ظریف در گفت و گو با واشینگتن پست

نمی توانیم ساعت را به 20 سال قبل برگردانیم

۲۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۲۶۱۱۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ایران نیز مانند آمریکا به دنبال ارزش ها و منافع خود است. این تنها آمریکا نیست که خود را یک کشور فوق العاده می بیند، ما نیز چنین نگاهی به خود داریم.
نمی توانیم ساعت را به 20 سال قبل برگردانیم

دیپلماسی ایرانی:دیوید ایگناتیوس، ستون نویس مشهور واشینگتن پست روز یکشنبه مصاحبه ای با وزیر خارجه ایران انجام داده است. او چکیده این مصاحبه را به عنوان یک گزارش گفت و گو در این روزنامه آمریکایی منتشر کرده که متن ترجمه شده آن را در زیر می خوانید.

 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می گوید باوجود مشکل به وجود آمده در مذاکرات هسته ای هفته گذشته، ایران 100 درصد به دستیابی به توافقی جامع متعهد است. البته او مواضع قاطعانه در مورد برخی موضوعات کلیدی را تکرار کرد و گفت: راه پر فراز و نشیبی پیش رو است و توافق نیز دشوار است.

ظریف که مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران به شمار می رود،در گفت و گویی یک ساعته که در دفتر کار او در وزارت خارجه انجام شد، دیدگاه های اش را بیان کرد. او گفت کشورش به مذاکرات ادامه می دهد، هرچند که خزانه داری آمریکا در هفته گذشته با تقویت تحریم های جاری، اقدام زیان آوری را انجام داد.

ظریف گفت، نگرانی های ایران پس از برقراری تماس وی در هفته گذشته با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، همتای روسی او و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تعدیل شد. «آنچه که من از کری و خانم اشتون شنیدم این بود که آنها به جمع بندی زودهنگام روند ژنو به منظور دستیابی به توافقنامه جامع علاقمندند. من نیز در این هدف شریک هستم.»

ظریف که یک  کت راه راه آبی دیپلماتیک به تن داشت و به شیوایی انگلیسی صحبت می کرد، در مورد مساله هسته ای ایران و موضوعات منطقه ای، سخن گفت. او در مورد اختلاف نظرهای اش با مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رک و بی پرده سخن گفت و خاطرنشان کرد ایران آماده است نقش فعالانه تری در خاتمه دادن به جنگ در سوریه و ایجاد امنیت بیشتر در خلیج فارس، ایفا کند.

ظریف مشهود ترین چهره بین المللی در نظام جمهوری اسلامی است که به دنبال توافقی است که به تحریم های اقتصادی علیه ایران پایان دهد. او به مذاکراتی کمک کرد که به توافقی مقدماتی در ژنو منجر شد که به مدت شش ماه برنامه های هسته ای ایران را به حال تعلیق در می آورد. او گفت که در راه حرکت به سوی توافقنامه جامع، ایران تعهد خود به برنامه صلح آمیز هسته ای را حفظ می کند. البته او به نگرانی هایی که در مورد ماهیت برنامه های هسته ای ایران مطرح می شود، پاسخ مشخصی نداد.

برای مثال در مورد غنی سازی، ظریف تاکید کرد که ایران می تواند برنامه خود را با برخی محدودیت ها و شفافیت بیشتر ادامه دهد. «ما دلیلی نمی بینیم برنامه ای که هزینه و زمان زیادی برای آن صرف کرده ایم را متوقف کنیم و به صفر رساندن غنی سازی معنایی ندارد.

ایران 100 درصد به دستیابی به توافقی جامع متعهد است. البته  راه پر فراز و نشیبی پیش رو است و توافق نیز دشوار است.

ظریف در مورد راکتور آب سنگین اراک که پلوتونیوم تولید خواهد کرد، توضیح داد: ما نمی توانیم ساعت را به 20 سال قبل باز گردانیم و از ایران بخواهیم از پروژه ای دست بکشد که سرمایه انسانی و مادی زیادی را برای آن هزنیه کرده است. البته راه های متعددی وجود دارد که از طریق آن می توان اطمینان یافت این راکتور تنها فعالیت صلح آمیز دارد.  

ظریف در پاسخ به پرسشی در مورد درخواست آمریکا برای تعطیلی سایت غنی سازی فوردو واقع در زیر کوه های نزدیک قم گفت: اگر شما در ایران نشسته باشید و نگرانی مردم در مورد فوردو را مشاهده کنید، تنها نتیجه گیری شما این خواهد بود که آنها می خواهند به شما حمله کنند.

وزیر خارجه ایران گفت که نمی خواهد به طور علنی مذاکره کند و توافق قابل قبول می تواند در مورد چنین موضوعاتی حاصل شود. اما باراک اوباما که تحت فشار اسرائیل قرار دارد، می گوید  توافقنامه ای در آن برنامه های هسته ای ایران به عقب رانده نشود را نمی پذیرد و باید تضمینی برای ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:ما سیاست ابهام کاری را دنبال نمی کنیم. این هدف ما نیست. ما سیاست شفافیت را دنبال می کنیم و نمی خواهیم سلاح هسته ای تولید کنیم. البته اصول دیکته شده را نیز نمی پذیریم.

ظریف این نکته را خاطرنشان کرد که مجادله علنی اخیر وی با محمد علی جعفری، فرمانده سپاه در مورد اظهارات اش درباره توانمندی محدود نیروی نظامی ایران بود. ظریف گفت: من به آقای جعفری و دیدگاه او احترام می گذارم و برای تفاوت نگاه او با نگاه خودم نیز احترام قائل هستم. وزیر خارجه ایران همچنین گفت برخی تندروها که مخالفت توافق هستند درخواست برکناری من را مطرح کرده اند.

اما ظریف تاکید کرد که او و حسن روحانی، رئیس جمهور روندی آشتی جویانه را در تمامی بخش های سیاست خارجی دنبال می کنند که شامل مساله سوریه است. ظریف با بیان اینکه ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 آماده است – البته اگر پیش شرط آن برکناری بشار است نباشد -  تا راهی سیاسی برای حل بحران این کشور پیدا شود، گفت: تهران بر این باور است که هیچ راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد.

وزیر خارجه ایران گفت:من فکر می کنم، ما بر سر یک تقاطع زندگی می کنیم. اما او نظریه هنری کیسینچر، وزیر خارجه اسبق آمریکا که گفته بود ایران باید یک کشور باشد نه یک جنبش را رد کرد. ظریف گفت، ایران نیز مانند آمریکا به دنبال ارزش ها و منافع خود است. این تنها آمریکا نیست که خود را یک کشور فوق العاده می بیند، ما نیز چنین نگاهی به خود داریم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: ایران محمدجواد ظریف دیوید ایگناتیوس واشینگتن پست


نظر شما :