برنامه زمانی رسیدن به توافق جامع هسته‌ای از دید آمریکا

۰۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۲۹۱۰۲ سرخط اخبار

افزایش حجم صادرات غیرنفتی ایران طی ده ماهه نخست سال جاری، ارائه نوع جدیدی از قراردادهای نفتی از سوی ایران به شرکت های نفتی خارجی، تمایل شرکت های آمریکایی برای فروش قطعات هواپیما به ایران، تأکید آمریکا بر ضرورت نهایی کردن توافق جامع هسته ای تا ماه ژوئیه و انتقاد از مواضع دولت کانادا در قبال موضوع هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

برنامه زمانی رسیدن به توافق جامع هسته‌ای از دید آمریکا


به گزارش «تابناک»، بخش عمده ای از مطالب امروز مربوط به ایران را موضوعات اقتصادی تشکیل می دهد. در این زمینه، روزنامه «شانگهای دیلی» از افزایش حجم صادرات غیرنفتی ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، ایران در 10 ماهه نخست سال جاری شمسی (1392) میزان 33.77 میلیارد دلار کالای غیرنفتی را صادر کرده که این رقم بیانگر 2.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در مقابل، در همین مدت واردات ایران بالغ بر 37.59 میلیارد دلار بوده که نشانگر 14 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال پیش است. اصلی ترین مقاصد صادرات ایران در این مدت، کشورهای چین، عراق، امارات، هند و افغانستان بوده است.

برنامه زمانی رسیدن به توافق جامع هسته‌ای از دید آمریکا


در زمینه صادرات نفت، خبرگزاری «ترند» از ارائه نوع جدیدی از قراردادهای نفتی از سوی ایران به شرکت های خارجی خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می نویسد مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، حالت رقابتی تر داشته و برای نسبت به قراردادهای ارائه شده از سوی کشورهای همسایه، برای سرمایه گذاران بین المللی جذاب تر خواهد بود. زنگنه با اشاره به تغییرات رخ داده در بازار جهانی نفت طی یک دهه اخیر گفته در پی این تغییرات اساسی، ایران ناچار است به منظور حفظ خود در مسیر توسعه، در قراردادهای نفتی بازنگری نماید. دستیابی به آخرین فناوری ها در حوزه نفت و گاز، از جمله دیگر اهداف ایران از این اقدام است.

برنامه زمانی رسیدن به توافق جامع هسته‌ای از دید آمریکا


اما خبر تمایل شرکت های آمریکایی برای فروش قطعات هواپیما به ایران، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون بازتاب کم و بیش گسترده ای در مطبوعات جهان داشته است. سایت خبری «ترِید عربیا» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد شرکت های هوا- فضای آمریکایی در تلاش برای کسب اجازه فروش قطعات هواپیما به ایران برای نخستین بار طی سه دهه اخیر هستند. در این زمینه، تاکنون دو شرکت مهم «بوئینگ» و «جنرال الکتریک» خواستار آن شده اند تا در چارچوب توافقنامه موقت هسته ای ایران و در یک بازه زمانی شش ماهه، اقدام به فروش محصولات خود به ایران کنند. در صورت انجام، این نخستین بار پس از قطع روابط سیاسی ایران و آمریکا خواهد بود که شرکت های آمریکایی به ایران قطعات هواپیما خواهند فروخت.

برنامه زمانی رسیدن به توافق جامع هسته‌ای از دید آمریکا


در مطلبی در موضوع هسته ای، روزنامه «تایمز اسرائیل» از تلاش آمریکا برای نهایی کردن توافق جامع هسته ای با ایران تا ماه ژوئیه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا اظهار داشته ایالات متحده متعهد به دستیابی به توافق هسته ای با ایران تا ماه ژوئیه است که بر اساس آن، این اطمینان حاصل شود که ایران هرگز قادر به ساخت سلاح هسته ای نخواهد بود. به گفته وی، آمریکا خواستار انجام اقداماتی محکم از سوی ایران است و اقدامات ایران در این زمینه باید محسوس و قابل تأیید باشد. شرمن این سخنان را در جریان سفر خود به سرزمین های اشغالی جهت ارائه گزارش مذاکرات ایران و 1+5 به مقامات اسرائیلی بیان کرده است.

برنامه زمانی رسیدن به توافق جامع هسته‌ای از دید آمریکا


در نهایت، در مطلبی دیگری در همین زمینه، روزنامه «گلوب اند میل» کانادا دولت این کشور را به واسطه مواضعش در قبال مذاکرات هسته ای ایران مورد انتقاد قرار داده و خواستار تغییر رویکرد دولت در این زمینه شده است. این روزنامع می نویسد مذاکرات هسته ای ایران، این قابلیت را دارد که آرایش سیاسی منطقه خاورمیانه را تغییر دهد و همین امر، حمایت کشورهای مختلف جهان از روند مذاکرات را می طلبد. با این حال، دولت استفن هارپر در کانادا با رژیم اسرائیل همسو و هم راستا شده و مواضعی را مطرح می کند که عمدتاً بی ارزش و غیرسازنده است. به عقیده این روزنامه، سیاست های این چنینی کانادا سبب به حاشیه رانده شدن این کشور و فاصله گرفتن آن از متحدان غربی اش شده است.

کلید واژه ها: ایران کانادا قطعات هواپیما


نظر شما :