ظریف: دیدار با مقام‌های هند نتایج خوبی داشت

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۲۹۳۹۲ سرخط اخبار

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب و در پایان سفر رسمی دو روزه به هندوستان گفت: در گفت وگوها و تبادل نظر با مقام های هندی نتایج خوبی حاصل شد.

به گزارش ایرنا، دکتر ظریف پیش از ترک دهلی نو دیدار و گفت وگوهایش در هندوستان را برای ارتقا روابط دو کشور مثبت و خوب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به گفت وگو با معاون رییس جمهور، مشاور امنیت ملی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه کشور هندوستان گفت: دراین دیدارها در خصوص موضوعات مهم و مورد علاقه دوطرف و اوضاع منطقه و تحولات جهانی گفت وگو و تبادل نظر شد.

دکتر ظریف موضوع مشکلات کنسولی را از جمله مسایل مورد بحث در روابط دو جانبه عنوان کرد و افزود: قرار شد با تشکیل کمیسیون مشترک میان دو کشور مشکلات کنسولی بزودی حل و فصل شود.

وی همکاری دربخش های اقتصادی و ترانزیت بویژه در مورد منطقه چابهار و کریدور شمال - جنوب را از دیگر محورهای گفت وگو و توافق میان دو طرف عنوان کرد و اظهار داشت: مقرر شد موضوع پروژه کریدور شمال - جنوب به سرعت پیگیری شود و پیش بینی می شود تا پیش از آغاز سال نو ایرانی به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به توافق درخصوص همکاری در بخش های راه آهن و امور فنی میان ایران و هند و نیز حل مسایل بانکی و معوق های نفتی اشاره کرد و گفت: درخصوص حل مشکلات بانکی و موضوع بازپرداخت معوقه های فروش نفت ایران به هند بحث های خوبی با طرف مقابل داشتیم.

وی افزود: در دیدار با مقام های هند همچنین در خصوص مسایل منطقه ای مانند اوضاع افغانستان و سوریه و مبارزه با افراط گرایی تبادل نظر صورت گرفت.

ظریف با تاکید بر روابط تاریخی و دیرینه ایران و هند اظهار امیدواری کرد، سفرش گام مهمی در جهت تقویت و توسعه روابط بین دو کشور باشد.

وزیرامور خارجه کشورمان همچنین درخصوص موضوع تحریم ها و مداخله برخی کشورهای غربی دراین خصوص، گفت: متاسفانه تحریم ها که به صورت غیرقانونی اعمال شده و مداخله در روابط بین کشورها به شمار می آید موانعی ایجاد کرده اما فضای آن در حال شکسته شدن است و ما با دوستان هندی خود نیز توافق کردیم که گسترش روابط دوجانبه را پیگیری کنیم.

ظریف که صبح پنجشنبه در راس هیاتی به دعوت رسمی سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند وارد دهلی نو شده بود، جمعه شب این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

کلید واژه ها: هند


نظر شما :