سناتورها یک هفته دیگر از تعطیلات باز می گردند

تلاش برای تصویب تحریم ها پیش از کریسمس

۱۲ آذر ۱۳۹۲ | ۰۳:۱۴ کد : ۱۹۲۵۴۶۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
مساله ایران مانند هر موضوع دیگری در سیاست خارجی در پنج سال گذشته؛ باراک اوباما را در مقابل کنگره قرار داده است. برخی از سناتورهای هم حزبی اوباما و اغلب جمهوریخواهان اکنون با او مخالفت می کنند.
تلاش برای تصویب تحریم ها پیش از کریسمس

دیپلماسی ایرانی: از امروز تا زمانی که سناتورهای آمریکایی به سر کار خود بازمی گردند، یک هفته زمان باقی است. زمانی که در آن کاخ سفید باید سناتورها را قانع کند تحریم های جدید را به تصویب نرسانند. با این حال، قانونگذاران آمریکایی می گویند به دنبال تصویب بسته ای از تحریم ها هستند که به موجب آن در صورت شکست توافق هسته ای با ایران، اقدامات تبیهی به طور سریع اجرا می شوند.رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی تحریم های مضاعفی را پیشنهاد کرده که می تواند در نقش یک سیاست بیمه ای در شش ماه آینده ظاهر شود. وی به سی بی اس گفت: امیدوارم این توافق به نتیجه برسد اما باید برای حرکت رو به جلو آماده باشیم.

به گزارش لس آنجلس تایمز، انتظار می رود که دست کم برای هفته ای دیگر رکود در کنگره آمریکا حاکم باشد، چرا که همچنان سناتور ها سرگرم تعطیلات روز شکرگزاری هستند. از سوی دیگر کاخ سفید نیز در مورد تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران در شرایطی که مذاکرات ادامه دارد، هشدار داده است. به موجب توافق اخیر به دست آمده در ژنو، ایران برنامه های هسته ای خود را محدود می کند و در مقابل مشوق تعدیل تحریم ها را دریافت می کند. به همین دلیل انتظار می رود تصویب تحریم هایی که تا کنون دو ماه در کنگره آمریکا به تعویق افتاده، باز هم به تعویق بیفتد تا شانسی برای ادامه دیپلماسی وجود داشته باشد.

تندروهای جمهوریخواه و برخی سناتورهای دمکرات آمریکایی همچنان در مورد توافق هسته ای با ایران نگرانند. به موجب این توافقنامه، 7 میلیارد دلار از امواد مسدود شده ایران آزاد می شود. البته در همین شش ماه آینده تحریم های نفتی هزینه ای 30 میلیارد دلاری برای ایران خواهد داشت.

باب کروکر، سناتور عالی رتبه از کمیته روابط خارجی می گوید خیلی نگران است. او ادعا می کند کنگره با تصویب تحریم ها نقش سازنده ای ایفا کرد و موجب شد ایران پای میز مذاکره بازگردد. به همین دلیل کنگره برای برای اضافه کردن به تحریم ها آماده باشد.

به گزارش واشینگتن پست، مساله ایران مانند هر موضوع دیگری در سیاست خارجی در پنج سال گذشته؛ باراک اوباما را در مقابل کنگره قرار داده است. برخی از سناتورهای هم حزبی اوباما و اغلب جمهوریخواهان اکنون با او مخالفت می کنند.به گزارش این روزنامه آمریکایی، سناتورهای منتقد توافق هسته ای با ایران امیدوارند تا پیش از فرارسیدن تعطیلات کریسمس، بسته تحریمی جدیدی را تصویب کنند.

اگر کنگره می خواهد آمریکا را در مرحله توافق پایانی با ایران به دردسر بیاندازد، می تواند تحریم ها را تصویب کند.

یک مقام دولتی در این زمینه اظهار داشت: اگر کنگره می خواهد آمریکا را در مرحله توافق پایانی با ایران به دردسر بیاندازد، می تواند تحریم ها را تصویب کند. به گفته وی سناتورها می توانند در مورد موضوعات مورد دغدغه خود در توافق با ایران با کاخ سفید رایزنی کنند اما تصویب تحریم ها در میانه مذاکرات یک موضوع جداگانه است.

مقامات دولت اوباما می گویند، تحریم های جدید ناقض توافق مقدماتی با ایران است. از سوی دیگر موجب می شود شکافی بین آمریکا و شرکای مذاکره کننده اش دور میز مذاکره با ایران ایجاد شود. در این شرایط تندروها در تهران نیز دست بالا را خواهند گرفت.

دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی می گوید: هدف از تحریم ها پدید آوردن فضای پویایی است که در آن سیاست ایران تغییر کند. اما نباید تحریم ها را به خاطر تحریم ها اعمال کرد.

در فاصله امروز  تا 9 دسامبر( یک هفته دیگر) کاخ سفید یک فشار همه جانبه را بر قانونگذاران آمریکایی وارد می آورد تا مانع اقدام آنها برای رای گیری در مورد تحریم ها شود. علاوه بر اطلاع رسانی در این زمینه؛ اوباما، جان کری وزیر خارجه وی و سوران رایس مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات عالی رتبه دولت مکالمه های تفلنی با سناتورها انجام خواهند داد. از سوی دیگر شورای امنیت ملی آمریکا نیز بیانیه ای 25 سفحه ای در میان خبرنگاران پخش کرده که در آن از شنیدن اظهارات سناتورها و کارشناسان سیاست خارجی و سردبیران مطبوعات در مورد توافق هسته ای با ایران استقبال می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم توافقات ژنو


نظر شما :