القاعده خلافت اسلامی‌اش را گسترش می‌دهد

اقلیم بدون مرز داعش از نیل تا فرات

۲۲ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۲۷۰۰۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
امروزه داعش علاوه بر عراق سوریه را نیز به مناطق تحت خود افزوده است و تلاش دارد دایره نفوذ خود را تا لبنان و اردن و مصر نیز گسترش دهد.
اقلیم بدون مرز داعش از نیل تا فرات

دیپلماسی ایرانی: کنترل گروه تروریستی داعش بر شهر فلوجه در عراق نشان از افزایش نفوذ این جریان در میان جریان های اسلامی تندرو دارد و نشان می دهد دامنه نفوذ آن از مرزهای سوریه فراتر رفته است. جریانی که اکنون به روشنی نشان داده است که می خواهد عراق را وارد سیاه ترین دوران خود بعد از اشغال این کشور در سال 2003 تا کنون کند. هدف اصلی آن نیز روشن است، ایجاد خلافت اسلامی بر اساس اصول وهابیت و بنیادگرایی اسلامی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، نفوذ جریان های تروریستی وابسته به القاعده در عراق در زمانی که نیروهای امریکایی در این کشور حضور داشتند به دلیل درگیری های شدیدی که با آنها انجام دادند، از سال 2006 به بعد کاهش یافت. به ویژه بعد از تشکیل نیروهای شورای بیداری توسط سنیان استان الانبار که در فاصله کوتاهی توانستند مناطق تحت نفوذ القاعده را پس گرفته و از قدرت آنها در عراق به شدت بکاهند.  

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران با آغاز تحولات سوریه و نفوذ القاعده در آن و سپس تشکیل دولت اسلامی عراق و شام توسط القاعده که ادعای ایجاد منطقه ای یکپارچه برای خود از عراق تا سوریه دارد، این جریان توانسته است خود را بازسازی کند و بسیاری از توانایی های سابق خود را بازیابد.

این شبکه نخستین بار در سال 2006 در عراق ظهور کرد، هدف اولش که همچنان هم هدف اصلی آن محسوب می شود، نیز ایجاد خلافت اسلامی در مناطق اکثرا سنی نشین است. امروزه این شبکه سوریه را نیز به این منطقه تحت خود افزوده است و تلاش دارد دایره نفوذ خود را تا لبنان و اردن و مصر نیز گسترش دهد. این شبکه نخستین بار توسط ابو مصعب الزرقاوی، یکی از اعضای اردنی القاعده تشکیل شد که حمام خون گسترده ای را به اسم جنگ با اشغالگران امریکایی در عراق به راه انداخت و خون بسیاری از شهروندان عراقی را که اکثرا شیعی بودند، ریخت. وی در ژوئیه 2006 در حملات هوایی امریکایی ها به پناهگاهش در عراق کشته شد. ابو معصب الزرقاوی در طول زمامداری اش بر القاعده عراق توانسته بود مناطق بزرگی از غرب و شمال این کشور را به کنترل خود در آورد. در حال حاضر این شبکه بزرگ ترین و قدرتمندترین شبکه شبه نظامی شورشی و تندرو در عراق محسوب می شود که بیشترین خشونت و عملیات تروریستی را در این کشور علیه نیروهای امنیتی عراق به ویژه شیعیان مرتکب شده است.

در دسامبر سال گذشته میلادی، وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه طولانی ای رهبران عرب خاورمیانه را متهم کرد که در تامین نیازهای مالی و امور نظامی سازمان "دولت اسلامی در عراق و شام" سهیم هستند و همچنین نیروهای مبارز خارجی را به سوریه اعزام می کنند. در این بیانیه تاکید شده بود که دولت اسلامی در عراق و شام شاخه ای از شبکه القاعده و دشمن مشترک ایالات متحده امریکا و جمهوری عراق است و تهدیدی بزرگ برای خاورمیانه محسوب می شود.

دانیل بایمن، پژوهشگر در مرکز سابان در سیاست های خاورمیانه در این باره به خبرگزاری فرانس پرس می گوید: «دولت اسلامی در عراق و شام شبکه ها و توانایی های خود در عراق را تقویت کرده تا حضوری قدرتمند در سوریه داشته باشد، کما این که از وجود خود در سوریه نیز برای تقویت موقعیتش در عراق نیز سوء استفاده می کند.»

دولت اسلامی در عراق و شام شبکه ها و توانایی های خود در عراق را تقویت کرده تا حضوری قدرتمند در سوریه داشته باشد، کما این که از وجود خود در سوریه نیز برای تقویت موقعیتش در عراق نیز سوء استفاده می کند.

وی در ادامه می افزاید: «این شبکه که به اختصار به "داعش" معروف شده توانایی های خود را در انجام حملات محدود چریکی و انجام فعالیت های تروریستی متوالی بازیافته است.»

شبکه داعش از روز شنبه معادله جدیدی را در عراق و شام رقم زد و توانست به شهر فلوجه، واقع در 60 کیلومتری غرب بغداد مسلط شود. القاعده یک بار در سال 2004 نیز تلاش کرده بود با نفوذ در میان مردم فلوجه کنترل این شهر را به دست بگیرد که در پی حملات شدید نیروهای امریکایی به آن از رسیدن به این هدف باز مانده بود.

یک منبع امنیتی عالی رتبه عراقی در استان الانبار که نخواست نامش فاش شود به فرانس پرس گفته است که فلوجه از کنترل دولت خارج شده و به کنترل شبکه داعش در آمده است. آنها این شهر را ایالت اسلامی اعلام کرده و برای آن والی تعیین کرده اند.

این جریان مسلح شبه نظامی همچنین تلاش دارد به رغم حملات شدیدی که نیروهای نظامی عراقی از 10 روز پیش به پناهگاه آن در صحرای الانبار انجام داده است، بر بعضی از مناطق شهر رمادی، در یک صد کیلومتری غرب بغداد مسلط شود. حتی برخی منابع خبری خبر از محاصره الرمادی توسط داعش داده اند.

وزارت دفاع عراق اعلام کرده است که به کمک تصاویر ماهواره ای توانسته اطلاعات امنیتی ارزشمندی را برای حمله به پایگاه های القاعده در الانبار به دست آورد و ظرف ساعات آینده شکست سنگینی را بر داعش متحمل می کند. این وزارت خانه همچنین خبر داده که مهمات نظامی پیشرفته ای از سوریه وارد صحرای الانبار و مرزهای منطقه نینوا شده است تا در اختیار نیروهای داعش قرار بگیرد.

شورای استانداری الانبار نیز اعلام کرده است که مدارس رمادی و فلوجه که به دلیل مسائل امنیتی بسته شده بودند از هفته آینده بازگشایی خواهند شد.

در این میان دولت عراق اقدام به دریافت کمک های تسلیحاتی پیشرفته از امریکا و روسیه کرده است. مسکو، تهران و واشنگتن هر سه اعلام کرده اند که از اقدامات ارتش علیه نیروهای القاعده در استان الانبار حمایت می کنند و حاضرند هر گونه کمکی که مورد نیاز ارتش عراق باشد در اختیار آن قرار دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیهک چهارشنبه 18 دی 1392 / باز انتشار: یکشنبه 22 دی 1392

کلید واژه ها: القاعده الانبار داعش فلوجه دولت اسلامي در عراق و شام


( ۱ )

نظر شما :