سایه مخالفت اوباما با تحریم های ایران بر سر آیپک

۰۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۰ کد : ۱۹۲۷۷۰۵ سرخط اخبار

دموکرات های سنا که در مقابله با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران با دولت اوباما همراه شده اند، مانعی در برابر فعالیت های آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل) ایجاد کرده اند.

 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از هاآرتص، در بحث های صورت گرفته میان آیپک و کاخ سفید، استراتژی گروه حامی لابی اسرائیل این بوده که سکوت کنند و اجازه دهند که کنگره کارها را پیش ببرد.
 
اما در مواجهه آیپک با دولت اوباما در مورد تحریم های جدید ایران، حمایت کنگره دیگر به آسانی گذشته قابل دسترس نیست. به گفته برخی مقامات ارشد اجرایی سابق در گروه حامی لابی اسرائیل، آیپک به زودی با یک انتخاب سخت روبرو خواهد شد: توافقات با کاخ سفید را کنار بگذارد و با تلاش برای اعمال تحریم های بیشتر، به محبوبیت خود ضربه بزند یا با کاخ سفید همراه شود و راهی برای پایان دادن به این مقابله بیابد.
 
استیو روزن، مسئول سابق سیاست خارجی آیپک که به دلیل رویکرد جنگ طلبانه اش نسبت به ایران شهرت دارد گفت: «فکر نمی کنم که این وضعیت مقابله قابل تحمل باشد.»
 
 دولت اوباما موضعگیری سختی در مورد لایحه تحریم هایی که از سوی آیپک حمایت می شد، داشته و هشدار داده که تصویب چنین لایحه ای به روند دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک در مورد مسئله هسته ای ایران ضربه می زند. در عین حال این مقابله باعث توجه رسانه ها به آیپک و دید انتقادی مفسران لیبرال نسبت به آنها را به دنبال داشته است.
 
آیپک برای تصویب لایحه تحریم ها علیه ایران با مانع دموکرات ها در کنار دولت اوباما روبرو شده است. پیشنهاد آیپک برای کسب اکثریت لازم به منظور تصویب لایحه تحریم ها به 59 رسیده – هشت نفر دیگر لازم است که به 67 نفر لازم برسد- و این رقم در همین مرحله متوقف شده چراکه دموکرات ها کم و بیش از امضای آن امتناع می کنند.
 
 با این حال کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل بیان می کند که پیشنهاد تصویب تحریم ها در مسیر درست در حرکت است. با این حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با نیویورکر با اطمینان خاطر اعلام کرد که حامیان تصویب تحریم ها نمی توانند اکثریت لازم را کسب کنند.
 
به عقیده مقامات اسرائیلی دولت اوباما رویکرد مقابله را در پیش گرفته است. این مقامات به اظهارات برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اوایل ماه جاری میلادی اشاره می کنند که گفته بود حامیان قانون تحریم ها در کنگره خواستار جنگ با ایران هستند و «باید با مردم آمریکا صادق باشند و به آنها بگویند».
 
 موریس آمیتای، مدیر اجرایی سابق آیپک در این باره گفت: «روابط آیپک و کاخ سفید هرگز صمیمانه نبوده است. و اگر به مواضع امروز کنگره در مورد مسائل اسرائیل - روند صلح، ایران- نگاه کنید، می توان دید که آیپک عملکرد وحشتناکی داشته است.»

کلید واژه ها: آیپک دولت اوباما


نظر شما :