رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار تهدید وتو را مطرح کرد

واکنش سناتورها به نطق سالیانه اوباما

۰۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۲۸۰۳۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
باراک اوباما، برای نخستین بار در نطق سالانه خود اعلام کرد،در صورت تصویب تحریم ها در کنگره آن را وتو خواهد کرد. تهدید به وتوی تحریم ها به خودی خود شگفت آور نبود، زیرا کاخ سفید پیش از این نیز چنین تهدیدی را مطرح کرده بود. اما نکته قابل توجه این بود که این تهدید برای نخستین بار از زبان اوباما مطرح شد.
واکنش سناتورها به نطق سالیانه اوباما

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته (سه شنبه) برای نخستین بار در نطق سالانه خود اعلام کرد،در صورت تصویب تحریم ها در کنگره آن را وتو خواهد کرد. تهدید به وتوی تحریم ها به خودی خود شگفت آور نبود، زیرا کاخ سفید پیش از این نیز چنین تهدیدی را مطرح کرده بود. اما نکته قابل توجه این بود که این تهدید برای نخستین بار از زبان اوباما مطرح شد. با این حال لحن اوباما در مقایسه با لحن جی کارنی که پیش تر تهدید وتو را مطرح کرده بود، ملایم تر بود . به گزارش تایم، کارنی خاطرنشان کرده بود که تحریم های جدید به منزله این است که کنگره بر طبل جنگ می کوبد. اما اوباما تلاش کرد از ادبیات جنگی فاصله بگیرد و با لحنی ملایم تر به کنگره اطمنیان دهد که در دیپلماسی ساده لوح نیست. اوباما به صراحت اعلاک کرد این مذاکرات دشوار است و ممکن است موفق نشود. برخی تحلیلگران بر این باورند شاید واکنش تند قانونگذاران به اظهارات قبلی جی کارنی بود که موجب شد رئیس جمهور از تلاش برای سرکوب علنی حامیان تحریم خودداری کند. همچنین برخی نشانه های ناامید کننده نیز موجب شد اوباما از اینکه به روشنی خود را در مقابل شاهین های حامی تحریم قرار دهد، پرهیز کند. اوباما گفت باید به دیپلماسی فرصت موفقیت داد اما اگر این راه به شکست برسد، بدون تردید نخستین کسی خواهد بود که درخواست تحریم های بیشتر را مطرح می کند.

این در حالی است که سناتور تد کروز، می گوید تهدید وتوی مطرح شده از جانب اوباما، شاید یکی از خطرناک ترین خط مشی ها در نطق سالانه رئیس جمهور باشد.به گزارش پولتیکو، این سناتور اهل تگزاس مدعی شد رویکرد دولت اوباما در قبال ایران، این کشور را در راه دستیابی به سلاح هسته ای قرار داده است که می تواند امنیت آمریکا و اسرائیل را تهدید کند. این درحالی است که تهران همواره بر صلح آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد.

کروز مدت کوتاهی پس از پایان نطق اوباما به خبرنگاران گفت: در مورد کره شمالی ما تحریم ها را کاهش دادیم و میلیارد ها دلار در اختیار این کشور قرار دادیم، این در حالی است که کره شمالی از تعدیل تحریم ها و نقدینگی برای توسعه برنامه های هسته ای تسلیحاتی اش استفاده کرد.

تهدید وتوی مطرح شده از جانب اوباما، شاید یکی از خطرناک ترین خط مشی ها در نطق سالانه رئیس جمهور باشد

این در شرایطی است که یک روز قبل از نطق اوباما، خبرهایی مبنی بر توقف پروژه تصویب تحریم ها در کنگره منتشر شد. برخی منابع خبری گزارش دادند سنا احتمالا تحریم های جدیدی را تصویب نمی کند و نهایتا قطعنامه ای منتشر می کند.

هری رید، رهبر اکثریت سنا که از جمله حامیان توقف پروژه تحریم ها در سنا است، می گوید نمی خواهد با تصویب تحریم های بیشتر مادامی که مذاکرات جریان دارد، فرصت دیپلماسی را از بین ببرد. اما با توجه به نطق سه شنبه شب اوباما به نظر می رسد او با فشار بیشتری از سوی تندروها مواجه شود.

این در حالی است که علاوه بر کروز، برخی دیگر از سناتورها شامل مارک کرک، نیز تهدید اوباما برای وتوی تحریم ها را نشانه خوبی نم یدانند. کرک جمهوریخواه می گوید اوباما در حالی این تهدید را مطرح می کند که ایرانیان می گویند به هیچ وجه بحث برچیدن تاسیاست هسته ای مطرح نیست.

لیندسی گراهام، نیز می گوید با دیدگاه اوباما در مورد ایران موافق نیست. بنا بر ادعای وی تصویری که اوبام از تهدید ایران ارایه کرد با واقعیت همخوانی ندارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :