگر از آلمان بخرند. شرکت ها و بازرگانان ایرانی در سال های اخیر به دلیل تحریم قادر به خرید نبودند.
 
سایت ˈاشپیگل آنلاینˈ در گزارشی از زبان میشائیل توکوس، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران می نویسد: «در میان شرکت ها جو خوش بینانه ای حکم فرما شده است.»
 
به گفته وی تفاوتی نمی کند که این شرکت ها در کدام عرصه صنعتی فعال هستند، زیرا همه آن ها از تولیدکنندگان خودرو گرفته تا شرکت های شیمیایی انتظار دارند که سال مالی جدید تغییرات مثبت ملموس را به همراه بیاورد.
 
به نوشته گزارشگر اشپیگل آنلاین در حال حاضر نمی توان به طور دقیق گفت که کاهش تحریم ها به نفع کدام بخش خواهد بود.
 
آلمان، علاقمند تجارت با ایران
 
میشائیل توکوس، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران، اما به اشپیگل آنلاین می گوید که وی نسبت به تأثیراتی که این توافقنامه در بخش صنعت به همراه می آورد، خوشبین است.
 
به گفته وی با توجه به حجم مبادلاتی ممکن با ایران که ارزش آن با ˈبرآورد محافظه کارانهˈ سالانه پنج میلیارد یورو تخمین زده می شود، دولت آلمان نیز علاقه دارد تا موانع موجود هرچه سریع تر از سر راه برداشته شوند.
 
ایران با توجه به ذخایر غنی زیرزمینی خود کشوری ثروتمند به شمار می رود و برای کشوری همچون آلمان شریک تجاری ارزشمندی محسوب می شود.
 
تحریم های سنگین آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در سال های اخیر بار سنگینی را بر اقتصاد این کشور تحمیل کرد و به همین دلیل بازار تقاضای ایران کاملا پذیرای دانش و فن اوری آلمان خواهد بود.
 
آمریکا رقیب اروپا
 
آقای توکوس به شهرت مثبتی که محصولات آلمانی در ایران دارد، اشاره می کند و می گوید که ارتباطات تجاری قدیمی با شرکای ایرانی همچنان دست نخورده و به قوت خود باقی مانده اند. با این همه وی تأکید می کند که نباید رابطه خوب تجاری با ایران را بدیهی دانست و تلاش بیشتری در این زمینه نکرد، آن هم با توجه به رقبای جدیدی که در صحنه حضور پیدا کرده اند.
 
او یکی از رقبا را آمریکا می داند و اضافه می کند که شرکت های آمریکایی دوران مناسبات خوب تجاری با ایران، پیش از انقلاب اسلامی را به یاد می آورند و تمایل زیادی برای زنده کردن ایام قدیم وجود دارد.
 
در آمریکا دریافت مجوز صادرات تنها 60 روز طول می کشد در حالی که در اروپا به گفته آقای توکوس دو برابر این مدت است. او اضافه می کند که این مسئله برای سفارشات فوری می تواند به ضرر شرکت های آلمانی تمام شود.
 
با این همه اروپا نیز در حال حاضر تلاش دارد تا به سرعت از فضای ایجاد شده در پی توافق هسته ای ایران استفاده کند.
 
به نوشته اشپیگل آنلاین سخنگوی کاترین اشتون روز دوشنبه گفت که ˈهم اکنون یک طرح پیشنهادی مبنی بر تخفیف شمار محدودی از تحریم ها علیه ایران وجود دارد.ˈ
 
تصمیم نهایی در ماه دسامبر یا در ژانویه 2014 گرفته خواهد شد.

کلید واژه ها: آلمان توکوس


نظر شما :