هشدار صریح بغداد به دخالت های ریاض

عراق را گورستان عربستانی ها می کنیم

۰۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۲۷۵۵۸ ترجمه برگزیده خاورمیانه
وزارت کشور عراق به صراحت به عربستان سعودی هشدار داد در صورتی که نخواهد به دخالت های خود در عراق پایان دهد عراق را به گوری برای عربستانی ها تبدیل خواهد کرد.
عراق را گورستان عربستانی ها می کنیم

دیپلماسی ایرانی: شبکه "آفاق" عراق بخش هایی را از اظهارات یکی از افراد عضو شبکه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش که اخیرا توسط نیروهای امنیتی عراقی دستگیر شده است منتشر کرد که در آن وی به تماس های مستقیم با عربستان برای اجرای عملیات تروریستی در استان های مختلف عراق و انتقال و جابه جایی سلاح و خودروهای بمب گذاری شده، اعتراف می کند.  

به گزارش پایگاه خبری دام پرس، در میان دستگیر شدگان اخیر شبکه داعش توسط نیروهای عراقی امرای مسلح دو استان کربلا و نجف نیز بوده اند که آنها نیز اعتراف کرده اند با فردی به نام جاسم السعودی، یکی از نیروهای نظامی عربستان ارتباط داشته اند و او آنها را مکلف به انجام عملیات تروریستی در نقاط مختلف عراق می کرده است.  

مدیر سازمان امنیت و تحقیقات مرکزی در استان کربلا، وابسته به وزارت داخلی عراق به تازگی اعلام کرد که تعداد بسیاری از تروریست ها را طی عملیاتی که اخیرا انجام داده، دستگیر کرده است.

پیش از این یکی از افراد آگاه عربستانی معروف به "مجتهد" در سلسله افشاگری های خود درباره فعالیت های امنیتی سری عربستان گفته بود که سازمان امنیت عربستان در میان گروه های شبه نظامی در عراق و سوریه نفوذ کرده و شماری از آنها را به استخدام خود در آورده است. وی همچنین گفته بود که سه شاخه مجزای مسلح شبه نظامی به دست شخص بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان ساخته شده است که همگی آنها مزدوران این سازمان محسوب می شوند.

در همین رابطه وزارت کشور عراق به صراحت به عربستان سعودی هشدار داد در صورتی که نخواهد به دخالت های خود در عراق پایان دهد عراق را به گوری برای عربستانی ها تبدیل خواهد کرد.

عدنان الاسدی، سرپرست وزارت کشور عراق روز شنبه در گفت و گو با چند رسانه مختلف از جمله شبکه سومریه نیوز به عربستان سعودی هشدار داد که در امور داخلی عراق دخالت نکند و اگر نخواهد به این کار خود پایان دهد بغداد مجبور خواهد شد از شیوه های دیگری استفاده کند که در این صورت عراق به گورستان عربستانی ها تبدیل خواهد شد.

وی همچنین گفت: «مشکل الانبار مشکلی ملی است که به خود مردم عراق ارتباط دارد و به هیچ وجه مشکل آن مساله ای طایفه ای، آن طور که عده ای تصور می کنند، نیست.»

مشکل الانبار مشکلی ملی است که به خود مردم عراق ارتباط دارد و به هیچ وجه مشکل آن مساله ای طایفه ای، آن طور که عده ای تصور می کنند، نیست.

الاسدی تاکید کرد، آن کسی که باید با القاعده مبارزه کند ارتش عراق است که در جنگ 1967 به همراه فرزندان عشایر عراقی با اسرائیل جنگید.

وی تصریح کرد، جنگی که اکنون شاهدیم مبارزه میان فرزندان شریف عراق و استان الانبار با القاعده است که کسی حق دخالت در آن را ندارد.

اسدی درباره برخی اخباری که در رسانه ها مبنی بر تصمیم عربستان برای اعزام نیروهای سپر جزیره به منطقه غربی عراق گرفته است، گفت: «اگر مقامی واقعا چنین اظهار نظری کرده جرات کند و قدم به خاک عراق بگذارد و شانسش را بیازماید تا ببیند عراق چگونه در صورت چنین دخالت هایی به گورستان او و یارانش تبدیل خواهد شد.»

اخیرا برخی رسانه ها خبر از تهدید یکی از شاهزادگان عربستانی مبنی بر دستور به ورود نیروهای سپر دفاع جزیره تحت امر عربستان برای ورود به استان الانبار و جنگ با نیروهای ارتش عراق داده بودند. در حال حاضر ارتش عراق در حال مبارزه با نیروهای داعش، وابسته به القاعده در استان الانبار در غرب این کشور است که گفته می شود عربستان از پیشروی های ارتش عراق در برابر این نیروها به هیچ وجه خشنود نیست. لازم به یادآوری است که هنوز هیچ نهاد رسمی ای اظهارات شاهزاده عربستانی را تایید نکرده است.  

سرپرست وزارت کشور عراق همچنین اعلام کرد که در جریان مبارزه نیروهای امنیتی و نظامی عراقی با نیروهای داعش در الانبار این نیروها موفق به کشف و خنثی سازی طرحی موسوم به خط العظیم – بغداد برای انتقال خودروهای بمب گذاری شده شدند.

وی تاکید کرد بر اساس اطلاعاتی که نیروهای امنیتی امریکایی در اختیار بغداد قرار داده است، داعش حمایت های مالی و تسلیحاتی کلانی با هدف سقوط دولت مرکزی در بغداد دریافت می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 30 دی 1392/ باز انتشار: شنبه 5 بهمن 1392

کلید واژه ها: الانبار داعش بغداد ارتش عراق


نظر شما :