اردوغان: گولن به ترکیه برگردد

۰۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۹۲۹۳۵۸ سرخط اخبار

 

نخست وزیر ترکیه برای نخستین بار از متحد پیشین و مخالف سرسخت جدید خود، فتح الله گولن خواست برای مبارزه رو در رو از آمریکا به ترکیه بازگردد.
 
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اردوغان در سخنرانی روز پنجشنبه خود خطاب به مردم شهر بوردور در جنوب غربی ترکیه با عنوان این مطلب خطاب به فتح الله گولن رهبر جماعت نور که در آمریکا بسر می برد- افزود: "اگر چیزی برای مخفی کردننداری - به وطن بازگرد و وارد سیاست شو".
 
وی با متهم کردن فتح الله گولن به ایجاد اغتشاش و بی ثباتی در کشور-خواستار آن شد تا گولن وارد صحنه سیاسی کشور شود اما از پرداختن به اقدامات تحریک آمیزی که امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد- پرهیزکند .
 
اردوغان با اشاره به انتشار نوارهای صوتی منتسب به وی در پی عملیات فساد مالی و ارتشا در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری ها در این کشور گفت: هدف از این آشوبها ، سرنگون کردن حزب حاکم عدالت و توسعه است.
 
انتخابات شهرداری ها در ترکیه روز دهم فروردین ماه با شرکت نمایندگان 27 حزب برگزار می شود.
 
وی افزود: مخالفان دولت ترکیه خواستار کشوری بی ثبات ، ضعیف و همراه با هرج و مرج همچون گذشته هستند.
 
اردوغان ، هواداران فتح الله گولن و حزب جمهوری خواه خلق را عامل انتشار نوارهای صوتی منتسب به وی دانست.
 
یک نوار صوتی در هفته جاری در شبکه های اجتماعی منتشر شد که ادعا می شود گفت وگوی تلفنی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه با فرزندش بلال اردوغان به عنوان یکی از متهمان عملیات ارتشا و فساد در 17 دسامبر سال گذشته ( 26 آذر ماه سال جاری ) است.
 
در این گفت وگوی تلفنی اردوغان به فرزند خود می گوید پول هایی را که در منزل دارد، فورا از منزل خارج کند.
 
نهاد نخست وزیری ترکیه بلافاصله بعد از انتشار این نوار صوتی، با صدور اطلاعیه ای، این نوار را ساختگی و نادرست خواند و تصریح کرد به شدت با این اقدام کثیف برخورد قانونی خواهد شد.
 
دولت ترکیه معتقد است که عناصر نفوذی فتح الله گولن به شهربانی و دستگاه قضایی و استراق سمع از نزدیکان اردوغان برای ساقط کردن دولت تلاش  می کنند .
 
پس از عملیات فساد مالی و ارتشا در 17 دسامبر که با واکنش تند دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مواجه شد- تصفیه های گسترده ای در شهربانی - قوه قضاییه - سازمان رادیو تلویزیون دولتی ترکیه و وزارتخانه های اقتصاد- کشور و آموزش ملی این کشور صورت گرفت .  
 
در عملیات ارتشا و فساد مالی در ترکیه شماری از منتسبان به دولت این کشور- دو نفر از فرزندان وزرای سابق کابینه و برخی از فعالان اقتصادی دستگیر شدند .
 
مقامات دولتی ترکیه این عملیات را به جماعت نور به رهبری فتح الله گولن منتسب کردند .
 
فتح الله گولن که از بیش از 10 سال پیش ساکن آمریکاست - پس از حدود 10 سال همکاری با دولت اردوغان آذرماه گذشته دچار اختلاف و درگیری با دولت شد.
 
جماعت نور به رهبری گولن که اخیرات با دولت اردوغان دچار اختلاف شدید شده است هواداران بسیاری در میان نیروهای پلیس و قوه قضاییه این کشوردارد

کلید واژه ها: گولن اردوغان فتح الله گولن


نظر شما :