رئیس پارلمان عراق به الحیات گفت:

ناخرسندی شدید امریکایی‌ها از مالکی

۰۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۲۷۹۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اسامه النجیفی می‌گوید قبل از این که به واشنگتن برسم دریافتم که نظر امریکایی‌ها و مواضع آنها نسبت به مالکی تغییر کرده و هنگامی که به امریکا رسیدم نسبت به نظریات توام با خشمشان درباره مالکی شگفت‌زده شدم.
ناخرسندی شدید امریکایی‌ها از مالکی

دیپلماسی ایرانی: اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق که به امریکا سفر کرده است در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ بیروت گفته است که وقتی با مقام های امریکایی گف وگو می کرده از این که به صراحت از نوری مالکی انتقاد می کرده اند، شگفت زده شده است.

وی می گوید قبل از این که به واشنگتن برسم دریافتم که نظر امریکایی ها و مواضع آنها نسبت به مالکی تغییر کرده و هنگامی که به امریکا رسیدم نسبت به نظریات توام با خشمشان درباره مالکی شگفت زده شدم، چرا که برای نخستین بار بود که امریکایی ها این گونه با خشم درباره رفتار مالکی اظهار نظر می کردند و عملکرد او را در قبال اوضاع جاری در عراق به ویژه نفوذ عناصر القاعده به استان ملتهب الانبار زیر سوال می بردند.

اعضای هیئت همراه النجیفی به الحیات گفته اند که جان کری، وزیر امور خارجه و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری و حتی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در گفت وگو با النجیفی و همراهانش که در میان آنها هیچ کدام از نمایندگان شیعه حضور نداشتند، به صراحت از عملکرد مالکی در اداره بحران جاری در الانبار انتقاد کردند و از این که او تلاش می کند از وضعیت الانبار بهره برداری کند تا موعد برگزاری انتخابات را به تعویق بیندازد، ابراز ناخرسندی کرده و گفته اند که این کار او با اصول دموکراسی تناقض دارد.

آنها همچنین گفته اند که این صحیح است که مسئولان امریکایی از فعالیت گروه های مسلح در الانبار نگران هستند و خواستار رویارویی با داعش اند و برای این کار هر گونه کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی که مورد نیاز عراقی ها باشد در اختیارشان می گذارند اما از این که حمله نظامی به الانبار به تسویه حساب های سیاسی تبدیل شود و بحران های انسانی رقم بزند و باعث آواردگی هزاران نفر شود، نگرانند به ویژه که اطلاع یافته اند در جریان حمله هوایی نیروهای ارتش عراق به دو شهر فلوجه و رمادی شهروندان عادی نیز کشته شده اند.  

در عین حال به نظر می رسد که النجیفی از وضعیت به وجود آمده در امریکا بهره برداری کرده و در سخنرانی خود در مرکز مطالعات خاورمیانه سابان در مرکز پژوهشی بروکینگز ضمن انتقاد از عملکرد دولت عراق گفته است که "عراق در برابر یک دو راهی بزرگ قرار دارد و امریکایی ها باید کمک کنند که تجربه دولت دموکراتیک عراق موفق از کار در آید."

النجیفی همچنین بر نقش امریکا در عراق تاکید کرده و گفته است که در چارچوب های قانونی و اخلاقی ایالات متحده وظیفه دارد که به حمایت سیاسی از اصول عراق ادامه دهد تا به این ترتیب سنگ بنای دموکراسی فعال در عراق گذاشته شود و کشوری موفق و موثر در منطقه به وجود آید.

باید اطلاعاتی که به دست امریکایی ها و اداره های موثر آن می رسد، تصحیح شوند، تروریسم القاعده فقط متوجه شیعیان نیست، این اشتباهی است که بسیار شایع کرده اند در حالی که سنی ها نیز قربانیان بسیاری در برابر تروریسم القاعده داده اند.

النجیفی همچنین تاکید کرده است که باید اطلاعاتی که به دست امریکایی ها و اداره های موثر آن می رسد، تصحیح شوند، تروریسم القاعده فقط متوجه شیعیان نیست، این اشتباهی است که بسیار شایع کرده اند در حالی که سنی ها نیز قربانیان بسیاری در برابر تروریسم القاعده داده اند. این نیروهای صحوه (شوراهای بیداری) بودند که القاعده و تروریست ها را با همکاری نیروهای امریکایی و عراقی از کشور اخراج کردند.

وی نیز به نوبه خود از عملکرد دولت مالکی انتقاد کرد و تعامل او با شوراهای بیداری را به باد انتقاد گرفت. وی در این باره گفت: "سیاست اشتباه او باعث شد تا جایگاه سنی ها تضعیف شود و هزاران نفر از آنها به دلایل غیر قانونی دستگیر شوند و زمینه بازگشت القاعده به عراق فراهم آید."

النجیفی در دیدارهای خود در واشنگتن به ویژه با چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا بر ضرورت مسلح کردن عراق به سلاح ها و مهمات پیشرفته ای که بتواند قدرت برتری به آن در مبارزه با تروریسم بدهد، تاکید کرد و گفت که این سلاح ها به هیچ وجه در سرکوب مردم استفاده نخواهد شد. وی نیز با هیگل بر ادامه مبارزه با القاعده تا تحقق پیروزی در عراق هم صدا است.

النجیفی همچنین گفت که لازم است ابعاد مشکلات عراق به ویژه در خصوص الانبار به طور دقیق تجزیه و تحلیل شوند، برای این که تروریسم توانست از اختلافات و تنش های نیروهای سیاسی نهایت استفاده را ببرد از این رو لازم است که دایره حل اختلافات نه تنها محدود به امور سیاسی نباشد بلکه شامل راه حل های دیگر برای اقتصاد، جامعه و فرهنگ عراق نیز بشود.

وی در دیدار با جان کری و معاون او برت مک گورک که گفته می شود در حال حاضر مسئول پرونده عراق محسوب می شود نیز بر همین مواضع خود تاکید کرد و گفت که باید به یافتن راه حل های سیاسی فرصت دهیم تا از طریق گفت وگو بتوانیم بر بحران غلبه کنیم.

النجیفی همچنین بر لزوم تفکیک القاعده و فعالیت های آن با مطالبات مشروع اهالی الانبار تاکید کرد.

با این حال و با وجود این که ناظران سیاسی سفر النجیفی به واشنگتن را به عنوان سفر نماینده طایفه سنی عراق به پایتخت امریکا قلمداد می کنند وی این دیدگاه را به کلی رد می کند و می گوید که وی به عنوان نماینده همه مردم عراق که او را از طریق صندوق های رای انتخاب کرده اند به امریکا سفر کرده است.

با این حال سیاستمداران و استراتژیست های امریکایی معتقدند که سفر او به امریکا در زمانی حساس انجام شده است و می گویند: «بار دیگر خشونت در عراق افزایش یافته و در سایه یک رقابت تنگاتنگ طایفه ای گرفتار شده است و می توان گفت که بار دیگر در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است. شهرهای سنی نشین اصلی عراق مثل فلوجه و الرمادی به دست گروه های تروریستی سلفی به رهبری شبکه القاعده و داعش افتاده و جامعه سنی عراق عراق خود را میان دولتی شیعی که بغداد را تحت تسلط خود دارد و القاعده ای که وحشی گری را در حق آنها به اوج می رساند، گرفتار می بینند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: القاعده الانبار اسامه النجيفي جو بايدن عراق و امريكا


نظر شما :