تجویز تحلیلگران امریکایی برای حل بحران سوریه

امریکا، ایران و عربستان را پشت میز مذاکره بنشاند

۰۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۲۸۸۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکا باید عربستان و ایران را به سمتی هدایت کند که بپذیرند پشت میز مذاکره بنشینند و بر سر سوریه با یکدیگر مذاکره کنند. برای این که این جنگ قبل از همه جنگ نیابتی میان آنها است.
امریکا، ایران و عربستان را پشت میز مذاکره بنشاند

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از تحلیلگران امریکایی معتقدند که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در پرونده سوریه اشتباهات بسیاری مرتکب شده است. به اعتقاد آنها او به هیچ وجه نباید در برابر تحولات جاری در این کشور دست بسته کناری می نشست و تنها نظاره گر می ماند. سیاست که به اعتقاد آنها هنوز دنبال می کند. به اعتقاد این تحلیلگران حالا که کنفرانس ژنو 2 نیز به شکست انجامیده و به سرنوشت کنفرانس ژنو یک تبدیل شده است، واشنگتن چاره ای ندارد جز این که به روسیه فشار بیاورد تا تحولات جاری به روی زمین تغییر کنند. به اعتقاد تحلیلگران امریکایی تردید امریکا و نگرانی هایش از اتخاذ موضعی یکپارچه در قبال تحولات سوریه در طول سال های گذشته باعث شده است تا درگیری های جاری در سوریه بیش از پیش خطرناک و طولانی شود.  

این در حالی است که پس از اعلام شکست مذاکرات ژنو 2 توسط اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه ایالات متحده امریکا روسیه را متهم کرد که با حمایت از بشار اسد اجازه نمی دهد که اوضاع جاری در سوریه به ضرر بشار اسد تغییر کند. در مقابل روسیه نیز اتهام های امریکا را رد کرد و مسئولیت شکست مذاکرات ژنو 2 را متوجه سیاست های دو گانه امریکا کرد.

به گزارش بخش عربی وبسایت شبکه خبری سی ان ان، سارا الیزابت کاپ، تحلیلگر سیاسی امریکایی در این باره می گوید: «جنگ سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد و ما می دانیم که در طول این مدت چه اشتاباهات فاجعه باری مرتکب شدیم. این را هم می دانیم که رئیس جمهور بشار اسد در حال جنگ با مخالفانش است و سلاح شیمیایی در اختیار دارد و از شانس حمایت حزب الله و ایران و روسیه برخوردار است. این را هم می دانیم که شبکه هایی مثل داعش و جبهه النصره از درگیری ها و آشوب های جاری در سوریه سوء استفاده می کنند و درصدد تغییر اوضاع به سود خود هستند.»

سارا الیزابت کاپ در ادامه می گوید: «مشکل این است که باراک اوباما تصمیم ندارد که از یک طرف درگیری ها حمایت کند. او خواستار دخالت مستقیم نظامی نیست. در عین حال او خطوط قرمزی را در مورد سوریه تعریف کرده که با عدم دخالت نظامی در آن منافات دارد. او از یک سو از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می خواهد که از قدرت کنار برود و هم زمان از سوی دیگر با روس ها با جابه جایی سلاح های شیمیایی سوریه به توافق می رسد. برای همین شاهدیم که مواضع امریکا همواره از روی اضطراب و نگرانی بوده است و همیشه معطل باقی مانده و باعث شده تا درگیری ها روز به روز خطرناک تر شوند.»

فکر می کنم عواقب ادامه دخالت نظامی در سوریه این بار بسیار بیشتر از انجام حمله نظامی به این کشور هزینه متحمل امریکا کند.

وی درباره هزینه های سنگین مداخله نظامی در سوریه بعد از تجربه امریکا در افغانستان و عراق نیز می گوید: «فکر می کنم عواقب ادامه دخالت نظامی در سوریه این بار بسیار بیشتر از انجام حمله نظامی به این کشور هزینه متحمل امریکا کند.»

این در حالی است که در مقابل الیزابت کاپ برخی از تحلیلگران همچنان با مداخله نظامی امریکا در سوریه مخالف هستند. وان جونز، تحلیلگر مسائل سیاسی از جمله این افراد است. وی در این باره می گوید: «با نظر به هزینه هایی که حمله نظامی می تواند متوجه امریکا کند و زمان نامعلومی که ممکن است این نبرد امریکا را با خود درگیر سازد، بهتر این است که همچنان از راه های دیپلماتیک برای حل بحران سیاسی سوریه استفاده شود.» وی هم زمان اذعان می کند که نتیجه مذاکرات ژنو 2 فاجعه بار بوده است.

جونز درباره انتقادهایی که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات متحده عربی نسبت به استراتژی امریکا در سوریه بیان می کنند نیز می گوید: «تفاوت بسیاری میان ما با برخی از هم پیمانانمان که خود را درگیر جنگ در سوریه کرده اند، وجود دارد. ما اعتقادی به ضرورت درگیر شدن در درگیری های سوریه در هیچ حالتی نداریم. برای همین می گوییم که باید کمک های انسان دوستانه را افزایش دهیم. همچنین باید جلوی فریب کاری های روسیه را نیز بگیریم. اگر مسکو واقعا تمایل دارد که نقش یک کشور قدرتمند را بازی کند باید اجازه دهد که کمک های انسان دوستانه وارد سوریه شوند.»

وی سپس بر لزوم حل بحران سوریه توسط ایران و عربستان و بازی دادن آنها در این معادله به عنوان دو کشور موثر در تحولات سوریه اشاره می کند و می گوید: «ما همچنین باید عربستان و ایران را به سمتی هدایت کنیم که بپذیرند پشت میز مذاکره بنشینند و بر سر سوریه با یکدیگر مذاکره  کنند. برای این که این جنگ قبل از همه جنگ نیابتی میان آنها است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه بشار اسد سوريه ايران و عربستان


نظر شما :