عواید ایران از تسهیل تحریم‌ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار است

۲۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۲۸۷۱۷ سرخط اخبار

به دنبال انتشار اخباری از افزایش صادرات نفت ایران در ماه ژانویه، روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد مجموع درآمدهای ایران از تسهیل تحریم ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن تایمز، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه افزایش یافت و تنها چند ماه پس از اینکه دولت باراک اوباما با تسهیل چند میلیارد دلاری تحریم های اقتصادی علیه ایران موافقت کرد به رکوردی جدید رسید.

براساس آمارهای سازمان بین المللی انرژی، صادرات نفت خام ایران به 1.32 میلیون بشکه در روز رسید، بیشتر از صادرات نفت ایران در ماه دسامبر که 1.06 میلیون بشکه بود.

براساس این گزارش، افزایش صادرات که عمدتا به کشورهای ژاپن، هند و چین است به ایران در کاهش تورم و ثبات اقتصادی کمک کرده است.

واشنگتن تایمز نوشت: در حالیکه کاخ سفید می گوید ایران از مجموع تسهیل تحریم ها 7 میلیارد دلار عایدی دارد متخصصان می گویند که افزایش در صادرات نفت ایران و کاهش دیگر موانع اقتصادی بیش از 20 میلیارد دلار نصیب ایران خواهد کرد.

«مارک والاس» مدیر «گروه اتحاد علیه ایران هسته ای» می گوید که این رقم ها دقت دولت اوباما در برآورد عواید حاصل از تسهیل تحریمها برای ایران را  زیر سوال می برد. 6 یا 7 میلیارد دلاری که ایران تحت توافق هسته ای ژنو به دست می آورد در برابر ده ها میلیارد دلاری که از فروش نفت کسب می کند به حساب نمی آید.

طی روزهای اخیر رسانه های غربی از انتقال پول نفت ایران از سوی ژاپن، کره جنوبی و هند طی هفته های آینده خبر دادند.

به عنوان مثال روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران 1.5 میلیارد دلار از طلب خود از پالایشگاه های هندی را طلب کرده است.

همچنین گزارش شده بود که کره جنوبی تا اواخر ماه اسفند بخشی از پول نفت ایران که بانک های این کشور بلوکه شده را آزاد خواهد کرد.

کلید واژه ها: صادرات نفت صادرات نفت ایران


نظر شما :