مذاکرات وین یک گام به جلوی بزرگ بود

۰۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۹۲۹۰۷۱ سرخط اخبار

یک کار شناس مسائل هسته ای درباره مذاکرات سه روزه وین گفت: با وجود آنکه محتوای زیادی از دور نخست مذاکرات توافق جامع ایران و ۱+۵ در وین منتشر نشده است اما شواهد قرائت حکایت از آن دارد که مذاکرات انجام گرفته مفید و سازنده بوده است.

حسن بهشتی پور با بیان این مطلب در گفت و گو با فرارو گفت: دستیابی به توافقی برای تعیین جدول زمانی به منظور امضای توافق جامع، یک گام به جلوی بزرگ از سوی ایران و گروه ۱+۵ محسوب می شود. هم ایران و ۱+۵ تایید کرده اند که زمان بندی کلی چارچوب توافق شده ۴ ماه است. یعنی در تیرماه سال ۱۳۹۳، دو طرف می توانند توافق جامع را به امضا برسانند.

وی افزود: این در حالی است که تا پیش از این مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ معمولا بدون تعیین جدول زمانی مشخصی برگزار می شد یعنی سقف زمانی برای مذاکرات تعیین نمی شد و انتهای مذاکرات نامشخص بود. بر این اساس در جدول زمانی تعیین شده می توان انتظار داشت که دیدارهای کار شناسی و فنی بدون محدودیت و وقفه برگزار شود تا مسیر حصول توافق هموار تر شود.

بهشتی پور ادامه داد: یکی از مهم ترین دستاوردهای دور نخست مذاکرات توافق جامع که البته حاصل توافق ژنو است پذیرش دو طرف برای گفتگو در چارچوب معین و مشخص است این گامی بسیار مهم است چرا که پیش از آغاز مذاکرات، یکی از اختلافات مهم دو طرف این بود که نگاه یکسانی به موضوعاتی که باید مورد بحث قرار گیرد نداشتند.

وی درباره موضوعات مورد اختلاف پیرامون برنامه هسته ای ایران در مذاکرات توافق جامع گفت: بر سر برنامه هسته ای ایران اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما مهم ترین موضوعات مورد اختلاف دو طرف پیرامون راکتور اراک و سانتریفیوژهای فعال در ایران است.

این کار شناس مسائل هسته ای افزود: آینده فعالیت راکتور آب سنگین اراک که می تواند کاربرد دوگانه ای این نوع راکتور ها داشته باشد یک از موضوعاتی است که در جریان مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ مورد توجه قرار گرفته است و نیاز است حساسیت های نسبت به این راکتور با انتقال واقعیت ها و نیازهای ایران از این راکتور به طرف های غربی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: سانتریفیوژهای فعال در ایران از جمله سانتریفیوژهای نسل جدید یا P۲ که نسبت به شانتریفیوژهای P۱ از کارایی و قدرت بیشتری برخوردار است و همین موضوع می تواند غنی سازی در ایران را هم به لحاظ کمی و هم کیفی توسعه دهد از این رو همین موضوع به عنوان یکی از مسائل مورد مناقشه ایران و ۱+۵ مطرح است و مذاکرات جریان توافق جامع قرار است به طور جدی به آن پرداخته شود.

بهشتی پور درباره اظهارات اخیر ظریف مبنی براینکه ایران و ۱+۵ توافق کرده اند که یکدیگر را شگفت زده نکنند گفت: اظهارات دیپلماتیک آقای ظریف برپایه اظهار نظر برخی مقامات آمریکایی و طرح درخواست های نابجای آن ها مطرح شد.

وی افزود: بر اساس آنچه ایران و ۱+۵ توافق کرده اند قرار است از دل مذاکرات دو طرف، حل و فصل مناقشات حول محور برنامه هسته ای ایران حاصل شود. بر این اساس همانطور که گروه ۱+۵ حاضر نبود در دوره آقای جلیلی پیرامون موضوعاتی غیر از موضوع هسته ای ایران گفتگو کند جمهوری اسلامی ایران هم در دوره جدید با پذیرش این درخواست انتظار دارد طرف مقابل هم همین رویکرد را پیش بگیرد.

این کار شناس مسائل هسته ای ادامه داد: اینکه آمریکایی مدعی هستند در جریان مذاکرات هسته ای با ایران به موضوع موشک های دور برد ایران هم قرار است پرداخته شود ادعای گزافی است که ایران به هیچ وجه زیر بار آن نمی رود.

بهشتی پور در خاتمه گفت: موضوعات دفاعی ایران در مذاکرات هسته ای هیچ جایگاهی ندارد در توافق ژنو بندی مبنی بر اینکه چنین موضوعی در جریان مذاکرات مطرح شود وجود نداشت. بر این اساس ضرورتی ندارد که ایران در چینین مذاکراتی بخواهد پیرامون سیستم دفاعی خود با طرف های غربی گفتگو کند.

کلید واژه ها: توافق جامع ایران و 1+5 گروه 1+5


نظر شما :