چند جنگجوی عربستانی به سوریه اعزام شده‌اند؟

۱۱ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۲۵۴۵۰ سرخط اخبار

نقش مسئولان سعودی در جنگ سوریه، به حملات تبلیغاتی محدود نشده و آنها به هدف براندازی نظام سوریه در حال حمایت لجستیکی، آموزشی و تسلیحاتی از گروه های مسلح هستند و در این راه از جریانهای افراطی و حتی زندانیان بهره گرفته اند.

به گزارش فارس، حسین مرتضی مدیر دفتر شبکه خبری العالم در سوریه با اعلام این مطلب افزود: دخالت عربستان در سوریه از طریق گروههای مرتبط با القاعده که ارتباط نزدیکی با بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سعودی دارند، آغاز شد تا باردیگر از آنها برای عملیات انفجاری و ترور در سوریه استفاده شود. این گروهها با جریانهایی از لبنان و گروههایی همکاری کردند که در عراق فعال بودند؛ اکثر اعضای این گروه ها به اردن منتقل شدند تا نیروی اصلی در جنگ علیه سوریه به نام جبهه النصره تشکیل دهند.

در گزارش های معتبر به شمار جنگجویان عربستانی در سوریه اشاره شده است. در این گزارش ها همچنین اطلاعاتی درباره هماهنگ کننده های خارجی در سوریه اشاره شده و آمده است که شمار جنگجویان عربستانی عضو جبهه النصره و داعش و برخی از گردانها و گروههایی مانند گردان عبدالله عزام، هزاران نفر است تا جایی که ارتش سوریه توانسته است بیش از 300 نفر از آنها را دستگیر کند و شمار زیادی از آنها را به هلاکت برساند که مهم ترین آنها "مطلق المطلق" پسر یکی از مسئولان گارد سلطنتی عربستان در داعش بود که چند روز پیش در حومه شمالی حلب از پای در آمد.

حسین مرتضی تصریح کرد: با اقدام بندر بن سلطان در به دست گرفتن پرونده سوریه و کنار گذاشتن دستگاه اطلاعاتی قطر از سوی آمریکا، مرحله جدیدی از جنگ علیه سوریه آغاز شد.

در این مرحله بعد از همکاری نزدیک بین دستگاه اطلاعاتی اردن و بندر بن سلطان و باز کردن مرزها به روی جنگجویان آموزش دیده در خاک اردن و انتقال آنها به داخل سوریه، حمایتهای لجستیکی افزایش یافت به طوری که در درگیریهای اخیر منطقه غوطه شرقی تلاش های متعددی برای رساندن سلاح و جنگجویان از طریق گذرگاههای مرزی اردن به سوی این منطقه صورت گرفت. ارتش سوریه این منطقه را به شدت محاصره کرده بود که این امر باعث کاهش عرصه فعالیت آنها به ویژه گروه موسوم به «جیش الاسلام» مورد حمایت عربستان سعودی شد.

براساس گزارشها، دستگاه اطلاعاتی اردن به دستور بندر بن سلطان تلاش کرد شکاف هایی در کمربند امنیتی برای وارد کردن حدود چهار هزار فرد مسلح که اکثر آنها از عربستان بودند، ایجاد کند. علاوه بر این، هزاران جنگجو در خاک سوریه حضور دارند. این افراد با آغاز جنگ علیه سوریه از مرزهای لبنان، ترکیه و اردن وارد این کشور شده اند و در تعدادی از استان های سوریه حضور دارند.

بررسی دقیق اوضاع سوریه در این روزها نشان می دهد شمار جنگجویان عربستانی به میزان 10 تا 15 درصد شمار جنگجویان فعال در سوریه از آغاز جنگ افزایش یافته است و براساس گزارش های منتشر شده، بسیاری از جنگجویان عربستانی به طور اساسی با القاعده ارتباط دارند.

تاکنون نام شمار زیادی از عربستانی هایی که در جنگ علیه سوریه مشارکت دارند یا در این کشور کشته شده اند، منتشر شده است. این در حالی است که افراد مسلح جسد برخی از افراد کشته شده خود را می سوزانند تا هویت آنها قابل شناسایی نباشد.

علاوه بر این، افراد بسیار معروفی در زندان های رژیم سعودی ممنوع السفر بودند، اما با این حال آنها از فرودگاه ریاض خارج شدند بدون اینکه مقامات وزارت کشور عربستان جلوی آنها را بگیرند. عقاب ممدوح المرزوقی، عبدالحکیم الموحد، ترکی الاشعری، عثمان آل نازح و خالد الماص از جمله این افراد هستند.

عثمان آل نازح نیز در عربستان زندانی بود ولی بلافاصله بعد از اینکه مقامات عربستان او را آزاد کردند به سوریه رفت. وی در تشکیل دوره هایی برای گسترش وهابیت در سوریه نقش دارد. خالد الماص نیز اوایل مارس گذشته از طریق ترکیه وارد حومه لاذقیه شده است.

کلید واژه ها: اردن جنگجویان عربستانی بندر بن سلطان


نظر شما :