ترکی الفیصل: در«بحران اعتماد» به آمریکا به سر می‌بریم

۱۴ آذر ۱۳۹۲ | ۰۵:۳۱ کد : ۱۹۲۵۵۹۸ سرخط اخبار

رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان ضمن اشاره به «بحران اعتماد» در رابطه کشورش با آمریکا گفت که با آمریکا اختلاف هایی در مورد سوریه و فلسطین داریم.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «سی ان ان»، ترکی الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان ضمن اشاره به «بحران اعتماد» در رابطه کشورش با آمریکا گفت: در مورد سوریه و فلسطین با آمریکا اختلاف هایی داریم.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روتانا الخلیجیه» گفت که رابطه عربستان با ایالات متحده آمریکا در یک بحران اعتماد به سر می برد و اختلافاتی در مورد سوریه و فلسطین بین این دو کشور وجود دارد. 

رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان گفت: روابط دو کشور مراحل فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته است واین اختلاف ها از زمان ملک عبد العزیز با روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا شروع شد و همچنین شامل اختلاف ملک فیصل و ترومان در مورد به رسمیت شناختن اسرائیل بود.

وی به موضوع  عدم اهتمام آمریکا به حادثه قتل ملک فیصل اشاره کرد و گفت تحقیقاتی که آمریکا نیز در آن مشارکت داشت به دست داشتن هیچ کس در این حادثه اشاره ای نکرده بود. 

همچنین روز گذشته بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان در موسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سوریه دیدار کرد و در مورد آماده سازی برای کنفرانس ژنو 2 که قرار است در 22 ژانویه برگزار شود گفت وگو کرد.

در ماه های اخیر آمریکا و متحدان عربی غربیش تلاش داشتند تا به ادعای سلاح های شیمیایی دولت سوریه این کشور را مورد حمله نظامی قرار دهند.

بعد از اینکه طرح داوطلبانه امحای تسلیحات شمیایی سوریه مطرح شد و بهانه این کشور ها برای حمله نظامی به سوریه منتفی شد و امیدها برای برگزاری ژنو 2 و راه حل سیاسی برای بحران سوریه بالا گرفته است.

در چنین شرایطی که آمریکا و کشورهای غربی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه قانع شده بودند ولی عربستان همچنان بر حمله به سوریه تاکید داشت و همین مسئله باعث ایجاد شکاف در روابط بین دو کشور عربستان و آمریکا شده است.

همچنین بعد از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 به نظر می رسد که این توافق به مذاق عربستان خوش نیامده است و شکاف بین عربستان و آمریکا عمیقتر شده است. 

کلید واژه ها: دستگاه اطلاعاتی عربستان


نظر شما :