نامه ۷۰ نماینده دموکرات به اوباما درباره ایران

۱۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۹۲۸۳۱۰ سرخط اخبار

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که حدود ۷۰ نفر از دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار نامه ای خواستار پرهیز از اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران شدند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روزنامه واشنگتن پست نوشت: تلاش برای تصویب طرح تحریم ها در سنای آمریکا متوقف شده است، ولی هنوز در مجلس نمایندگان آمریکا زنده است و سران کمیته های آن به اعضا گفته اند که چنین اقدامی ممکن است در سال میلادی جاری بررسی شود. در واقع حامیان تحریم های بیشتر ظاهرا به این امید چنگ زده اند که اگر چیزی در مجلس نمایندگان با حمایت گسترده هر دو حزب (دموکرات و جمهوری خواه) تصویب شود، ممکن است سنا را نیز تحت فشار قرار دهد تا دست به کار شود. اما یک چیز می تواند جلوی این اتفاق را بگیرد و در این میان ضربه بزرگ دیگری نیز به دورنمای تحریم های جدید علیه ایران بزند.

70 نفر از دموکرات های مجلس نمایندگان نامه ای را امضا کرده اند که با هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران مخالفت می کند و خواستار این است که شانسی به دیپلماسی داده شود. این اولین بیانیه ای است که به صورت جمعی از طرف دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با این اقدام و حمایت از دیپلماسی منتشر می شود و مشابه چیزی است که در سنا اتفاق افتاده است.

این روزنامه در ادامه به انتشار متن کامل این نامه که هنوز به طور رسمی منتشر نشده است و توسط یک منبع آگاه در اختیار این روزنامه آمریکایی قرار گرفته است پرداخت و نوشت:


جناب رئیس جمهور:

ما به عنوان اعضای کنگره و شهروندان آمریکا در تعهد رسوخ ناپذیرمان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد هستیم. اشاعه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه می تواند امنیت آمریکا و متحدان مان در منطقه به ویژه اسرائیل را تهدید کند.

اجرای طرح اقدام مشترک که در نوامبر سال گذشته مورد توافق ایران و گروه 1+5 قرار گرفت احتمال رسیدن به یک توافق بین المللی جامع و قابل راستی آزمایی را افزایش می دهد. ما می دانیم که تضمینی برای موفقیت وجود ندارد و اگر مذاکرات گسسته شود یا ایران به تعهداتی که در توافق موقتی عنوان شده است عمل نکند، کنگره ممکن است مجبور شود مانند گذشته عمل کند و یک طرح تحریم های جدید را تصویب کند. اما در حال حاضر ما معتقدیم که کنگره باید فرصتی به دیپلماسی بدهد. باید از هر طرح یا قطعنامه ای که خطر شکافت در ائتلاف بین المللی ما را به دنبال داشته باشد یا بدتر از آن اعتبار ما را در مذاکرات آینده خدشه دار کند و پیشرفتی را که به دشواری برای رسیدن به یک توافق نهایی و قابل راستی آزمایی حاصل شده است به خطر بیندازد، اجتناب کرد.

ما معتقدیم که دیپلماسی قاطعانه بهترین گزینه استراتژیک احتمالی ما است و از شما و افرادتان به خاطر تحولاتی که در ژنو صورت گرفت، تقدیر می کنیم. اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، تغییری در استراتژی ما صورت نمی گیرد ولی ما نباید احتمال رسیدن به یک موفقیت دیپلماتیک را حتی پیش از اینکه فرصتی برای دنبال کردن آن داشته باشیم، به خطر بیندازیم.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت که برخی از دستیاران کنگره که این نامه را دیده اند اعلام کرده اند این نامه توسط برخی از دموکرات های یهودی برجسته و حداقل یک عضو رهبریت دموکرات (جیمز کلیبرن) امضا شده است.

این اتفاق پس از آن می افتد که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در نامه ای از اعمال نکردن تحریم های جدید علیه ایران حمایت کرد و ضربه دیگری را به دورنمای موفقیت طرح تحریم ها علیه ایران وارد کرد.

کیت الیسون، یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که در گذشته نیز حمایت خود را از عدم تحریم ایران اعلام کرده بود در بیانیه ای که برای روزنامه واشنگتن پست فرستاد نوشت: تعداد زیادی از دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا علیه اقداماتی که می تواند دیپلماسی را تضعیف کند، متحد شده اند. مذاکرات با ایران پیچیده است و ما ممکن است نتوانیم دقیقا در عرض شش ماه به یک توافق نهایی دست یابیم ولی ما از هر زمان دیگری به هدف نزدیک تر شده ایم.

کلید واژه ها: مجلس نمایندگان آمریکا


نظر شما :