برای اسرائیل

پیمان ایران – سوریه و حزب الله خطرناک‌تر است یا القاعده؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۱ کد : ۱۹۲۸۴۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
حکومت اسد در مبارزه با مخالفان به شدت به حزب الله وابسته شده و این مساله سبب می‌شود تا سوری‌ها تمایل بیشتری به ارسال سلاح‌های پیشرفته و مدرن به حزب الله داشته باشند.
پیمان ایران – سوریه و حزب الله خطرناک‌تر است یا القاعده؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه عبری "یسرائیل هیوم" که روزنامه بسیار نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی محسوب می شود، در شماره روز جمعه خود به گفت وگو با یعقوب عمیدرو، مشاور امنیت ملی سابق در نیروهای ذخیره اسرائیل پرداخته است و به نقل از وی می نویسد: بخش ویژه ای از سامانه های موشکی که از روسیه به سوریه منتقل شدند و انتظار می رفت که به دست حزب الله برسند اما نرسیدند، نرسیدنشان تصادفی نبود بلکه بر اساس سیاست های تلاویو بود که مانع از رسیدن آنها به این حزب شد.  

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، عمیدرو همچنین می گوید که سوریه تحت تاثیر ایران به مراتب خطرناک تر از سوریه تحت کنترل جریان های تروریستی وابسته به القاعده است و حرف هایی که گفته می شود همکاری ای میان حکومت سوریه با اسرائیل وجود دارد، چه جزئی چه کلی، بی پایه و اساس است.

عمیدرو تاکید می کند که حکومت اسد در مبارزه با مخالفان به شدت به حزب الله وابسته شده و این مساله سبب می شود تا سوری ها تمایل بیشتری به ارسال سلاح های پیشرفته و مدرن به حزب الله داشته باشند.

وی همچنین می گوید: «در آخر یک طرف درگیری پیمان ایرانی – سوری به همراه حزب الله لبنانی در برابر گروه های کوچک دیگری است که اکثرا وابسته به القاعده هستند.»

عمیدرو ناخواسته در ادامه اظهاراتش به عظمت ایران اعتراف می کند و می گوید: «خطر حزب الله مورد حمایت ایران به مراتب یشتری از القاعده و جریان های مسلح کوچک وابسته به آن است که هیچ گونه حمایتی از کشوری عظیم مثل ایران ندارد.»

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل درباره حمله به ایران نیز اظهار نظر کرده و مدعی شده است که می خواهید باور کنید یا نکنید توانایی های اسرائیل بسیار بیشتر از ایالات متحده امریکا است و تلاویو آمادگی دارد به تنهایی به ایران حمله کند و جلوی پیشرفت ها و طرح های هسته ای ایران را برای مدتی واقعا طولانی بگیرد.

وی همچنین می گوید که جنگنده های مسلح اسرائیلی مانورهای طولانی مدتی برای کسب آمادگی برای حمله احتمالی به ایران انجام داده اند و آنها آمادگی هر گونه حمله نظامی احتمالی در برابر این کشور را دارند.

مصاحبه کننده از عمیدرو درباره امکانات اسرائیل برای حمله به تاسیسات زیرزمینی ایران نیز پرسیده است که وی پاسخ می دهد که ما همه امکانات لازم برای این کار را داریم، وی از ارائه جزئیات بیشتری در این زمینه خودداری کرد.

وی سپس می گوید: «ما کسی را فریب نمی دهیم در حرفی که می زنیم واقعا جدی هستیم، اگر لازم باشد حاضریم خودمان از خودمان دفاع کنیم، ما جنگنده هایی در اختیار داریم که می توانند تا 2000 کیلومتر آن طرف تر از مرزهای اسرائیل پرواز کنند البته ما باید درایت بسیاری در این زمینه به خرج دهیم. ما تمامی رادارهای فعال خاورمیانه را زیر نظر داریم، همچنین جنگنده های ما سال ها است که مانورهای متعدد طولانی مدتی را انجام داده اند.»

 

ایرانی ها هیچ کدام از سیاست های خود بر سر غنی سازی اورانیوم را تغییر نداده اند برای همین باید تحریم ها به قوت خود باقی بمانند.

 

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل در این مصاحبه همچنین مدعی می شود که توانایی های ایران هسته ای نه تنها تهدیدی برای اسرائیل بلکه برای کل خاورمیانه و جامعه جهانی به حساب می آید اما نمی توانیم به دیگران اعتماد کنیم که کاری برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران بگیرند. حتی اگر حزب الله بخواهد در صورت حمله ما به ایران اقدام به حمله موشکی به ما کند، اسرائیل آمادگی دارد عملیات نظامی زمینی علیه آن انجام دهد. نیروهای اسرائیل باید آماده باشند که به مناطقی که موشک ها از آن مناطق شلیک می شوند بروند و آنها را از موشک پرانی بازدارند.»

عمیدرو همچنین درباره مذاکرات هسته ای ایران مدعی شد که اگر چه این مذاکرات به نتیجه رسیدند اما این موفقیت به دلیل فشار تحریم های شدید بین المللی علیه ایران بوده است.

وی در عین حال تاکید می کند، ایرانی ها هیچ کدام از سیاست های خود بر سر غنی سازی اورانیوم را تغییر نداده اند برای همین باید تحریم ها به قوت خود باقی بمانند.  

ژنرال سابق اسرائیلی در پایان می گوید: «گزینه نظامی از روی میز برداشته نخواهد شد تا دنیا بداند که ما توانایی حقیقی برای انجام حمله نظامی علیه ایران را داریم و جامعه جهانی نباید نسبت به مطالبات اسرائیل کوتاهی کند. اسرائیل احساس خطر وجودی می کند و باید هر آن چه در اختیار دارد به کار گیرد تا این خطر را از بین ببرد و اگر از این طریق نشد می تواند این خطر را از راه های دیگر رفع کند!»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران و اسرائيل سوریه و اسرائيل برنامه هسته اي ايران


نظر شما :