در سایه جدال بر سر سوریه

جان کری دروغ می گوید یا نمایندگان کنگره؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۸۳۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که نمایندگان کنگره امریکا مدعی اند که کری به شکست سیاست های اوباما در سوریه اعتراف کرده است، هم کاخ سفید و هم وزارت امور خارجه اظهارات منتسب به کری در این زمینه را تکذیب کرده اند.
جان کری دروغ می گوید یا نمایندگان کنگره؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه های امریکایی گزارش دادند که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در نشستی با اعضای کنگره پشت درهای بسته در نشست امنیتی مونیخ اعتراف کرده که سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بر سر بحران سوریه شکست خورده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، روزنامه واشنگتن پست نوشت که جان کری در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با 15 نماینده عضو کنگره امریکا در پشت درهای بسته دیدار کرد و به آنها گفت که اعتراف می کند که سیاستی که ایالات متحده در قبال بحران سوریه از سه سال پیش تا کنون در پیش گرفته، شکست خورده است.

این روزنامه امریکایی سپس به اظهارات سناتور جمهوریخواه جان مک کین که بیش از همه به سیاست های امریکا در قبال بحران سوریه انتقاد دارد، اشاره می کند و می نویسد که کری اعتراف کرده که سیاست اوباما در قبال سوریه ثابت شده که چندان جدی نیست. وی همچنین اذعان کرد که گفت وگوهای صلح میان مخالفان سوریه با حکومت بشار اسد در ژنو به شکست انجامیده است.

کری تاکید کرده است که باید حتما راه حل جدیدی برای حل بحران سوریه یافت شود و اکنون زمان مناسب برای مسلح کردن مخالفان معتدل سوریه است قبل از آن که گروه های مسلح مرتبط با القاعده به فکر حمله به ایالات متحده امریکا بیفتند.

به نوشته واشنگتن پست کری همچنین از خلف وعده های بشار اسد شکایت کرده و گفته است که بشار اسد تا کنون به وعده های مرتبط با تسلیم سلاح های شیمیایی در موعد تعیین شده عمل نکرده و در عین حال روسیه نیز همکاری جدی ای برای پایان دادن به جنگی که تا کنون جان دست کم 130 هزار نفر را گرفته است، نمی کند.

در ادامه واشنگتن پست به اظهارات سناتور لندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه که او نیز در نشست جمعی از نمایندگان کنگره با کری در مونیخ شرکت کرده بود، اشاره می کند و به نقل از گراهام می نویسد که «کری به ما درباره طرح مربوط به سلاح های شیمیایی سوری توضیح داد و گفت که روسیه نیز اعتقاد دارد که چنین سلاح های در اختیار حکومت سوریه است. آنها می خواهند کار را به نقطه ای برسانند که کاخ سفید مجبور شود تغییری در مواضعش در قبال سوریه ایجاد کند، یعنی مثلا اقدام به مسلح کردن نیروهای معتدل کنیم تا ائتلافی دشمن با القاعده تشکیل دهیم، جریانی که به طور مستقیم تهدیدی برای ایالات متحده امریکا محسوب می شود.»

بشار اسد تا کنون به وعده های مرتبط با تسلیم سلاح های شیمیایی در موعد تعیین شده عمل نکرده و در عین حال روسیه نیز همکاری جدی ای برای پایان دادن به جنگی که تا کنون جان دست کم 130 هزار نفر را گرفته است، نمی کند.

این در حالی است که جین بساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نسبت به گزارش روزنامه واشنگتن پست واکنش نشان داده و گفته است که نمایندگان کنگره ای که آن اظهارات را بیان کرده اند و روزنامه واشنگتن پست آنها را منتشر کرده در توصیف مضمون اظهارات کری در آن دیدار اشتباه کرده اند.

بساکی در این باره گفت: «در این جلسه کری به هیچ وجه درباره مسلح کردن جریان مخالفان "مرده" صحبت نکرد، آن چه نمایندگان کنگره گفتند منطبق با حقیقت نیست، آنها اظهارات غیر حقیقی زده اند، آنها هر آن چه خودشان دوست داشتند بشنوند را نقل کرده اند.»

در همین رابطه کاخ سفید نز اعلام کرد که آن چه نقل شده چیزی است که مک کین و گراهام دوست دارند که ما در سیاستمان در قبال سوریه دنبال کنیم و به هیچ وجه چیزی نیست که کری فکر می کند.

جای کارنی، سخنگوی کاخ سفید با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این ادعاها گفت: «وزیر امور خارجه امریکا به هیچ وجه با نمایندگان کنگره بر سر تسلیم سلاح به مخالفان مرده سوری صحبت نکرده است.»

کارنی گفت: «وی درباره انتخاب های موجود پیش روی کاخ سفید برای حل بحران سوریه صحبت کرده و این که کاخ سفید بر همکاری با جامعه جهانی در این رابطه تاکید دارد و این که وی در تماس دائم با کنگره با توجه به این که بخشی مهمی از این عملیات است، تاکید می کند.»

کارنی همچنین گفت: «سیاست امریکا در برابر بحران سوریه بی نهایت موفقیت آمیز بوده است و ضرورت دارد به فشارها برای رسیدن به یک توافق شامل و کامل ادامه دهیم.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه


نظر شما :