تحلیل روزنامه‌های امریکایی از نشست ژنو 2

تردید اوباما بشار را تقویت کرد

۰۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۰۱:۳۲ کد : ۱۹۲۷۹۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
تردید باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در انجام حمله نظامی به حکومت بشار اسد در سال گذشته نقشی به سزا در تقویب جایگاه اسد هم در بعد سیاسی و هم در بعد نظامی داشته و توانسته است موقعیت او را در مذاکرات تقویت کند.
تردید اوباما بشار را تقویت کرد

دیپلماسی ایرانی: روزنامه های امریکایی این روزها از نگاهی تازه به بحران جای در سوریه می نگرند. به اعتقاد برخی از آنها تردید باراک اوباما، ریاست جمهوری امریکا و دستگاه سیاست خارجی تحت امر او در حمله نظامی به حکومت سوریه در سال گذشته میلادی باعث شد تا جایگاه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تقویت شود تا آن جا که پیشرفت بسیار کمی در مذاکرات اخیر صلح موسوم به ژنو 2 میان مخالفان سوری با حکومت بشار اسد آن هم فقط در بخش انسانی به دست آید.

روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به قلم کورت باشونیر سراییوو در این باره می نویسد: "تردید باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در انجام حمله نظامی به حکومت بشار اسد در سال گذشته نقشی به سزا در تقویب جایگاه اسد هم در بعد سیاسی و هم در بعد نظامی داشته و توانسته است موقعیت او را در مذاکرات تقویت کند."

وی در ادامه می نویسد: "اگر ایالات متحده سال گذشته پذیرفته بود که وارد مرحله نظامی شود و سلاح های هوایی و نیروهای نظامی وابسته به بشار اسد را در شهرهای اصلی سوریه مورد هدف قرار دهد، اکنون ممکن بود که موضع بشار اسد تضعیف می شد و حتی او مجبور می شد از قدرت کناره گیری کند."

روزنامه واشنگتن پست نیز به مذاکرات ژنو 2 اشاره می کند که برای نخستین بار در آن مذاکره کنندگان سوری پذیرفتند رو در روی هم بنشینند و مذاکرات صلح را آغاز کنند.

واشنگتن پست می نویسد به رغم اختلافاتی که میان دو طرف بر سر قضایای اصلی وجود دارد، با این حال پذیرفتند که بر سر مساله تبادل زندانیان گفت وگو کنند و حکومت سوریه اجازه خروج به زنان و کودکان از شهر محاصره شده حمص داد.

از طرف دیگر روزنامه کریستین ساینس مانیتور می نویسد که اختلاف های بسیاری میان مذاکره کنند گان سوری بر سر چگونگی کمک های انسانی و تبادل زندانیان وجود دارد و هر دو طرف در ایجاد زمینه مشترکی برای حل عواقب سختی که تلاش های به ثمر نشستن صلح در سوریه را تهدید می کند، ناکام ماندند.

مخالفان سوری از اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی می خواهند که به چارچوبی برای تشکیل حکومت انتقالی و جدول زمانی برای اجرای توافقات ژنو یک دست یابد و انتظار می رود که مذاکرات با توجه به ترتیبات ویژه نهادهای دولتی از جمله سازمان امنیت و ارتش ادامه یابد.

در همین رابطه روزنامه لوس آنجلس تایمز درباره مذاکرات ژنو 2 می نویسد که این مذاکرات سرانجام شاهد گام های کوچک رو به جلویی بوده و بارقه های امید نزد شهروندان محاصره شده و زندانیان به ویژه در شهر حمص ایجاد کرده مساله ای که می تواند نخستین گام ها را به سمت صلح در سوریه هر چند که بسیار سخت و پر چالش است، به وجود آورد.  

با همین دیدگاه مجله تایم نیز نوشته است که دولت و مخالفان سوری توانسته اند به توافقی که به زنان و کودکان اجازه خروج از مناطق محاصره شده بدهد، برسند که نخستین گام در گفت وگوهای صلح ژنو 2 محسوب می شود.

قرار است مذاکرات هیئت مذاکره کننده حکومت سوریه با مخالفان سوری در چارچوب مذاکرات ژنو 2 همچنان ادامه یابد و انتظار می رود که دو طرف بتوانند حداقل در مسائل انسانی به نتایج ملموسی برسند.

مخالفان سوری از اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی می خواهند که به چارچوبی برای تشکیل حکومت انتقالی و جدول زمانی برای اجرای توافقات ژنو یک دست یابد و انتظار می رود که مذاکرات با توجه به ترتیبات ویژه نهادهای دولتی از جمله سازمان امنیت و ارتش ادامه یابد. اگر چه همچنان مواضع حکومت سوریه در قبال این بخش از مذاکرات غامض است و مشخص نیست که آیا حاضر است بر سر توافقات ژنو یک مذاکره کند یا خیر به ویژه که برخی مقام های هیئت رسمی حکومت سوریه به رسانه ها گفته اند که با تشکیل حکومت انتقالی کاملا مخالف هستند و صحبت از سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را خط قرمز می دانند. لوی صافی، سخنگوی ائتلاف مخالفان که پیش از این از به نتیجه رسیدن مذاکرات ناامید بود، گفته که به زودی می فهمیم که حکومت بشار اسد تا چه اندازه آماده آغاز مذاکرات جدی است.

منبع: الجزیره/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد


نظر شما :