بازتاب سخنان روحانی درباره توافق هسته‌ای ژنو

۲۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۲۷۳۷۹ سرخط اخبار

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره توافق هسته ای ژنو و واکنش کاخ سفید به این سخنان، موضع گیری دولت آمریکا علیه حضور ظریف بر سر مزار فرمانده سابق حزب الله، ادامه تلاش اوباما برای جلوگیری از تصویب تحریم های جدید علیه ایران و تعویق مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره توافق هسته‌ای ژنو


به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران درباره دستاوردهای توافق هسته ای، موضوعی است که مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های جهانی قرار گرفته است.

روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد از دید روحانی، توافق هسته ای یک پیروزی برای ایران و به معنای تسلیم قدرت های غربی در مقابل ایران بوده است.

اما به باور گاردین، این سخنان روحانی تلاشی از سوی وی برای فرو نشاندن انتقادات «تندرو» هایی است که توافق هسته ای را به معنای پایمال شدن حقوق هسته ای ایران می دانند. این روزنامه اشاره می کند که ایران و قدرت های جهانی به تازگی درباره تاریخ آغاز اجرای توافقنامه ژنو نیز به تفاهم دست یافته اند.

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره توافق هسته‌ای ژنو


با این حال، به نظر می رسد این سخنان روحانی به مذاق آمریکایی ها خوش نیامده و آن ها را به موضع گیری واداشته است. به نوشته خبرگزاری کویت، کاخ سفید اعلام کرده جای تعجب نیست که ایرانی ها، توافق ژنو را برای مخاطبان داخلی خود «به گونه خاصی تفسیر می کنند».

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ضمن بیان این مطلب افزوده است: «آن ها پس از توافق اقدام مشترک در ماه نوامبر نیز همین کار را کردند و ما یقیناً انتظار داشتیم که این بار نیز این کار را انجام دهند».

وی در ادامه ضمن طرح دوباره این ادعا که توافق ژنو برای نخستین بار توانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را بگیرد، اظهار داشته: «مهم نیست که آن ها چه می گویند، مهم این است که در عمل چه کاری انجام می دهند».

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره توافق هسته‌ای ژنو


در موضع گیری دیگر، دولت آمریکا حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بر سر مزار «عماد مغنیه»، فرمانده ارشد حزب الله لبنان را محکوم کرده است! به نوشته «واشنگتن اگزمینر» در بیانیه ای که از سوی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا منتشر شده، ادعا شده که مغنیه در شمار زیادی حملات تروریستی، از جمله حمله به سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ و حمله به سفارت رژیم اسرائیل در بوینس آیرس در سال ۱۹۹۲ دست داشته است. کاتلین هایدن در ادامه ادعا کرده که حزب الله به کمک ایران در پی گسترش نفوذ خود در منطقه است و این امر، تأثیرات بی ثبات کننده ای برای لبنان و کل منطقه دارد.

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره توافق هسته‌ای ژنو


اما در ادامه مباحث مربوط به تلاش های سنای آمریکا برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران، روزنامه «نیویورک تایمز» از مخالفت شدید دولت اوباما با این تحریم ها خبر داده است. این روزنامه می نویسد، در حالی که ایران و آمریکا در حال ورود به مرحله حساسی از مذاکرات هسته ای می باشند، اوباما تلاش های فراوانی کرده تا از تصویب تحریم های جدید ـ که می تواند به پیشبرد روند دیپلماسی با ایران لطمه بزند ـ جلوگیری کرد. به نوشته این روزنامه، تعداد حامیان طرح تحریم های جدید، اکنون به ۵۹ تن رسیده که شامل همه سناتورهای جمهوری خواه و شانزده سناتور دموکرات است.

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره توافق هسته‌ای ژنو


در پایان خبر به تعویق افتادن دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضوع دیگری است که در برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «گالف تودی» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، آژانس اعلام کرده دور جدید مذاکرات با ایران که قرار بود، هفته آینده برگزار شود، به درخواست ایران به تعویق افتاده و به هشتم فوریه موکول شده است.

با این حال، اعلام نشده که دلیل درخواست ایران برای تعویق این مذاکرات چه بوده است. البته گالف تودی بر این باور است، احتمال دارد با توجه به اینکه تاریخ قبلی (۲۱ ژانویه) درست یک روز پس از زمان تعیین شده برای آغاز اجرای توافق هسته ای ژنو بوده، ایران به دلیل وجود مشغله بالا در این زمینه چنین درخواستی را مطرح کرده است.

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :