متحدان واشنگتن قدرت آمریکا را رو به افول می‌بینند

۲۳ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۳ کد : ۱۹۲۶۰۳۷ سرخط اخبار

روزنامه واشنگتن پست با قیاس رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی، سیاست های دولت کنونی واشنگتن را عامل افول قدرت این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، دیوید ایگناتیوس، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست با نگارش مطلبی در همین روزنامه به تحلیل سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت: آیا رئیس جمهور اوباما، نسخه ای از میخائیل گورباچف (رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی) است؛ فردی که اصلاحات او به مرگ قدرت جهانی کشورش منجر شد؟ این، موردی است که این روزها از متحدان نگران آمریکا شنیده می شود.

وی در ادامه افزود: نگرانی درباره فرسایش قدرت آمریکا در مقاله ای تحت عنوان «پایان تاریخ به پایان رسید» به قلم «والتر راسل مید» به رشته تحریر درآمده است. مید در این مطلب هشدار داده «تلاش های اوباما برای فاصله گرفتن از تعهدات دوران ریاست جمهوری جرج  دبلیو بوش، قدرت های مرکزی یعنی روسیه، چین و ایران را جسور کرده است. از آنجائیکه مشاهده می شود آمریکا در حال عقب نشینی است، این رقبا فکر می کنند راهی یافته اند تا فعالیت سیاست های جهانی را به چالش بکشند و در نهایت مسیر آن را تغییر دهند».

ایگناتیوس با اشاره به مواضع «مید» نوشت: فکر می کنم او بسیار بدبین است. اما نمی توان منکر آن شد که نگرانی هایی که او در مقاله اش به آن اشاره کرده، نگرانی هایی است که برخی متحدان قدیمی آمریکا نیز درباره آن اتفاق نظر دارند. یک مقام عرب که اغلب با رهبران منطقه گفت وگو می کند، در این باره گفته، «آیا دولت آمریکا متوجه می شود که در این قسمت جهان، اعتبار آن از بین رفته است؟» او به نقل از یک مقام عراقی که از عقب نشینی های آمریکا آشفته شده، گفت: «دوست داشتم می توانستم دولت اوباما را به خاطر اهمال های جنایی اش تحت تعقیب قرار دهم».

در ادامه این مطلب آمده: این لحن توهین آمیز منعکس کننده ناخشنودی در عربستان و سایر قدرت های سنی خلیج فارس درباره آغاز روابط دیپلماتیک اوباما با ایران شیعه و سیاست سست او در سوریه است. البته یک نگرانی عمیق تر وجود دارد که اوباما، در تلاشی مشابه گورباچف، به منظور اصلاح اشتباهات گذشته کشورش، پروسه ای را آغاز کرده است که نقش جهانی آمریکا را تضعیف کرده و متحدان قدیمی خود را آسیب پذیر ساخته است.

واشنگتن پست نوشت: یک تحلیلگر عرب گفته، همزمان با اینکه اوباما می کوشد تا قدرت آمریکا را متوازن سازد، «دکترین شترمرغ» را در پیش گرفته است؛ به این معنا که او نتیجه معکوس تلاش های آمریکا برای رها کردن خود از عراق و افغانستان را نادیده گرفته است. در عراق؛ جایی که آمریکا بیش از یک تریلیون دلار هزینه کرده و جان هزاران نفر گرفته شده، دولت اکنون نزدیک به ایران است و این موضوع واکنش آمریکا را به دنبال نداشته. در افغانستان؛ جایی که آمریکا تلاش های بسیاری انجام داده، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان با آمریکا به مقابله پرداخت و از آن فاصله گرفت. رهبران خارجی نگرانند که اوباما نمی بیند که قدرت آمریکا رو به افول است.

ایگناتیوس در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: احتمالا دولت آمریکا پاسخ خواهد داد، آنچه منتقدان آن را ضعف آمریکا قلمداد می کنند، در واقع، تلاشی برای تعریف یک نظم متفاوت است؛ نظمی که ممکن است برخی قدرت ها نظیر عربستان را آشفته سازد اما در نهایت باعث ثبات بیشتر در منطقه می شود. اما رئیس جمهور چگونه می تواند خطرات را محدود سازد؟

در ادامه مطلب واشنگتن پست آمده: هر چند عجیب به نظر می رسد، اما اوباما باید با ایرانی ها رقابت کند. هر چند ایرانی ها در حال مذاکره با آمریکا برای رسیدن به توافقنامه هسته ای هستند، اما همچنان برنامه های خود در منطقه را دنبال می کنند. تحلیلگران عرب می گویند، اوباما نیز باید رویکرد دوگانه مشابهی را دنبال کند و همزمان با تلاش برای رسیدن به توافق، ایران را به چالش بکشد.

دیوید ایگناتیوس، ستون نویس واشنگتن پست نوشت: به گورباچف برگردیم. تناقض اینجاست که هر چند او در تلاش برای تغییر سیستم منسوخ و غیرمتداول به درستی اقدام کرد، اما عواقب این کار خود را پیش بینی نکرد. البته قیاس این دو عادلانه نیست اما موضوع مشترک این است که تغییر موقعیت و وضعیت یک ابرقدرت، کاری دشوار و پیچیده است.

کلید واژه ها: واشنگتن پست


نظر شما :