دیدار سناتور ارشد آمریکایی با بندر بن‌ سلطان

۱۵ آذر ۱۳۹۲ | ۰۲:۳۸ کد : ۱۹۲۵۶۳۰ سرخط اخبار

سناتور جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در سفر به ریاض، دیداری 3 ساعته با رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته است که اخیرا «رابرت کورکر» سناتور جمهوری خواه آمریکایی با «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان دیدار کرده است.

دیدار این عضو برجسته کمیته روابط خارجی سنا با بندر در ریاض انجام شده و 3 ساعت به طول انجامیده است.

«بندر بن سلطان» سال ها سفیر ریاض در واشنگتن بوده و از با نفوذترین سیاستمداران عربستانی در آمریکا به شمار می آید. گزارش های متعددی از نقش وی در حمایت از مخالفان سوری منتشر شده است. همچنین اخیرا گزارش هایی از دیدار وی با «تامیر پاردو» رئیس موساد در رابطه با برنامه هسته ای ایران منتشر شده است.

دیدار بندر با کورکر، پیش از سفر 2 روز قبل وی به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه انجام گرفته است. بندر پیش از این در ماه مهر هم سفری به مسکو داشت و در دیدار با پوتین تلاش کرد وی را از حمایت از دولت سوریه، بازدارد. خواسته ای که گفته می شود پوتین صراحتا با آن مخالفت کرده است.

پایگاه صهیونیستی «دبکا» با اشاره به دیدار اخیر بندر و کورکر، نوشته است رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان از سیاست های دولت «باراک اوباما» در قبال برنامه هسته ای ایران و تحولات سوریه، ناراحت است و این ناراحتی را با کورکر در میان گذاشته است.

ایران و گروه 1+5 اوایل هفته گذشته به توافقی اولیه دست یافتند که با ایجاد تعهداتی 6 ماهه برای طرفین، راه را برای رسیدن به توافقی جامع باز می کند. 2 متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه یعنی اسرائیل و عربستان به شدت با سیاست آمریکا در قبال ایران که به توافق هسته ای منجر شد، مخالفت کرده اند. عربستان همچنین از تصمیم 2 ماه قبل «باراک اوباما» در عدم حمله نظامی به سوریه و توافق مسکو-واشنگتن برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه ناراحت است.

کورکر که جزو نمایندگان حامی تحریم های ضد ایرانی در کنگره آمریکاست و علیه توافق هسته ای ایران و 1+5 هم موضع گرفته است، بعد از دیدارهای این هفته خود با بندر، و دیگر مقامات عربستانی از جمله «سلمان بن عبدالعزیز» ولی عهد پادشاه، «محمد بن نایف» وزیر کشور و «متعب بن عبدالله» فرمانده گارد ملی عربستان، گفته است ریاض نیز نگرانی هایی مشترکی با وی در مورد توافق هسته ای با ایران دارد.

کلید واژه ها: ریاض


نظر شما :